בשיתוף מרכז מדעני העתיד
רשימת ההמצאות שיצאו מישראל ארוכה ומפוארת, בתוכה אפשר למצוא את כיפת ברזל, הדיסק און קי ועגבניית השרי. אך מעבר לפיתוחים ולהמצאות, היישוב היהודי המציא את הקיבוץ - דרך חיים חדשה שנבעה מהרוח הציונית, פיתוח הארץ באמצעות חקלאות ושמירה על גבולותיה.
ילין מספר על תחילתו של הקיבוץ עם הקמת דגניה ב-1910, הרבה לפני קום המדינה "הם התיישבו במקומות אסטרטגיים מבחינה ביטחונית, ומשום שחיו מחקלאות, התושבים היו צריכים לתפוס הרבה שטחים", הוא משתף "כך, על ידי נקודת יישוב אחת בכל מקום, מדינת ישראל העתידית שלטה על גבולותיה".
נעמה בן מוחא, בוגרת תוכנית אידיאה, תוכנית למחקר בתחומים הומניסטיים של משרד החינוך ומרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס, מספרת כי הגיעה לחקור את נושא הקיבוציםדרך אחת מההרצאות בתוכנית "המחקר שלי עוסק בתפיסת זהות של בני נוער מקיבוצים מתחדשים, שהם קיבוצים שעברו תהליך הפרטה", היא מסבירה "התהליכים האלו התחילו בשנות השבעים והשמונים של המאה הקודמת, וכללו הפסקה של החיים במתכונת שיתופית מלאה".
2 צפייה בגלריה
חיים ילין
חיים ילין
חיים ילין
(צילום: הרצל יוסף)
"בשנה האחרונה גרתי בכפר נוער בחברה מעורבת: דתיים, חילוניים, בנים, בנות. יצא לי להכיר מקרוב את החברה הישראלית על גווניה", משתף אופיר מילר, בוגר תכנית אלפא, תוכנית למחקר בתחומים מדעיים, "לדעתי העתיד מבחינת כפרי הנוער הוא לפעול במבנה שהוא יותר קיבוצי, שלכל אחד יש את התפקיד שלו ושכל אחד עובד למען הכפר. אצלנו זה בא לידי ביטוי בכך שהחניכים עבדו בחדר אוכל ובמשקים שמהם אכלנו".
"האתגר האמיתי הוא ללמוד מהקיבוצים על הכוח של קהילה"
בהקשר של עתיד הקיבוצים, ילין אומר כי מבחינתו כל הקיבוצים צריכים לגדול ולהתמקד בצפון ובדרום, ולהוות חיבור בלתי רגיל בין העיר לכפר. "השסע שקיים במדינת ישראל צריך להיפסק, זה ברור. זו התשתית לעתיד הרבה יותר טוב, ואת זה אפשר ללמוד מהקיבוצים", הוא מוסיף "לקהילה יש הרבה יותר כוח בהשוואה לחיים כאדם בודד". לדברי נעמה, הקיבוצים עומדים בפני הגדרה מחודשת "החברה תתחיל להתייחס לקיבוץ כתופעה יותר דינאמית ממה שאנחנו מורגלים".
2 צפייה בגלריה
פריחת כלניות בקיבוץ בארי, לפני המלחמה
פריחת כלניות בקיבוץ בארי, לפני המלחמה
פריחת כלניות בקיבוץ בארי, לפני המלחמה
(shutterstock)
כאשר מדעני העתיד וחיים ילין מתארים מה ישראלי בעיניהם, אופיר משתף שהדבר הכי ישראלי בעיניו הוא הנוער של היום, שמתגייס לכל משימה ואתגר שמציבים בפניו, גם ברגעים הקשים. נעמה מוסיפה שהמנטליות הישראלית, שהיא הרצון לתרום, לעזור והאחווה. זה הדבר שהכי ישראלי בעיניה. ילין חוזר אל המקור של הקיבוץ ואומר כי "הדבר הכי ישראלי הוא חקלאות, אדמה. החיבור לאדמה, לזרוע את החיטה, לחכות לגשם, ולקצור".
בימים אלה ההרשמה לתוכניות לתלמידות ולתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך ומרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס בעיצומה. התוכניות מיועדות לתלמידות ולתלמידים בכיתות ז'-ט' והן פועלות במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ. התוכניות: אלפא (תוכנית למחקר בתחומים מדעיים), אודיסיאה (תוכנית ללימודים אקדמיים במדעים), אידיאה (תוכנית למחקר בתחומים הומניסטיים) ומצוינות למדע (תוכנית הזנק מדעי לתלמידות מצטיינות במדעים).
ההרשמה לתוכניות תסתיים ב 21/1/24.
בשיתוף מדעני העתיד