נפתח את מבזק החדשות הטובות עם ציור קיר בן 1,400 שנה, שנחשף בפרו, ומכיל בתוכו רמזים על העבר. ארכיאולוגים גילו שני ציורי קיר של גברים עם שני פרצופים, בתוך אולם טקסים שהיה שייך לתרבות מוצ'ה.
התרבות הזאת הייתה מבוססת על חקלאות, ושגשגה בצפון פרו מ-100 ועד 800 לספירה. הגברים באיורים מחזיקים אוצרות ומעטרים את אולם הטקסים, כשהם עשירים בפרטים. למשל, האחד, בעל שני פרצופים המסתכלים לשני הצדדים - בעודו מחזיק מניפת נוצה ביד אחת וגביע ביד השנייה. לשני יש מניפת נוצות וחפץ דמוי מקל ביד השנייה. שניהם חובשים כיסוי ראש או כתר על הראש, והבגדים צבעוניים.
3 צפייה בגלריה
הציורים בפרו
הציורים בפרו
הציורים בפרו
(צילום: Lisa Trever)
שאלת השאלות היא – מדוע בתרבות המוצ'ה תיארו את שני הגברים הללו כך. פרופ' ליסה טרבר, אחת ממובילי הצוות, סיפרה ש"אין דבר כזה בארכיאולוגיה של דרום אמריקה". ולמרות עשרות שנים של מחקר באותו אולם טקסים מסקרן, חלק ניכר מההיסטוריה שלו עדיין לא נחפר, וסביר מאוד להניח שציורי קיור נוספים ייחשפו בעתיד. ואם אתם סקרנים לדעת את ההסבר האפשרי של החוקרים לגברים הדו-פרצופיים, אז שתדעו שלא מדובר באחד בפה, אחד בלב, אלא ציור שעשוי לסמל את הקשר בין בני התמותה לאלים.
ועכשיו, לחלל. שם גלקסיה בשם RAD12-B נצפתה כשהיא פולטת פלזמה – לעבר גלקסיה שקרובה אליה. תקראו לזה "התקפה ממוקדת", אולי דרך מוזרה למשוך תשומת לב, אבל אסטרונומים בהודו שתצפתו על צמד הגלקסיות, תיעדו את מה שנצפה רק בחמישה צמדי גלקסיות קודם לכן – צמד המעורב בסוג של התפרצות רסיסי פלזמה.
3 צפייה בגלריה
הגלקסיות והתופעה הנדירה
הגלקסיות והתופעה הנדירה
הגלקסיות והתופעה הנדירה
(צילום: Ananda Hota, GMRT, CFHT, MeerKAT)
למרות שהיו תיעודים כאלה לפני כן, התגלית הזאת די יחודית. קודם כל, זו הפעם ראשונה שיש גלקסיה שפולטת סילון פלזמה לעבר גלקסיה שגדולה ממנה. בנוסף לכך, האסטרונומים הבחינו בסילון פלזמה אחד. בגלקסיות אחרות שנחקרו, הסילונים הללו מגיעים בזוגות.
תעלומות בחלל וניסיון לפענח אותן הן לגמרי חדשות טובות, והמערכת הזאת בדיוק עשויה לסייע לאסטרונומים להבין תהליכים חריגים ולגלות יותר על הכוכבים הרדומים בגלקסיות אליפטיות, כמו הגלקסיה הזאת.
ולסיום, חדשות טובות ומרגשות מאינדונזיה. שם כרישי זברה, ובשמם המדעי - זנבתן מנומר - הם נדירים ביותר, ובסכנת הכחדה בגלל ציד באזור.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Georgia Aquarium)
כדי להציל את המין, אנשים מ-15 מדינות שונות פעלו יחדיו כדי ליצור תוכנית רבייה בשבי, שמטרתה להחזיר 500 כרישים לים. מדובר במאמץ ראשון מסוגו, וזה מדהים יותר כיוון שמדובר בראג'ה אמפט באינדונזיה, אחת מהסביבות הימיות הטרופיות העשירות ביותר שידועות לאדם. לראשונה, שחרר הצוות את הביצים הראשונות למים, ומדובר באבן דרך בפרויקט האדיר ומעורר התקווה הזה.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי