בבית המשפט המחוזי בחיפה התקיים אתמול (יום ג') הדיון הראשון בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד מפעלים במפרץ חיפה. בתחילת הדיון ציין סגן נשיא בית המשפט, השופט רון סוקול, כי רף ההוכחה הנדרש במשפט בתיק סביבתי איננו רף הוכחה מדעי, ונדרש רף הוכחה שיראה קשר סיבתי פוטנציאלי משפטי, שהינו רף הוכחה מעודן יותר.
4 צפייה בגלריה
זיהום אוויר במפרץ חיפה
זיהום אוויר במפרץ חיפה
זיהום אוויר במפרץ חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
ביולי 2019 הגישו "אזרחים למען הסביבה" בקשה לתביעה ייצוגית כנגד 30 מפעלים במפרץ חיפה (בהם קבוצת בז"ן, חברת חשמל, נשר ואחרים) בגין נזקי גוף שהם לכאורה גורמים להם, ובייחוד סרטן ריאה וסרטן מסוג לימופמה נון הודג'קין (NHL), שנגרם לחברי הקבוצה בשבע השנים האחרונות. סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה החליט כי יש מקום לנהל דיון בשאלת אישור התביעה הייצוגית.
הראשון להעיד היה פרופ' אלדד דן מהפקולטה לרפואה של הטכניון, בעל התמחות בהמטולוגיה ואונקולוגיה. פרופ' דן הוא גם מנהל בנק הדם ורופא בכיר במכון ההמטולוגי בבית החולים רמב"ם. לתביעה הייצוגית צירפו את חוות דעתו יחד עם חוות דעתם של מומחים נוספים.
4 צפייה בגלריה
עורכי הדין בדיון בתביעה הייצוגית
עורכי הדין בדיון בתביעה הייצוגית
עורכי הדין בדיון בתביעה הייצוגית
(צילום: נחום סגל)
בחוות הדעת שלו תיאר פרופ' דן כיצד זיהום סביבתי מגביר תחלואה בסרטן מסוג נון הודג'קין לימפומה (NHL), בהתבסס על מחקרים, כשהוא מתייחס ספציפית לבנזן. חוות הדעת שלו הסבירה את הרגישות של תאי מערכת החיסון לחומרים מסרטנים, חומרים שאותם פולטים המפעלים המזהמים במפרץ חיפה. "לאור הנתונים לתחלואה מוגברת ברורה באזור חיפה, והידיעה על חשיפה מוגברת למזהמים הנפלטים מהתעשייה ושאותם התושבים נושמים, אין מנוס אלא להסיק על פי הידע הקיים שקיים קשר בין הזיהום והתחלואה", הוא אמר.
בהמשך הדיון השיב פרופ' דן לשאלות של עורכי הדין המייצגים את המפעלים. הוא ציין בעדותו גם את המחקרים החדשים שהתפרסמו בחודשים האחרונים, אחד מהם העלה כי ייתכן שבדמם של תושבי מפרץ חיפה יש ריכוז גדול יותר של מתכות מסרטנות מסוג עופרת וכרום מאשר בדמם של תושבים אחרים בארץ. הוא ציין כי בהסתמך על דוחות של הכנסת כמעט ולא היה ניטור של בנזן בחיפה.
המחקרים נחשפו בחודש שעבר ב"7 ימים". אחד מהם פורסם בכתב העת היוקרתי Environmental Research ובדק את הקשר בין מגורים במפרץ חיפה והסיכון לתחלואה בסרטן בקבוצות שונות באוכלוסייה. לפי המחקר מי שגרו אי פעם במפרץ חיפה בשנים 1995־2015 היו בסיכון גבוה ב-9% לחלות בסרטן, לעומת אנשים שלא גרו אף פעם במפרץ חיפה. בנוסף, כאשר נבדקו סוגי סרטן שונים, נמצא כי מי שגרו אי פעם בחיפה היו בעלי סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן הריאה (ב-14%), שלפוחית השתן (ב-11%), העור (ב-22%) והמעי הגס (ב-10%) .
עוד אמר פרופ' דן כי מנסיונו בטיפול בבית החולים ובמרפאה שלו, ומעיון בנתונים רשם הסרטן הלאומי יש עודף תחלואה בסרטן של חולים ב-NHL (לימפומה שאינה הודג'קין) בחיפה. "יש כ-450 חולים חדשים ב-NHL בחיפה ברמב"ם כל שנה, וזה בשיעורים יותר גדולים מאשר ראיתי בשיקגו ובהדסה עין כרם בירושלים. הגנטיקה הרגילה של בני אדם לא יכולה להסביר את עודף התחלואה של 80% תוך 50 שנה בעולם בכלל ובמפרץ חיפה, אלא בשל שילוב של חשיפה סביבתית וגנטיקה. רק חשיפה סביבתית יכולה להסביר את עודף התחלואה הגדול באזור חיפה". פרופ' דן הפנה למחקרים בנושא, והסביר כי ככל שהשנים עוברות גוף המחקר מתחזק וניתן לקבוע כי סרטן NHL נגרם מחשיפה לזיהום אוויר.
פרופ' דן הינו הראשון מבין חמשת המומחים של התובעים הייצוגיים. בהמשך, החל משבוע הבא, יעידו בין היתר פרופ' גבריאל איזביצקי ופרופ' מיכה ברחנא לשעבר רשם הסרטן הלאומי ונוספים.
4 צפייה בגלריה
מפרץ חיפה
מפרץ חיפה
מפרץ חיפה
(צילום: Shutterstock)
עורכי הדין המייצגים את עמותת אזרחים למען הסביבה הם עו"ד אסף פינק, ד"ר ערן צין, עו"ד גיל רון חמד סועאד וספיר חי זריהן ממשרד גיל רון קינן. עורכי הדין מסרו כי הם מאמינים כי לאחר שמיעת עדויות המומחים וחקירת המומחים של התעשיה המזהמת בית המשפט יתרשם כי עודף התחלואה בחיפה נגרם בעיקר מזיהום האוויר התעשייתי. "משנה לשנה נחשפים מחקרים חדשים ונתונים מדאיגים על התהלות התעשיה, אנו מקווים כי בית המשפט יעשה צדק עם החולים והציבור ויביא להרתעה יעילה ולגרום למזהם לשלם".
הליך ההוכחות יתנהל כמעט ברציפות בחודשים הקרובים ולבית המשפט יגיעו עדים מומחים משני הצדדים. יש לציין כי בעקבות הליך העדויות הרצוף, החליטו בקבוצת "מגיני המפרץ" לצאת בקמפיין מימון המונים למימון הבאת העדים המומחים.