מועד השיגור של משימת Axiom-1 לחלל נדחתה שוב ואיתן סטיבה ישוגר לתחנת הבינלאומית ביום חמישי הקרוב בשעה 18:39 שעון ישראל. המשמעות של הדחיות האחרונות בשיגור הן שהאסטרונאוט הישראלי השני יאלץ לחגוג את ליל הסדר בחלל.


בריאיון לאולפן ynet, שנערך מחדר הבקרה של משימת "רקיע" בבניין חברת צ'ק פוינט בתל אביב, התייחסה מנהלת החדשנות בחטיבת מערכות טילים וחלל בתעשייה האווירית, ומנהלת התוכנית המדעית של משימת "רקיע", ד"ר ענבל קרייס, לדחיות: "הדחייה היא בשל תנאי מזג אוויר לא מתאימים באתר השיגור עצמו. אנחנו מוכנים, האסטרונאוטים מוכנים, ובעיקר זו משימה שמביאה איתה הרבה מאוד יזמות ישראלית, חדשנות, פריצות דרך, הרבה מאוד מדע וטכנולוגיה בחזית העולמית".
על כך שסטיבה יצטרך לחגוג את ליל הסדר בחלל, אמרה ד"ר קרייס: "צריך להכין לו את המצות בוואקום. כל האוכל שהם אוכלים ארוז בוואקום וגם לשתות ארבע כוסות זה קצת מאתגר בחלל. צריך כלים סגורים שהנוזלים לא ישפכו ובתנאי חוסר כבודה כל הנוזלים עולים מעלה. יש לנו אתגרים חדשים לקראת ליל הסדר בחלל".
1 צפייה בגלריה
איתן סטיבה בחליפת חלל
איתן סטיבה בחליפת חלל
איתן סטיבה בחליפת חלל
(צילום: Axiom Space & SpaceX)
בחלל יערוך סטיבה לא מעט ניסויים מדעיים וגם יעביר שיעורים. ד"ר קרייס: "המשימה הזו כוללת 35 ניסויים ישראלים של קבוצות של יזמים, של מדעניים ישראלים בהרבה תחומים. אנרגיה, תקשורת, פלזמה, מכשור רפואי, תקשורת. חלק גדול מהניסויים האלה הם בחזית המדע, שיתרמו גם לשיפור משימות עתידיות בחלל וגם לשיפור איכות חיינו בכדור הארץ. יש ניסוי אחד שכתבו עליו באתר של נאס"א, שהוא עושה היסטוריה - לייצר עדשות טלסקופיות מנוזלים בחלל פעם ראשונה. מקווים שלרוב הניסויים הטכנולוגיים יהיה אימפקט בקהילת החלל הבינלאומית".
מנהלת התוכנית המדעית של משימת "רקיע" התייחסה לחשיבות של עריכת הניסויים בתנאי חוסר כבידה בחלל. "זה לדמות תנאים של חוסר כבידה, של חוסר גרביטציה", היא הסבירה. "לא ניתן לדמות אותם בצורה טובה ומלאה על פני כדור הארץ וביצוע ניסויים בתנאי חוסר כבידה וגם בתנאים של חשיפה לקרינה חזקה - הם דברים שאפשר לבצע אותם רק בתחנת החלל הבינלאומית. תחנת החלל הבינלאומית היא המעבדה הכי גדולה שנבנתה אי פעם על ידי האנושות ופעם ראשונה שישראלי מגיע אליה ומגיעה איתו כל אומת החדשנות שלנו. זו גאווה ישראלית, חוצפה ישראלית, שאנחנו מבצעים כל כך הרבה ניסויים ישראלים בפרק זמן כל כך קצר".
ד"ר קרייס הוסיפה כי זו הזדמנות נדירה לחוקרים ישראלים לבצע ניסויים חשובים כאלו. "החלל הוא גם פלטפורמה לשת"פים בינלאומיים מכל הסוגים, בין תעשיות, יזמים, סטארט-אפים ובין אוניברסיטאות בכל העולם. כל האוניברסיטאות בארץ ומכוני המחקר משתתפים ולוקחים את המשימה הזאת, גם לטכנולוגיה, מדע וחינוך ומייזמים אומנותיים. זו חגיגה גדולה".