ד"ר גדעון שגב מביה"ס להנדסת חשמל בפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן זכה בפרס היוקרתי R&D 100 לשנת 2022 על פיתוח תא השמש SolarCatMesh, שהופך את תהליך ייצור המימן ליעיל ונקי. הפיתוח נעשה על ידי קבוצת חוקרים בהשתתפותו של ד"ר שגב, כחלק מעבודת פוסט-הדוקטורט שלו במעבדות לורנס ברקלי שבארה"ב.
ייצור נרחב של מימן ירוק יהווה נדבך משמעותי בצמצום פליטת גזי חממה. על אף שהמימן כדלק הוא מקור אנרגיה ירוק, רב ייצור המימן כיום נעשה בתהליכים מזהמים. על כן, מושקעים מאמצים גדולים בפיתוח של שיטות נקיות לייצור מימן כאשר אחד מכיווני המחקר המבטיחים הוא פירוק של מים למימן ולחמצן תוך שימוש באנרגיית השמש.
3 צפייה בגלריה
ד"ר גדעון שגב, אוניברסיטת תל אביב
ד"ר גדעון שגב, אוניברסיטת תל אביב
ד"ר גדעון שגב, אוניברסיטת תל אביב
(צילום: שאולי לרנר)
ד"ר גדעון שגב, יחד עם מספר חברי צוות ממעבדות לורנס ברקלי פיתחו תא שמש לייצור מימן המבוסס על פוטו-אלקטרוליזה, שיטת ייצור מימן ירוקה לחלוטין שבה תא השמש נמצא בתוך תמיסה ומפרק מולקולות מים באמצעות שימוש באנרגיית שמש בלבד. החוקרים הצליחו להנדס תא שמש שפועל לאורך ימים רבים ללא ירידה ביעילותו ואף נבדק בתנאי שטח. הפיתוח מהווה פריצת דרך בתחום ייצור המימן הנקי.
פרס ה-R&D 100 נוסד בשנת 1963 ומוענק מידי שנה ל-100 הפיתוחים החדשניים והמבטיחים ביותר מבחינת הייחודיות והשימושיות שלהם בשנה החולפת במגוון תחומי המדע והטכנולוגיה, החל מפיתוחי תכנה וכלה בהנדסת חומרים. מטרת הפרס היא לקדם את הפיתוחים היישומיים במדע בתחומי התעשייה השונים.
ד"ר שגב אמר: "ישנה חשיבות רבה לפיתוח שיטות ייצור מימן נקיות ויעילות על מנת ליצור תשתית לאגירה של אנרגיה ירוקה ולספק דלקים שהשימוש בהם לא פולט גזי חממה. אני שמח על ההערכה לפיתוח תא השמש בהשתתפותי ולתחום המחקר שלי".

ד"ר גיא ארליך זוכה פרס בהט לספרות לשנת 2022

פרס בהט לספרות לשנת 2022 בקטגוריית הספר העיוני המקורי הטוב לשנת תשפ״ב, הוענק לד"ר גיא ארליך, מהחוג לספרות באוניברסיטת תל אביב. הפרס הוענק עבור ספרו "המקומות הריקים של יהודית הנדל" שנכתב בכתב- יד ונבחר ע"י ועדת הפרס כמקורי והאיכותי ביותר בתחרות.
הספר "המקומות הריקים של יהודית הנדל" הוא מונוגרפיה מקיפה על הסופרת יהודית הנדל (2014-1921), זוכת פרס ישראל לספרות (2003) המבקש למקם את הנדל מחדש בתוך הקאנון הספרותי - ה"גברי" וה"נשי" כאחד - ובתוך כך להציע קריאות חדשות ביצירותיה. אחד החידושים במחקר הנוכחי נובע מהעבודה עם חומרים מעיזבונה הספרותי של הנדל, שטרם נעשה בהם שימוש מחקרי בעבר,. כמו כן, מכלול יצירתה, וכתב היד לספר מבוסס על עבודת הדוקטורט של ד"ר ארליך אותו כתב בבית הספר למדעי היהדות בהנחיית פרופ' מיכאל גלוזמן מהחוג לספרות.
3 צפייה בגלריה
ד"ר גיא ארליך
ד"ר גיא ארליך
ד"ר גיא ארליך
(צילום: פרטי)
פרס בהט שהוענק לד"ר ארליך הינו פרס ספרותי מכובד המוענק מידי שנה מטעם הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה והקרן ע"ש פרופ' יעקב בהט (החל משנת 1998) לכתבי-יד עיוניים איכותיים, מקוריים בשפה העברית הנגישים לציבור הרחב ושטרם פורסמו בבות אחרות.
ד"ר ארליך אמר: "לא העזתי לקוות שכתב היד שהגשתי - 'המקומות הריקים של יהודית הנדל', המבוסס על עבודת הדוקטורט שלי שנכתבה באוניברסיטת תל אביב, בהנחיית פרופ' מיכאל גלוזמן - באמת יזכה בפרס בהט. זה ללא ספק אחד הרגעים המאושרים ביותר בחיי. אני מלא רגשות תודה לכל מי שעזר לספר הזה להתהוות, ובראש ובראשונה לפרופ' גלוזמן ולשוקי מאירוביץ, בנה של הנדל, וכמובן לוועדת הפרס שמצאה את הספר שלי ראוי לזכייה. אני בעיקר שמח גם על ההזדמנות להחזיר את יצירת הנדל - מהסופרות הבולטות והחשובות בספרות הישראלית - לתודעה של הקוראות והקוראים העכשוויים".

המכללה האקדמית אחוה פתחה מסלול לתואר שני בפסיכולוגיה חינוכית

האקדמית אחוה פתחה תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית, אותו מובילה ראשת התכנית פרופ' שפרה שגיא, במטרה להכשיר את הסטודנטים והסטודנטיות לשמש פסיכולוגים חינוכיים במערכת החינוך בדגש ייחודי על רגישות חברתית ותרבותית בהתאם למגוון רחב של אוכלוסיות האזור.
"מוסדות החינוך מהווים גורם משמעותי וחשוב בחייהם של תלמידים ותלמידות המשפיע עליהם מבחינה רגשית, קוגניטיבית, התנהגותית וחברתית. המפגש בין עולמם של התלמידים לעולם החינוך מאתגר ועשוי לקדם רווחה וצמיחה, אך גם מעורר לא פעם קשיים", אומרת ד"ר בלהה פריינטה, פסיכולוגית חינוכית, סגנית ראשת התכנית ומרצה בכירה בתואר פסיכולוגיה חינוכית. "לפסיכולוג החינוכי יש מקום משמעותי הן בהיבט האישי והן בהיבטים מערכתיים וחברתיים מקיפים. בעבודתו מטפל הפסיכולוג החינוכי בחרדות, במצוקות נפשיות ובקשיים חברתיים והתנהגותיים, ובמקביל עוסק בקידום המערכת החינוכית כולה בכיוון של צמיחה ופיתוח חוסן אישי וקהילתי. קידום כזה חשוב במיוחד באזור הדרום שלוקה בחסר של פסיכולוגים חינוכיים בכלל ובעלי רגישות תרבותית בפרט".
3 צפייה בגלריה
המכללה האקדמית אחוה
המכללה האקדמית אחוה
המכללה האקדמית אחוה
(צילום: אדי ישראל)
תוכנית הלימודים כוללת קורסי חובה וקורסים נוספים המתמקדים בממשק שבין הפסיכולוגיה החינוכית, הקהילה ומערכות החינוך. בין הקורסים, היבטים מתקדמים בפסיכולוגיה התפתחותית, הדרכת הורים, הילד בהקשר של מצוקה וטראומה, יסודות הטיפול הדינמי והטיפול במשחק, פסיכודיאגנוסטיקה, פסיכולוגיה חינוכית מותאמת תרבותית ועוד.
התוכנית בנויה מלימודים אקדמיים לצד פרקטיקה בשירות הפסיכולוגי החינוכי ביישובים השונים באזור הדרום, במטרה לחשוף את הסטודנטיות והסטודנטים לעבודת הפסיכולוג החינוכי והמסגרות בהן הוא עובד.

תוכנית "מגשימות" לסייעות בגנים ומחנכות ינקות

תוכנית אקדמית המיועדת לסייעות בגנים ומחנכות ינקות במחוז הדרום נפתחה במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע. התוכנית פועלת בשיתוף עם משרד החינוך ועיריית ירוחם ונקראת "מגשימות", ומטרתה להכשיר ולהעניק בסיומה תואר אקדמי B.Ed ותעודת הוראה בהתמחות לגילאי הגן.
במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי אמרו, כי התוכנית פותחת דלת לאקדמיה עבור סייעות גני הילדים, תומכות חינוכיות ומטפלות ינקות ומעניקה להן הכשרה ותעודה שחשובה כל כך בימנו. לאחר ארבע שנים הן יהפכו לגננות מן המניין ובעלות תואר. התוכנית מזמינה את נשות החינוך המנוסות לשלב את העבודה לצד הלימודים .
עוד אמרו במכללה האקדמית כי השנה נפתחה עם 50 סטודנטיות, שלראשונה יוכלו להמשיך לעבוד במשרה מלאה בגנים, ולצד זה לקבל הכשרה לאורך השנים ובסיום קבלת תואר שמקנה להם עבודה כגננת.
"אנו גאים להיות חלק מהשינוי שמוביל משרד החינוך, בתחום ההכשרה המקצועית של הסייעות והענקת תואר אקדמי בסיום הלימודים", אומרים נשיא המכללה פרופ' אריה רטנר וסגניתו ד"ר אורלי קרן. "סקטור הסייעות סבל לאורך שנים מתת הכשרה וצעד זה בתחום הגיל הרך חשוב ומבורך".