במהלך שהותו בתחנת החלל הבינלאומית צפוי האסטרונאוט הישראלי השני, איתן סטיבה, להקדיש את רוב זמנו לביצוע 35 ניסויים, וכן לפעילויות חינוכיות עבור ילדים ובני נוער בישראל. במסגרת המשימה יונגשו לראשונה בהיסטוריה תכנים חינוכיים מתחנת החלל הבינלאומית - בעברית.
שמונה מערכי שיעור הוצגו היום (ה') בכנס חינוך לחלל על-שם רונה רמון ז"ל לנשות ואנשי מערכת החינוך, על-ידי המדענים והחוקרים שמובילים את הניסויים - יחד עם נציגי מכון דוידסון לחינוך מדעי, שפיתחו את מערכי הפעילות. מערכי השיעורים הייחודיים יאפשרו לתלמידי ישראל לבצע את הניסויים וללמוד עליהם באופן חוויתי, במקביל לביצועם בתנאי מיקרו-כבידה על ידי סטיבה בתחנת החלל הבינלאומית. כך, יזכו תלמידות ותלמידי ישראל לקחת חלק פעיל במשימת "רקיע".


בפעילות בנושא רפואה מרחוק בחלל, התלמידים ילמדו על ניסויים הקשורים במכשור רפואי מתקדם הניתן להפעלה עצמית אשר יסייע רבות לאסטרונאוטים בחלל וגם לתושבי כדור הארץ. בפעילות אחרת, המבוססת על ניסוי בהגנה מפני קרינה, ילמדו התלמידים על סוגי קרינה וכיצד ניתן להתגונן ממנה בחיי היומיום ובחלל. כדי להבין לעומק את הניסוי בפריסת אנטנת לוויין בתנאי מיקרו כבידה ילמדו התלמידים על לוויינים ועל האתגר הכרוך בפיתוח אנטנות ללוויינים.
התלמידים ילמדו על המיקרואורגניזמים שנמצאים בסמוך לגופנו ובתוכו, על השינויים המתרחשים הביולוגיים בקרב אסטרונאוטים בחלל, יערכו ניסויים בצלחת פטרי וישחקו במשחק שפותח במיוחד עבור הניסוי העוסק במיקרוביום. בפעילות על ניסוי הקשור בניטור תנועות עיניים, ילמדו התלמידים על היכולת לזהות תופעות של ורטיגו ומצבים פיזיולוגיים, בדגש על פוטנציאל הסיוע לאסטרונאוטים במשימות חלל. כמו כן, בפעילות על ניסוי הקשור במערכת החיסון ילמדו על האופן שבו פועלת המערכת החיסונית ועל השיבושים שהשהייה בחלל עלולה לגרום לה. בפעילות שתוכננה במיוחד עבור ניסוי הטלסקופ הנוזלי, ילמדו התלמידים על האופן הייחודי בו ניתן לייצר עדשה באמצעות נוזל צמיגי בתנאי מיקרו-כבידה. בנוסף, ילמדו על ניסוי גידול הבשר המתורבת בתחנת החלל ועל הטכנולוגיה החדשנית המעורבת בו.
במכון דוידסון לחינוך מדעי אמרו כי התכנים פותחו על בסיס תובנות שעלו בכנס ייחודי, שבו נפגשו אנשי החינוך הטובים בארץ והמדענים האמונים על הניסויים שיבוצעו על-ידי סטיבה בתחנת החלל הבינלאומית. התכנים יעברו לכמיליון תלמידות ותלמידים מכיתה ה' ועד תיכון מכל רחבי הארץ.
1 צפייה בגלריה
איתן סטיבה בחליפת החלל של SpaceX
איתן סטיבה בחליפת החלל של SpaceX
איתן סטיבה בחליפת החלל של SpaceX
(צילום: אורי בורג )
ליאת בן-דוד, מנכ"לית מכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, אמרה: "מכון דוידסון מתמחה ברתימת הסקרנות והתשוקה לחקור, ולתרגם אותן להישגים חסרי תקדים כבר מגיל צעיר. משימת רקיע היא אירוע שמצית בכולנו, ובטח שבילדות ובילדים, את הניצוץ המדעי. המשימה החינוכית של כל השותפים ברקיע היא להפוך את האירוע המדהים הזה מהשראה - למעשה. להפוך את הילדים שמשתאים מהניסויים שעורך איתן סטיבה, למדענים שמתכננים את הניסויים הבאים".
הדר ורניק, מנהלת המשימה החינוכית של משימת 'רקיע', הוסיפה: "משימת 'רקיע' הולכת להפוך את תחנת החלל הבינלאומית לכיתה המתקדמת ביותר בעולם, דרכה נוכל ללמד כמיליון ילדים וילדות עקרונות מדעיים לצד אזרחות, גיאוגרפיה ואפילו שירה בצורה חווייתית, עשירה ומהנה. התכנים החינוכיים שאיתן יעביר במהלך שהותו בתחנת החלל הבינלאומית, אשר נבנו בשיתוף פעולה עם ארגונים ואנשי חינוך, תלמידות ותלמידים יתנו הזדמנות לכולם להיות חלק מהמשימה, יעוררו את הסקרנות ואת העניין בחקר החלל בדרך חדשנית וייחודית. המשימה היא הזדמנות לקדם את חזונה של רונה רמון להשתמש בחלל כשפה משותפת, ולעורר השראה בילדים ונוער לחלום גדול ורחוק".
שלי רון-אדיב, מנהלת חינוך וקהילה בסוכנות החלל הישראלית, אמרה: "משימת 'רקיע' היא משימה שלוקחת את יתרונות השוק הפרטי וממנפת אותו לטובת קידמה טכנולוגית חינוכית ברמה הלאומית. המערכים החינוכיים שפיתחנו במשימה להנגשת הניסויים המדעיים לילדי וילדות ישראל היא דוגמה מצוינת לכך".