אוניברסיטת תל אביב וגוגל השיקו תוכנית לקידום מחקר בבינה מלאכותית לקיימות וחינוך

גוגל ואוניברסיטת תל אביב ממשיכות את שיתוף הפעולה ביניהן בהשקת תוכנית חדשה לקידום מחקר בינה מלאכותית ומדעי נתונים. התוכנית תפעל בהובלת המרכז לבינה מלאכותית ומדעי הנתונים באוניברסיטת תל אביב (מרכז TAD), בראשות פרופ' מאיר פדר מהפקולטה להנדסה ובסיוע של מיליון דולר מגוגל.
התוכנית התלת-שנתית החדשה מתמקדת בעיקר בקידום מחקר בינה מלאכותית בתחומי קיימות וחינוך. אירוע ההשקה כלל טקס שבו הוכרזו הזוכים במענקים שנבחרו על ידי ועדת המענקים, מתוך ההצעות שהוגשו במענה לקול הקורא. חברי הסגל שזכו במענקים למחקר מגיעים מתחומים מגוונים - מבית הספר פורטר ללימודי סביבה, מדעי החיים, הנדסה וחינוך. בנוסף, הוענקו שלוש מלגות לתמיכה בסטודנטים לתארים מתקדמים, המשתייכים לקבוצות בתת ייצוג באקדמיה בתחומי הבינה המלאכותית. התלמידים הזוכים מגיעים ממדעי המחשב, זואולוגיה וחינוך.
3 צפייה בגלריה
משמאל לימין (עומדים): ד"ר ארנון הרשקוביץ, פרופ' טל פופקו, פרופ' נועה שנקר, פרופ' יוסי מטיאס, פרופ' מאיר פדר
משמאל לימין (עומדים): ד"ר ארנון הרשקוביץ, פרופ' טל פופקו, פרופ' נועה שנקר, פרופ' יוסי מטיאס, פרופ' מאיר פדר
משמאל לימין: פרופ' אריאל פורת, פרופ' טובה מילוא, ד"ר שירי סטמפלר, פרופ' יוסי מטיאס, פרופ' מאיר פדר
(צילום: Ofra Ron Mazor)
נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת אמר: "לפני מספר שנים התחלנו בשיתוף פעולה פורה עם גוגל, בהובלתו של פרופ' יוסי מטיאס. מטרת שותפות זו היא להגביר את תרומת הבינה המלאכותית לשיפור החברה האנושית והעולם שבו אנו חיים. בתוכנית חדשה זו, אנו שמים את הדגש על שימוש בכלי בינה מלאכותית לקידום קיימות וחינוך. קיימות היא קריטית להמשך קיומה של האנושות, בעוד שהחינוך הוא חיוני לבריאות החברה שלנו. אוניברסיטת תל אביב מצטיינת בשני התחומים הללו, ושיתוף הפעולה עם גוגל יחזק אותם עוד יותר".
פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא גוגל, אמר: "יש לנו הזדמנויות נהדרות להשתמש בבינה מלאכותית כדי להשפיע בצורה חיובית משמעותית בתחומים רבים, ואני נרגש מהמשך ההשקעה שלנו בהנעה לשינוי חיובי בקיימות ובחינוך. באמצעות השותפות המתמשכת והמורחבת שלנו עם אוניברסיטת תל אביב והמרכז לבינה מלאכותית ומדעי הנתונים באוניברסיטה, אנו מקווים לחבר מחקר תעשייתי ואקדמי לקידום מדע וטכנולוגיה בתחומים קריטיים אלו לאנושות ולחברה. בנוסף, אנחנו מחויבים להמשיך במאמצים שלנו להפוך את האקדמיה והתעשייה ליותר מכילה עבור כל חלקי החברה". גוגל החלה בתוכנית חונכות בשותפות עם תכנית "מדוייקות" שהוקמה על ידי פרופ' טובה מילוא, דקאנית הפקולטה למדעים מדויקים באוניברסיטת תל אביב, שבאמצעותה יחנכו מתנדבות מגוגל סטודנטיות מהפקולטה, בכדי ליצור קהילה תומכת ולעזור להן להשתלב בקהילת המחקר והתעשייה.
פרופ' מאיר פדר, ראש המרכז לבינה מלאכותית ומדעי הנתונים (TAD), הודה לגוגל על שיתוף הפעולה המתמשך והתמיכה בתחומים חשובים אלה של מחקר בינה מלאכותית באוניברסיטה. "קיימות וחינוך הם נושאים בעלי עניין הולך וגובר ובינה מלאכותית יכולה לקדם מאוד את התחומים הללו לטובת הסביבה והחברה בכללותה. בינה מלאכותית יכולה לעזור בהתמודדות עם כמה מהאתגרים הגדולים ביותר כמו הוראה ולמידה חדשנית, שינויי אקלים, משאבי מים, אנרגיה מתחדשת, מגוון ביולוגי ועוד".
כחלק מהתוכנית המשותפת, מרכז TAD וגוגל ערכו סמינרים משותפים בשנתיים האחרונות בתחומי בינה מלאכותית לקידום איכות הסביבה, ובינה מלאכותית בתחום הבריאות. בהובלתן של ד"ר דבורה כהן, מדענית בכירה ב-Google Research, וד"ר שירי סטמפלר, מנהלת שיתופי פעולה מחקריים במרכז TAD, המפגשים כללו הרצאות של חוקרים מאוניברסיטת תל אביב וגוגל, שהציגו תוצאות מחקרים מבוססים ובנוסף פרויקטי מחקר בתהליך, וסיפקו פלטפורמה לקידום קשרים בין האקדמיה לתעשייה. נמשיך לקיים מפגשים משותפים גם במסגרת התכנית החדשה.

פיתוח פתרונות AI ברפואה: שת"פ בין הטכניון ואוניברסיטת טורונטו

שיתוף פעולה חדש בין הטכניון ואוניברסיטת טורונטו צפוי לקדם את המחקר בתחום הבינה המלאכותית ברפואה. היוזמה תחבר בין שני המרכזים הרלוונטיים בשתי האוניברסיטאות - Tech.AI.BioMed בטכניון ו- T-CAIREM בטורונטו.
Tech.AI.BioMed היא הזרוע הרפואית של המרכז לבינה מלאכותית בטכניון, Tech.AI, ובראשה עומד פרופ' שי שן-אור מהפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט, מראשי מרכז Tech.AI. T-CAIREM, המשמשת נקודת מפגש לקהילה הרלוונטית באוניברסיטת טורונטו - קהילה המונה מעל 1,000 חוקרים, סטודנטים למחקר ואנשי מקצוע ומחוברת לכל בתי החולים באזור העיר.
3 צפייה בגלריה
חוקרי הטכניון ואוניברסיטת טורונטו בכנס המשותף בעין גדי
חוקרי הטכניון ואוניברסיטת טורונטו בכנס המשותף בעין גדי
חוקרי הטכניון ואוניברסיטת טורונטו בכנס המשותף בעין גדי
(צילום: דוברות הטכניון)
שיתוף הפעולה החדש יפגיש חברי סגל וסטודנטים למחקר בשני המוסדות כדי לפתח פתרונות מתקדמים לטובת רפואת העתיד. הוא הושק בסדנה משותפת שבה משתתפים עשרות חוקרים וסטודנטים למחקר משני המוסדות. הסדנה, המתקיימת בימים אלה בעין גדי, תשמש נקודת מוצא ומאיץ לשיתוף הפעולה ובמסגרתה מציגים חוקרים משני המוסדות יכולות בתחום של AI ברפואה. פרויקטים משותפים לשני המוסדות יזכו בתמיכה במסגרת הפעילות החדשה.
"אנחנו באוניברסיטת טורונטו ובמרכז T-Cairem נרגשים לקראת העבודה המשותפת עם הקלינאים והחוקרים המצוינים מהטכניון", אמר פרופ' מוחמד ממדני, מנהל מרכז T-Cairem באוניברסיטת טורונטו. "שיתוף הפעולה הבין-תחומי לקידום מחקר מהותי וחדשני בבינה מלאכותית ברפואה ישמש בסיס לשיפור מתמיד של הרפואה ושל איכות הטיפול".
"שיתוף הפעולה החדש עם אוניברסיטת טורונטו הוא תוספת מתבקשת ורצויה לתהליך הפיתוח המואץ של המרכז לבינה מלאכותית בטכניון, במסגרתו קמו רק השנה כמה תוכניות חדשות סביב השימוש ב-AI להאצת השיפור ברפואה וברמת הדיוק הרפואי", הוסיף פרופ' שי שן-אור. "השקנו את מכון זימין לפתרונות AI ברפואה, העברנו מענקי מחקר לתוכניות מחקר מובילות שבהן אנו רואים פוטנציאל למסחור, וכעת אנו מניחים בסיס רחב נוסף לפעילות Tech.AI.BioMed המקדמת שימוש ב-AI ברפואה. אנו בטוחים ששיתוף הפעולה החדש יוסיף עומק ויעשיר את ארגז הכלים שלנו בבואנו לייצר כלים חדשים לרפואת העתיד".

שיתוף פעולה בין הטכניון לקהילת הקליימנטק של המכון הישראלי לחדשנות

ועוד בטכניון: קהילת הקליימנטק "PLANETech" של המכון הישראלי לחדשנות יחד עם הטכניון, מקיימים שיתוף פעולה, שבמסגרתו חוקרים מהפקולטות להנדסה ומדעים מתחומי המזון, המים, האנרגיה והחומרים, נפגשים עם יזמים סדרתיים ומשקיעים מתחומי האקלים. המפגש בא לתת מענה לאתגר - כיצד להאיץ מציאת פתרונות על מנת להילחם במשבר האקלים.
האירוע חיבר 15 חוקרים מתחומי המים, האנרגיה והמזון וכ-20 יזמים סדרתיים, במטרה למצוא שידוך עסקי, ונערך בניהולם של נועם סוננברג מ-PLANETech פרופ' אבנר רוטשילד - סגן המשנה הבכיר לקיימות בטכניון, רונה סמלר - מנהלת היחידה העסקית במוד הטכניון למו"פ ואורלי מולה - מנהלת מרכז הקיימות בטכניון.
3 צפייה בגלריה
משתתפי המפגש
משתתפי המפגש
משתתפי המפגש
(צילום: רמי שלוש, דוברות הטכניון)
נועם סוננברג מנכ"ל PLANETech אמר: "המפתח להצלחה שלנו להתמודד עם שינויי האקלים עובר דרך פיתוחים טכנולוגים עמוקים והטמעה מהירה ונרחבת שלהם. פריצות דרך מדעיות וחשובות בתחום כבר קיימות ומחכות לפרוץ את גבולות האקדמיה ולהפוך לחברות טכנולוגיה. פעמים רבות הכשל הוא בחיבור בין אנשי המדע והטכנולוגיה ליזמים שביחד יבנו חברות מדהימות שיעזרו לנו לפתור את האתגר הכי גדול של הדור שלנו"
פרופ' אבנר רוטשילד סגן המשנה הבכיר לקיימות בטכניון, הוסיף: "המפגש בא לחבר בין חוקרים ומחקרים פורצי דרך ויזמים במטרה להנביט חברות שיפתחו פתרונות טכנולוגיים חדשים לטיפול במשבר הסביבה והאקלים. זה צעד ראשון של חזית הקיימות בטכניון שהוקמה לא מזמן במטרה למקסם את הידע והניסיון הרב של הטכניון במגוון רחב של תחומים להשגת פתרונות מקיימים לאתגרי הסביבה והאקלים, תוך רתימה של קהילת הטכניון ויצירת שותפויות עם קהילות אחרות על מנת לעבוד יחדיו להשגת עתיד בר קיימא לנו ולדורות הבאים".