שלוש שנים לאחר שהחלה התוכנית השאפתנית להצלתו של קרנף רחב שפה צפוני מהכחדה - צוות בינלאומי הפיק חמישה עוברים נוספים מקרנפית, מה שהביא את הסכום הכולל ל-22 שנוצרו בסף הכל. מדובר בתוכנית שמופעלת על ידי BioRescue - פרויקט בינלאומי במימון משרד החינוך והמחקר הפדרלי הגרמני, ששואף להפוך את הבלתי אפשרי לכאורה למציאות, בכל הנוגע להצלת הקרנף הלבן הצפוני.
נתון זה מפיח את התקווה להצליח בסופו של דבר להוליד צאצאים חדשים ולתת עתיד לזן שניצב על סף הכחדה מלאה באזור מחייתו במזרח ובמרכז אפריקה. יחד עם זאת, אנשי BioRescue מייחסים חשיבות רבה לכיבוד חייהן ורווחתן של שתי הקרנפיות, שמהווה את השרידים האחרונים של תת מין נדיר זה, כאשר הערכות וטרינריות ואתיות של הליכי איסוף הביציות, מראות שהקרנפית פאטו מטופלת היטב ואיננה מראה סימנים להשפעות בריאותיות מזיקות.
2 צפייה בגלריה
הקרנפיות פאטו ונאג'ין
הקרנפיות פאטו ונאג'ין
הקרנפיות פאטו ונאג'ין
(צילום: EPA)
איסוף הביציות העשירי מהקרנפית פאטו בוצע על ידי צוות של מדענים ואנשי שימור ממכון לייבניץ לחקר גן חיות וחיות בר (Leibniz-IZW), שמורת אול פג'טה (Ol Pejeta Conservancy) בקניה, ספארי דבור קארלובה (Safari Park Dvůr Králové) בצ'כיה, שירות חיות הבר של קניה (Kenya Wildlife Service) והמכון לחקר והדרכה של חיות בר (Wildlife Research and Training Institute) בקניה ב-28 ביולי, בשמורה הקנייתית אול פג'טה.
למעשה, איסוף ביציות מנאג'ין (Najin), אמה של פאטו, הופסק בשנה שעברה בעקבות הערכת סיכונים אתית מעמיקה. הביציות הועברו אווירית באופן מיידי למעבדת Avantea בקרמונה, השוכנת בצפון איטליה. לאחר ההבשלה, שבע מהביציות הופרו באמצעות זרע שנשמר בהקפאה והופשר, אשר הגיע במקור מאנגליפו (Angalifu), קרנף רחב שפה צפוני שמת לפני 8 שנים, בגיל 44, בגן החיות בסן דייגו.
בסופו של דבר, חמישה עוברים של פאטו הופקו בהצלחה ונשמרו בהקפאה בחנקן נוזלי. איסוף הביציות העשירי, מגיע בהמשך לזה שבוצע באותו מקום ועל ידי אותו צוות ב-24 באפריל השנה. מתוך 16 ביציות שנאספו, שלושה עוברים הופקו במעבדת Avantea, גם כן באמצעות הזרע של אנגליפו. תוצאות מוצלחות של שני ההליכים העלו את המספר הכולל של עוברי קרנף רחב שפה צפוני ל-22 - כולם מנקבת פאטו, כאשר מחציתם הופקו הודות לזכר המנוח סוני (Suni) שנולד בגן החיות הצ'כי דבור קארלובה, והחצי השני הופק כאמור בזכותו של אנגליפו.
2 צפייה בגלריה
הקרנפיות פאטו (משמאל) ונאג'ין (מימין)
הקרנפיות פאטו (משמאל) ונאג'ין (מימין)
הקרנפיות פאטו (משמאל) ונאג'ין (מימין)
(צילום: AP)
לאחר שהפרוטוקול להעברת העוברים לפונדקאות נקבות קרנף לבן דרומי יעבור אופטימיזציה, העוברים יהוו את הבסיס לאוכלוסייה חדשה של קרנפים רחבי שפה צפוניים, שבסופו של דבר מיועדת לחזור ולהתרבות באפריקה. כדי להגדיר תנאים מתאימים להעברת עוברים מוצלחת, הצוות עקב בקפידה אחר האינטראקציות של קרנף לבן דרומי זכרי מעוקר בשם אוואן (Owuan), עם הנקבות הפונדקאיות שחולקות עמו את אותו המתחם.
ברגע שהתנאים יאפשרו זאת, צוות BioRescue ינסה לבצע את העברת העוברים - תחילה עם עוברי קרנף לבן דרומי, כדי להוכיח שכל ההליך פועל כראוי לפני שהצוות ישתמש בעוברי קרנף לבן צפוני, שהם בעלי ערך רב להישרדותו של המין הנתון בסכנת הכחדה חמורה. בהקשר זה, הצוות שוקל האם להוסיף עוד נקבות של קרנף לבן דרומי לפרויקט, עשויה להגדיל את הסיכוי להצלחתו.

"בשנת 2019, יום אחד לפני איסוף הביציות הראשון של קרנף לבן צפוני, הודעתי כי מחר נשנה את העולם. היום אני יכול לומר שעשינו זאת לאור העובדה כי חמישה עוברים הופקו בהצלחה ומהווים אירוע מכונן במשימתנו להציל את קרנף רחב השפה הצפוני מהכחדה. בסך הכל, הצלחנו לייצר ולשמר עם השנים 22 עוברים מתוך 158 ביציות שנאספו במהלך עשרה סבבים (148 מפאטו ו-10 מנאג'ין). המטרה הבאה שלנו היא להצליח לייצר צאצאים ברי קיימא על ידי שימוש בשיטות וטכניקות מדעיות חדשות להעברת עוברים. העבודה המדעית פורצת הדרך שאנו מקימים כאן תניח את הבסיס ליוזמות שימור עתידיות", אמר תומס הילדברנדט, תומס, מוביל פרויקט BioRescue וראש המחלקה לניהול רבייה במכון לייבניץ לחקר גן חיות וחיות בר.
"השגת 22 עוברי קרנף לבן צפוני בשלוש שנים היא הישג פנטסטי. עם זאת, עלינו להמשיך בייצור עוברי קרנף זה, שכן כמות רבה יותר של עוברים רק תגדיל את הסיכוי לילודה. המאמץ המשותף הביא למצב המעודד שבו אנו מצויים כיום, אך יש לפעול בזהירות ובהקפדה יתרה כדי להגיע בסופו של דבר אל היעד אליו אנו מכוונים", הוסיף יאן שטיישקל, מנהל פרויקטים בינלאומיים בגן החיות דבור קארלובה.