צוות עובדי מלון באילת הופתעו לגלות זוג דיירים מקסימים מעופפים באחד החדרים, נקבת עטלף פירות עם גור. ככל הנראה השניים נכנסו לחדר ונסגרו בו במהלך הלילה.


מיטל אוהב ציון ופאהד עמארנה, עובדים במלון אריאה, הבחינו בנקבת העטלף ובגור ומיד הזעיקו את אנשי רשות הטבע והגנים. ״ראינו את האמא עם הגור צמוד לבטנה בחדר", סיפרו השניים, "ועשינו את הדבר האנושי היחיד שאנחנו יודעים לעשות - להציל אותם. התקשרנו לפקח. שמנו אותם בינתיים בקופסה והוא בא לטפל בהם. זאת חובה של כל אזרח להציל חיות". ברשות הטבע והגנים שיבחו את עובדים המלון.
נקבת העטלף והגור נאספו על ידי הפקח עומרי עומסי מרשות הטבע והגנים, ולאחר סדרת בדיקות והתייעצות עם עמותת עטלף, התברר כי כנראה האם לא אכלה פרק זמן ממושך והפסיקה לייצר חלב לגור. לנקבת העטלף הובאוו פירות בשלים והגור זכה למנת סוכר פירות מרוכז. בהמשך הועברו שניים לעמותת עטלף.
1 צפייה בגלריה
נקבת העטלף והגור
נקבת העטלף והגור
נקבת העטלף והגור
(צילום: עומרי עומסי, רשות הטבע והגנים)
עטלפי פירות הם ערכי טבע מוגנים בישראל, החתומה על אמנות בינלאומיות לשימור המין. ההזדווגות מתרחשת בסתיו, וההמלטה בקיץ. גם בישראל ההזדווגות נערכת לרוב בסתיו, אך ההמלטות מתרחשות בימי האביב.
ברשות הטבע והגנים אמרו כי קשה לעקוב אחר תהליכי הרבייה של העטלפים משתי סיבות עיקריות: התרחשותה במקומות מסתור חשוכים או בתוך דבוקה בת מאות עטלפים, וכן בשל העובדה כי ישנם עטלפים המזדווגים אחת לשנה בארץ אחת, נודדים וממליטים בארץ אחרת. מפני שמדובר במינים כה רבים, ישנם כאלו המזדווגים דווקא בעונת החריפה. בנוסף, יש מינים שהריונם נמשך כחודש וחצי, ואחרים כשמונה חודשים.
כך או אחרת, בקרב רוב מיני העטלפים, הזכר מקים "הרמון", וממתין לבחירתו על ידי הנקבות, המצטרפות להרמונו. לקראת ההמלטה יוצאות הנקבות לחפש מקום מוגן, שישמש הן להמלטה והן לגידול הצאצאים. בעת ההמלטה, הנקבה מסייעת לוולד ברגליה. הוא נתפס בקרום זנבה ובכך נמנעת נפילתו אל הקרקע מה שיביא למותו הוודאי. הוולד, יחיד בדרך כלל, נולד קירח, עיוור וחסר אונים. הוא נצמד באמצעות שיניו אל פטמותיה של אמו ויונק מהן חלב.
העטלפים תורמים הרבה לאדם וסביבתו, ואין צורך להירתע מהם. נוכחותם של עטלפי חרקים, הניזונים מחרקים שונים, עשויה להחליף חומרי הדברה שאינם ידידותיים לסביבה, לצמצם את השימוש ברעלים ובכך אף להביא לחסכון כספי. עטלפי הפירות האוכלים פירות בשלים מקטינים את הסיכוי לרביית זבוב הפירות. התוצאה היא מניעת התפשטות של מחלות פטרייתיות.
אם ראיתם עטלף או חית בר פצועה, אנא דווחו למוקד רט"ג 3639*
במקרה ומוצאים עטלף פירות ניתן לפנות לעמותת עטלף 0522355109