3 צפייה בגלריה
סבכי טוחנים שהגיע מצ'כיה
סבכי טוחנים שהגיע מצ'כיה
סבכי טוחנים שהגיע מצ'כיה
(צילום: יצחק כהן, החברה להגנת הטבע )
התרגשות רבה נרשמה לאחרונה בתחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד של החברה להגנת הטבע, כאשר במסגרת פעילות הטיבוע היומית, נלכד באחת הרשתות סבכי טוחנים כשעל רגלו טבעת. הסבכי נמדד והכתובת על הטבעת - ZOOL. MUS. LITHUANIA – שעל רגלו, תועדה. לאחר שבוצעו מדידות והסבכי נשקל הוא שוחרר חזרה לטבע.
אחרי בדיקה שערך מרכז הטיבוע הישראלי של החברה להגנת הטבע, התברר כי הסבכי סומן לראשונה בתחנת מחקר, דומה לזו של בירושלים, אשר מקיימת פעילות מחקר במערב ליטא, בשנת 2021 - מרחק אווירי של כ-2,800 קילומטרים מירושלים.
3 צפייה בגלריה
מסלול נדידתו של סבכי הטוחנים
מסלול נדידתו של סבכי הטוחנים
מסלול נדידתו של סבכי הטוחנים
(קרדיט: החברה להגנת הטבע )
"בזכות הטיבוע ניתן ללמוד אודות נתיבי הנדידה המופלאים של ציפורי השיר הקטנות אשר חולפות בישראל בעונה זו של השנה", אמר ד"ר יוסף כיאט, מנהל מרכז הטיבוע הישראלי בחברה להגנת הטבע. לדבריו, "לכידה של סבכי עם טבעת מחו"ל היא מאורע נדיר ולכן מרגש, אשר מתרחש בערך אחת ל-2,000 ציפורים שאנו בודקים ומסמנים בתחנת הטיבוע".
בחברה להגנת הטבע מציינים כי סבכי טוחנים הוא ציפור שיר קטנה (שוקל כ-10 גרם) אשר נודדת למרחקים ארוכים. הם מקננים בכל רחבי אירופה וחורפים באפריקה הטרופית. הסבכי נקרא כך בשל החזה הלבן שלו, אשר מזכיר את טוחני הקמח עם סינריהם הלבנים מקמח, וכי מדובר בציפור נפוצה ביותר באירופה ובאסיה עם תפוצה רחבה ממערב אירופה, דרך ישראל ומדינות הים התיכון ועד לאוכלוסיות מזרחיות עמוק במזרח אסיה.
3 צפייה בגלריה
סבכי טוחנים שהגיע מצ'כיה
סבכי טוחנים שהגיע מצ'כיה
הטיבוע של הציפור
(צילום: יצחק כהן, החברה להגנת הטבע )
"הוא אחד מהמינים אשר חולפים בארצנו במספרים גדולים מאוד, ובעונות הנדידה, בסתיו ובאביב, ניתן לראות אותו כמעט בכל מקום. סבכי טוחנים מקנן גם בישראל, אך תפוצתו מוגבלת לצפון הארץ ובמיוחד לשיפולי החרמון, שם הוא דוגר במספרים יפים", הוסיף יותם בשן, מנהל התחנה לחקר ציפורי ירושלים.
התחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד של החברה להגנת הטבע היא אתר הטבע העירוני הראשון מסוגו בארץ, ומהווה מוקד משיכה למאות אלפי ציפורים צבעוניות ואלפי מטיילים וקבוצות בכל עונות השנה. תחנת המחקר, הצמודה לכנסת, שומרת על אחד מאתרי הטבע המיוחדים בירושלים, והיא מציעה למבקרים, בודדים וקבוצות, הזדמנות להביט על אחת מתופעות הטבע המרתקות והמיוחדות ממרחק נגיעה, בצורה פשוטה המתאימה לכל הגילים, הן לילדים צעירים ומבוגרים וגם לחובבי טבע.