חברת SpaceX, שבבעלות אילון מאסק, הפסיקה לייצר חלליות דרגון חדשות, שבאמצעותן מגיעים אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית. כך אמרה בכירה בחברה לסוכנות הידיעות רויטרס. החברה תמקד את משאביה בייצור ספינת החלל, שאמורה לקחת בעתיד בני אדם לירח ומאוחר יותר למאדים. שיגור הבכורה של הדגם המשופר של ספינת החלל נדחה במשך חודשים, בין היתר בשל בעיות בפיתוח המנועים ואישורים של הממשל האמריקני.


נשיאת חברת SpaceX, גווין שוטוול, אישרה כי החברה הפסיקה לייצר בשלב זה חלליות חדשות. היא הוסיפה כי SpaceX תשמור על היכולת שלה לבנות עוד חלליות אם יהיה צורך בעתיד, אך היא טענה ש"ניהול צי הוא המפתח".
המודל העסקי של מאסק מבוסס על חלליות וגם על משגרים לשימוש חוזר, כך שהיה ברור שהחברה תפסיק בשלב מסוים את ייצור החלליות החדשות. אבל העיתוי לא היה ידוע.
מאז 2020 שיגרה חברת SpaceX חמש טיסות מאוישות של חלליות דרגון, בין היתר הביאו החלליות אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית וגם בספטמבר שעבר שוגרה הטיסה הראשונה לחלל של אסטרונאוטים פרטיים. בשבוע הבא ישוגר לחלל האסטרונאוט הישראלי השני, איתן סטיבה, בחללית דרגון לתחנת החלל הבינלאומית יחד עם עוד שלושה אסטרונאוטים פרטיים.
לאחר כל טיסה, החלליות עוברות שיפוץ במתקני SpaceX בפלורידה, שהחברה מכנה Dragonland.
3 צפייה בגלריה
קפסולת דרגון SpaceX ספייס איקס מגיעה לתחנת החלל הבינלאומית
קפסולת דרגון SpaceX ספייס איקס מגיעה לתחנת החלל הבינלאומית
חללית דרגון ליד תחנת החלל הבינאלומית
(צילום: רויטרס)
"יש בעיות במחזור החיים של החללית, כאשר ברגע שאתה משתמש בה בפעם השלישית, הרביעית או החמישית – אתה מתחיל למצוא בעיות שונות", אמר האסטרונאוט לשעבר גארט רייזמן, שמשמש יועץ ל-SpaceX בענייני טיסות לחלל. "SpaceX ממש טובה בזיהוי מהיר של הבעיות ואז היא פועלת במהירות לתקן אותן", הוסיף רייזמן. הוא הביא לדוגמה שבשנה שעברה גילתה החברה דליפה בשירותים של חללית דרגון, שהטיסה בני אדם פעמיים לחלל. התקלה, כמובן, תוקנה באופן מיידי.
סוכנות החלל האמריקנית שילמה ל-SpaceX כ-3.5 מיליארד דולר על מנת לסייע בפיתוח חללית הדרגון ולאחר מכן להשתמש בה עבור שש טיסות לחלל. זאת, כשבמקביל פיתוח חללית Starliner של חברת בואינג מתעכב.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
השיגור הראשון של חללית דרגון מאוישת ב-2020. הנשיא לשעבר טראמפ וסגנו דאז פנס צופים בשיגור
(צילום: רויטרס)
SpaceX הטיסה עד כה ארבעה צוותים של אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית, במסגרת חוזה בשווי של כ-255 מיליון דולר לטיסה עם סוכנות החלל האמריקנית. החברה שיגרה לחלל בשנה שעברה משימה פרטית עם ארבעה נוסעים, כולל המיליארדר ג'ארד אייזקמן, שמימן את הטיסה לחלל, שנמשכה שלושה ימים.
אבל מאסק, המייסד והמנכ"ל של SpaceX, רואה רחוק יותר. הוא התמקד מאוד בשנים האחרונות בפיתוח מהיר של ספינת חלל לשימוש חוזר, כאשר המטרה העיקרית שלו היא שיגור בני אדם שיישבו את מאדים.
3 צפייה בגלריה
רגע הפיצוץ
רגע הפיצוץ
דגם קודם של ספינת החלל של SpaceX
(צילום: SpaceX)
"המטרה היא להיות יותר ויותר דומה לפעילות מטוסים, שם אתה יכול לקחת את כלי הטיס אחרי שהוא נוחת, למלא בו דלק וחמצן, ולהמריא שוב מהר מאוד", הוא אמר. "ספינת החלל, אם היא תשיג את יעדיה, תוכל להחליף במחיר סביר את כל מה שמשגר פלקון 9 ומשגר פלקון 9 כבד יודעים לעשות".