רוב המנהיגים, שהגיעו לוועידת האקלים בגלזגו, עזבו את סקוטלנד והשאירו את דרגי הביניים לדון בדרכים להפחית את פליטת גזי החממה. המנהיגים חתמו על שתי החלטות חשובות - להפסיק את כריתת היערות עד 2030 וגם להפחית את פליטת המתאן ב-30% עד שנת 2030.

בנאומו בכנס מוקדם יותר השבוע דיבר ראש הממשלה נפתלי בנט על אנרגיות ירוקות, אבל מסתבר שלא קל לפעול בתחום. בריאיון לאולפן ynet התייחס חוקר האקלים ד"ר ברוך זיו מהאוניברסיטה הפתוחה להצהרה: "אני חושב שמה שצריך לקבוע זה היכולת הכלכלית על מנת לבצע את המהפך הנדרש. לדוגמה, יש בארץ הרבה יוזמות טכנולוגיות, שיתרמו המון לעניין הזה. האם המדינה באמת תתמוך ותאפשר את זה? אני שומע המון תלונות מפי סטארט-אפיסטים שלא מקבלים את העזרה. המדינה צריכה לתת את העזרה".
לדבריו, גם לא יהיה פשוט להגדיל את אחוז השימוש באנרגיה ירוקה. "יש בינינו במדינה אינטרסנטים שרוצים שנמשיך להשתמש בדלק, המדינה נהנית ממיסים על דלק. מי שמפיק את הגז נהנה", הוא אמר. "לדעתי, יש פה איזשהו דבר שלא מדברים עליו וכדאי להגיד אותו – כל הזמן מדברים על אנרגיה ירוקה, אף אחד לא הוכיח חד משמעית שאם אנחנו נשתמש למשל מדלק שמופק מצמחים – זה לא יגרום לזיהום. כי כדי להפיק את הדלק צריך המון אנרגיה. בסופו של דבר לא ידוע מאיפה תבוא האנרגיה".
1 צפייה בגלריה
פרות ליד תחנת כוח המופעלת על ידי פחם בגרמניה
פרות ליד תחנת כוח המופעלת על ידי פחם בגרמניה
פרות ליד תחנת כוח המופעלת על ידי פחם בגרמניה
(צילום: EPA)
אז מה הפתרון? ד"ר זיו מצביע על דרך לייצור אנרגיה שבה משתמשים בחלק ממדינות העולם. "הפתרון שהרבה פיזיקאים מצביעים עליהם כבר שנים זה תחנות כוח גרעיניות", הוא אמר. "כל העולם צריך לעבור לתחנות כוח גרעיניות, השימוש בכל מיני מקורות אנרגיה ירוקים יקר ומסורבל - ועלול להיכשל כלכלית. לכן הגורמים האינטרסנטים ינסו להכשיל את זה. לא צריך להילחם באנשים, אלא לעבוד איתם ולחפש פתרון כלכלי וגם בטוח. וכורים גרעיניים עם דבר בטוח".
לגבי צמצום פליטות המתאן, כפי שהוחלט בוועידה, אמר ד"ר זיו: "לגבי מתאן, פרות פולטות כל הזמן פולטות מתאן בכמויות ענק. מי יגרום להודים לחסל את הפרות האלה? כי כל עוד הן יחיו בהמוניהן יהיה המון מתאן בכדור הארץ, כי אף אחד לא פוגע בהן לרעה. הפרות יחד עם בני האדם חוברים יחד ומתאן זה גז חממה מאוד אפקטיבי".
הוא גם התייחס לתחום גידול הבשר למאכל: "ישראל עובדת על בשר במעבדה, בשר במעבדה יכול לפתור חלק מבעיות המתאן, כי אז לא יהיו בהמות, אלא בשר במעבדה וזה יתרון. צמחונות לדעתי לא תנצח כי אדם אוהב בשר. לכן צריך בשר במעבדה".