כדור הארץ ממשיך להתחמם כתוצאה מהמשך פליטות גזי חממה, והמספרים מדאיגים מאוד: רק אתמול פרסמנו כאן כי יום שני השבוע (3 ביולי) היה היום החם מאז החלו המדידות, ובו הטמפרטורה הממוצעת בכדור הארץ הייתה 17.01 מעלות. אך מי שחשב שייקח זמן עד שהשיא המדאיג יישבר שוב - טעה. מנתונים לא סופיים עולה כי הטמפרטורה הממוצעת אתמול (יום ג', 4 ביולי) בכדור הארץ הייתה 17.18 מעלות.
3 צפייה בגלריה
מתרעננים בבייג'ינג
מתרעננים בבייג'ינג
מתרעננים בבייג'ינג
(צילום: EPA)
השיא הקודם נרשם ב-14 אוגוסט 2016, אז הממוצע העולמי היה 16.92 מעלות. כלומר, זו הפעם הראשונה מאז החלו המדידות שהטמפרטורה הממוצעת העולמית היא מעל 17 מעלות. מומחי אקלים סבורים כי השיאים האלו עלולים להישבר שוב בתקופה הקרובה. הטמפרטורה שחושבה היא הטמפרטורה הממוצעת של היום והלילה, בים וביבשה - בכל האזורים בכדור הארץ.
תושבי דרום ארצות הברית סובלים בשבועות האחרונים מגלי חום מתמשכים. ב"וושינגטון פוסט" פורסם כי בארצות הברית 57 מיליון בני אדם נחשפו אתמול לחום מסוכן. בסין נרשם גל חום מתמשך, עם טמפרטורות של מעל 35 מעלות. בצפון אפריקה נרשמו טמפרטורות של כ-50 מעלות וכך גם באיראן, באלג'יריה ובמקומות נוספים.
אפילו אנטארקטיקה, שנמצאת כרגע בעונת חורף שלה, רשמה טמפרטורות גבוהות בצורה חריגה. בסיס המחקר ורנאדסקי של אוקראינה באיי ארגנטינה (קבוצת איים בארכיפלג וילהלם שבאנטארקטיקה) שביבשת שבר לאחרונה את שיא הטמפרטורה שלו ביולי עם 8.7 מעלות.
3 צפייה בגלריה
חם גם בדרום קוריאה
חם גם בדרום קוריאה
חם גם בדרום קוריאה
(צילום: EPA)
מדענים אמרו ששינויי האקלים, הנגרמים כתוצאה מהמשך פליטות של גזי חממה לאטמוספרה, בשילוב עם תופעת "אל-ניניו" המתהווה, הם האשמים בגלי החום האחרונים.
"למרבה הצער, יום זה צפוי להיות רק הראשון בסדרה של שיאים חדשים, שייקבעו השנה בשל הגדלת פליטת פחמן דו חמצני וגזי חממה, יחד עם אירוע אל ניניו", אמר זיק האוספת'ר, מדען ב-Berkeley Earth.
3 צפייה בגלריה
מקררים את הפילים בגן חיות בדאלאס
מקררים את הפילים בגן חיות בדאלאס
מקררים את הפילים בגן חיות בדאלאס
(צילום: AP)
מחזור התנודה הדרומית "אל ניניו" הוא מחזור אקלים תקופתי לא סדיר, שנגרם על ידי שינויים בטמפרטורות פני הים מעל האוקיינוס השקט המזרחי הטרופי (בקרבת צפון יבשת דרום אמריקה), ואשר משפיע על חלק גדול מהאזורים הטרופיים והסאב-טרופיים ועל האקלים בכל העולם. השלב החם נקרא "אל ניניו" ("הילד הקטן", כינוי לישו הנוצרי, משום שהוא מתרחש בתקופת חג המולד), ובו חום מהאוקיינוס זורם אל פני הים, ומהם אל האטמוספרה וגורם לה להתחמם. השלב הקר של המחזור נקרא "לה ניניה" ("הילדה הקטנה"), תופעה אקלימית חובקת עולם שמביאה לירידה זמנית בטמפרטורת פני האוקיינוסים, דבר שמוביל לשינויים במשטרי הרוחות העולמיים ובכמויות המשקעים האזוריות, במיוחד במדינות הגובלות באוקיינוס השקט.
ל-"אל ניניו" יש השפעה נרחבת על האקלים העולמי והחברה האנושית, מעבר להשפעות האקלימיות הגלובליות, בין היתר בכך שהיא גורמת לתמותה המונית של דגים ופגיעה בבעלי חיים הניזונים מהם, מה שגורר נזק כלכלי ואף סירחון והתפשטות מחלות בשל פגרי הדגים והעופות. מדענים זיהו זה מכבר שלעתים קרובות קודמת להתרחשותו של "אל ניניו" הצטברות תכולת החום של פני האוקיינוס העליונים במערב האוקיינוס השקט המשווני, כשישה עד תשעה חודשים לפני התרחשותה של התופעה ההרסנית.
פורסם לראשונה: 14:40, 05.07.23