אבקת חשמל? מסתבר שיש דבר כזה. צוות בראשות ד"ר גיא בן חמו, ראש המחלקה להנדסת מכונות בקמפוס אשדוד של מכללת SCE (סמי שמעון), פיתח שיטה מיוחדת להפקת "מימן ירוק" - דלק נקי וידידותי לסביבה, שיאפשר הפקת "חשמל כשר לשבת" ושימושים עתידיים לתעשיות השונות, בעיקר לתעשיית הרכב, ללא פגיעה סביבתית.
הייצור של המימן הירוק מתבצע במערכת סגורה, באמצעות "תדלוק" של מים רגילים מהברז יחד עם אבקה מתכתית, שבסיסה הוא מגנזיום.
"מימן ירוק זה מימן שמפיקים בתהליך שאין בו פליטה של פחמן דו-חמצני", אמר ד"ר בן חמו. "אנחנו מוסיפים למים אבקת מתכת, שדרך תהליך אלקטרו-כימי התוספת של האבקה הזאת למים מייצרת מימן. אנחנו לא מוסיפים אנרגיה נוספת למים, המימן משתחרר באופן ספונטני מהמים. כדי שכמות ההפקה תהיה גדולה, ניתן גם להוסיף אנרגיית שמש, ואז מקבלים הרבה יותר מימן בזמן יותר קצר".
2 צפייה בגלריה
מכונית שמופקת באמצעות אנרגיית מימן
מכונית שמופקת באמצעות אנרגיית מימן
אב טיפוס שדרכו ניתן להדגים את הטכנולוגיה של ד"ר בן חמו - מכונית הצעצוע מופעלת באמצעות אנרגיית מימן
(צילום: ד"ר גיא בן חמו)
ד"ר בן חמו הסביר כי אם למשל צריך להפיק אנרגיה לשומרי שבת (חשמל כשר) – ניתן להפיק בכל השבוע מימן ללא אנרגיה סולארית, לאגור אותו במיכלים, וביום שישי בערב להתחיל להשתמש במימן שהופק באותו השבוע כדי לקבל חשמל ירוק. "ההפקה שלנו היא ירוקה ללא מערכות מורכבות, זמני ייצור משתנים כתלות בשמש או אנרגיה אחרת. "כל עוד נוסיף את התוסף למים, נקבל חשמל", אמר.
הפיתוח של המערכת החל לפני ארבע שנים, והשאיפה של הצוות החוקר הוא ש"בתוך שנה תהיה מערכת גמורה: קופסה שיהיה אפשר לשים בה מים ואבקה, ולקבל בסוף חשמל. יש כבר כמה גופים עולמיים שמתעניינים ומוכנים להשקיע", ציין ד"ר בן חמו.
2 צפייה בגלריה
טכנולוגיית מימן ירוק, הדמייה
טכנולוגיית מימן ירוק, הדמייה
טכנולוגיית מימן ירוק, הדמייה
(shutterstock)
החוקר הוסיף שלצוות, המונה כיום כחמישה חוקרים, יש כעת אב טיפוס למערכת בדמות רכב צעצוע. "על הרכב יש כוסות עם מים שאנחנו מוסיפים להן את אבקת המתכת. נוצר מימן והרכב נוסע", אמר בן חמו.
לדבריו, "לאורך הזמן שיפרנו את האבקה כדי שתפיק לנו כמה שיותר מימן. יש כמה סוגי אבקות. ההבדל ביניהם הוא לא כמות המימן שמקבלים, אלא איך מקבלים. לדוגמה: אם רוצים מעט מימן להרבה זמן, או אם רוצים הרבה מימן למעט זמן".
החומרים שמהם מכינים את האבקה נלקחים מבתי יציקה: מדובר בחלקים הנחשבים כפסולת עבור בתי היציקה. הצוות של בן חמו אוסף את החומרים, טוחן אותם ומכין מהם את האבקה.
"כיום ניתן לקחת הרבה סוגים של מתכות ולקבל מימן, רק שברוב המקרים – מתקבל תוצר לוואי שהוא רעלן שצריך להטמין אותו. אנחנו מקבלים תוצר לוואי ירוק, והמים שמהם מפיקים את החשמל הם מיי ברז. תוצר הלוואי שמתקבל לנו הוא מים עם יונים של מתכת לא רעילות, שאפשר אפילו לשים בעציץ, והצמחים שבו יגדלו טוב יותר", אמר ד"ר בן חמו.