הטבע ניצח באחד המקומות היפים בארץ: חברת חשמל החלה היום (א') בהורדת עמוד חשמל ראשון, מקווי עמודי החשמל, שהיו מתוכננים לחצות את מכתש רמון. שאר העמודים - יורדו במהלך החודש הקרוב. העמודים, שהוצבו בינואר 2021, מוסרים בעקבות מאבק של ארגוני סביבה, שאמרו כי מדובר בפגיעה בנוף הטבעי.

המאבק הציבורי התנהל בעקבות התנגדותה של חברת החשמל להסיר את העמודים, שפגעו קשות בנוף המדברי. בין היתר נערכה מחאה מתחת לאחד העמודים במכתש.
מכתש רמון, שהינו המכתש האירוזי (שמקורו כתוצאה מפעולות סחיפה ולא ממטאוריטים) הגדול בעולם, הוא חלק משמורות הטבע מצוק הצינים והר הנגב ומעליו מתנשא מרכז המבקרים מכתש רמון. נופו של המכתש, שמתפרס על אורך של כ-40 ק"מ, רוחב מרבי של כ-9 ק"מ ועומק מרבי של כ-350 מטר, נחשב לייחודי בעולם וכאחד מאתרי הטיולים הפופולריים בישראל.
מהחברה להגנת הטבע נמסר: "בזכות מאבק עיקש ונחוש של התושבים והפעילים, בתמיכת החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים, הוחלט שלא להמשיך בהקמת קו החשמל העילי, אלא להטמין את הקו באדמה - כך שמהנוף המרהיב שכולנו כל כך אוהבים, ייהנו גם הדורות הבאים".
2 צפייה בגלריה
בהמשך החודש יוסרו העמודים הנוספים
בהמשך החודש יוסרו העמודים הנוספים
בהמשך החודש יוסרו העמודים הנוספים
(צילום: יוסי וייס, חברת החשמל)
2 צפייה בגלריה
הסרת עמוד החשמל הראשון
הסרת עמוד החשמל הראשון
הסרת עמוד החשמל הראשון
(צילום: יוסי וייס, חברת החשמל)
בחברת חשמל מסרו כי העמוד הראשון יורד לאחר שהשלימו את הטמנת קווי החשמל לאזור זה בטכנולוגיה תת קרקעית. "היום הוסר עמוד מתח העליון הראשון במקטע האחרון של קו דימונה-פארן, המוליך חשמל עד אילת", נמסר. "מדובר באחד הפרויקטים המורכבים ברמת התכנון והבניה ההנדסית והוא כלל שותפים לדרך ובהם רט"ג, קק"ל ופעילי סביבה שליוו את התהליך מתחילתו".
הקו האחרון שהוטמן בקרקע (כ-2.5 ק"מ) מהווה חלק משמעותי ביותר מקו חשמל המתפרס על פני 200 ק"מ ומספק חשמל לישובי הדרום וכן מאפשר חיבור של אנרגיות מתחדשות לרשת החשמל - עד מרכז הארץ.
מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל אמר: "היום הזה הוא נקודת ציון היסטורית עבור החברה והשותפים לדרך שסייעו לנו בפרויקט המשמעותי שארך שנים וכלל חסמים בירוקרטים עצומים".