ירידה בדיווחים, עלייה במספר המשתמשים: החברה להגנת הטבע פרסמה את הדוח השנתי של אפליקציית SEA WATCH . מדובר במוקד מבוסס אפליקציה סלולרית לטיפול בדיווחי ציבור על אודות מפגעים בים התיכון ובמפרץ אילת. האפקליקציה הושקה לפני כשמונה שנים, לאחר שבחברה שמו לב שיש בעיה גדולה באכיפת החוק בים ובשמורות הטבע, מה שהביא לעלייה באירועי זיהום ותמותת חיות מוגנות. הפיתרון היה האפליקציה, שמאפשרת לאזרחים לדווח על מפגעים. המוקד פועל בשיתוף פעולה עם גורמי האכיפה, כמו היחידה הימית ברשות הטבע והגנים, ומספק ראיות מבוססות על מפגעים כמו עבירות דיג, זיהום, רשתות רפאים ופגיעה בחיות מוגנות בזמן אמת.
מסיכום שנת 2022 עולה כי התקבלו 297 דיווחים בים התיכון ובאילת. מדובר בירידה בהשוואה לשנת 2021, אז התקבלו 327 דיווחים. השאלה היא האם הירידה בדיווחים הגיעה עקב שיפור בניקיון החופים וירידה בכמות המפגעים או שמא הציבור פחות משתף פעולה?
3 צפייה בגלריה
נפתח תיק על דיג באמצעות רשתות בשמורת טבע ימית
נפתח תיק על דיג באמצעות רשתות בשמורת טבע ימית
נפתח תיק על דיג באמצעות רשתות בשמורת טבע ימית
(צילום: מתוך אפליקציית sea watch)
בים התיכון התקבלו 114 דיווחים על חשד לדיג לא חוקי, מתוכם 43 הצביעו על חשד לביצוע עבירה. בנוסף התקבלו 90 דיווחים על חיות ימיות פגועות, רובן פגרים של צבי ים. כמו כן, התקבלו 50 דיווחים על זיהום ים, שבעה על רשתות רפאים שהוסרו, שני דיווחים על חביות נפט שפונו וכך גם הגיעו ארבעה דיווחים על מפגעי פסולת כבדה. באילת היה מיעוט דיווחים. רק ארבעה על זיהום ים ופסולת ימית, מפגע אחד של פסולת כבדה פונה וחמישה דיווחים על דיג לא חוקי התקבלו.
"מרגש לראות את העלייה בכמות המשתמשים", אמרה הדס גן-פרקל, רכזת מוקד SeaWatch בחברה להגנת הטבע, "כל דיווח הוא זוג עיניים עירניות, שלוקחים חלק פעיל בשמירה על הים בזמן אמת. אנו מאוד מודים למדווחים ומברכים על שיתוף הפעולה עם גורמי הטיפול והאכיפה, שחיוני לא רק לטיפול יעיל במפגעים ימיים, אלא יביא גם לעלייה באמון הציבור בגורמי האכיפה, ועלייה בהתגייסות הציבורית לשמירה על הים. אנחנו ממשיכים לפעול להעלאת המודעות והערנות למפגעים אקולוגיים בים וכך נמשיך להרחיב את מעגלי המדווחים - שבזכותם הכל קורה".
3 צפייה בגלריה
אזרחית דיווחה על רכב שנוסע על חוף הים
אזרחית דיווחה על רכב שנוסע על חוף הים
אזרחית דיווחה על רכב שנוסע על חוף הים
(צילום: מתוך אפליקציית sea watch)
את הירידה בכמות הדיווחים הסבירה גן-פרקל באפליקציה מיושנת ובשדרוג. "האפליקציה החדשה נותנת עבודה, צריך לפרוץ באילת. הציבור מודע לתקנות הדיג ורוצה לקחת חלק, אבל הוא עדיין צריך להכיר את התקנות השונות. לכן באפליקציה החדשה נכנסו דפי מידע וטיפים לדיווח מאוד נוחים. יש סוגי דיווחים שוהים, כמו דיג בחוף מוכרז שצריך לקבל מענה טוב יותר. היו דיווחים שלא נכנסו לסיכום הכולל כי הם הגיעו בשבוע האחרון של החודש. יחד איתם מדובר בירידה זניחה. באילת באמת הייתה ירידה, כנראה בגלל שהאפליקציה המיושנת הביאה לירידה בדיווחים בתחילת 2022".
מסיכום שנת 2021 עלה כי התקבלו 327 דיווחים בים תיכון ובאילת (ב-2020 היו 265 דיווחים בים התיכון ו-45 דיווחים במפרץ אילת, המהווים עלייה לעומת 270 דיווחים ב-2019 בסה"כ). 108 דיווחים התקבלו בגין חשד לדיג לא חוקי, מתוכם 43 הצביעו על חשד לביצוע עבירה. בנוסף, התקבלו 101 דיווחים על חיות ימיות פגועות, רובן פגרים של צבי ים.
3 צפייה בגלריה
פינוי רשת רפאים בעכו בעקבות דיווח
פינוי רשת רפאים בעכו בעקבות דיווח
פינוי רשת רפאים בעכו בעקבות דיווח
(צילום: מתוך אפליקציית sea watch)
מאז השקת האפליקציה בשנת 2015, הורידו אותה כ-16 אלף חובבי ים. לאחרונה שודרגה האפליקציה וכעת היא מאפשרת גם דיווח על נסיעה בחוף, דיווח על דיג בחוף מוכרז, ודיווח על שיט מסוכן בקרבת החוף – כל אלה במסגרת דיווח המועבר לגורמי האכיפה והטיפול הממשלתיים בזמן אמת. בנוסף, התווספה האפשרות לדיווח על תצפיות של יצורים ימיים, המועברות לחוקרים רלוונטיים באקדמיה במסגרת "מדע אזרחי". האפליקציה מציעה גם את אנציקלופדית "ים של ידע" - מדריך מקוון להכרת בעלי החיים בים.