את גן העדן עלי אדמות באיי גלפאגוס אתם מכירים? ובכן, מדובר בפנינת טבע מושלמת באוקיינוס השקט, שם תוכלו למצוא צבי יבשה ענקיים, מיני חיות מיוחדים ועולם שכמותו לא ראיתם מתחת למים. אם כל הפלאים האלה לא מספיקים, מדענים סבורים כי בעבר - העולם הזה היה עשיר אפילו עוד יותר. לאחרונה הם מצאו מין צב ענק שלא היה ידוע למדע קודם לכן, והתגלה רק לאחרונה. מדובר ב-DNA של צב שככל הנראה נכחד.
מיני הצב הענק שידועים לנו כיום שונים גנטית מהמין החדש שנמצא, מספרים החוקרים – וזאת לאחר שבדיקות ה-DNA שנערכו, התגלו ככאלה שטרם תועדו בעבר. המין שלא היה מוכר עד כה חי בתחילת המאה הקודמת באי, באזורי הרמה.
3 צפייה בגלריה
צבר אחר בגלפאגוס
צבר אחר בגלפאגוס
צבר אחר בגלפאגוס
(צילום: shutterstock)
בעבר האיים היו ביתם של כמה זנים שונים של צבים, כמה מאות נכחדו לפני מאות שנים, והצב שאנחנו מכירים היום חי בשפלה של האי. ממצאים נוספים ימשיכו להיאסף במטרה לשחזר DNA נוסף ולקבוע האם ואיזה שם חדש יינתן לתגלית המופלאה הזאת.
ומכאן, לכוכבים. הרי מה יותר מרגש מלגלות דברים חדשים? טלסקופ החלל האבל לא נותן למתחרים שטסו לחלל לבלבל אותו, ומעניק לנו צילום עוצר נשימה של היווצרות כוכב.
אם שאלתם את עצמכם פעם איך כוכב נולד? זה נראה בדיוק ככה. מדובר על התפרצות ראשונית של בייבי סטאר בתהליך ההיווצרות שלו, במרחק כ-1,250 שנות אור מאיתנו.
3 צפייה בגלריה
כוכב נולד
כוכב נולד
כוכב נולד
(צילום: נאס"א)
אז מה רואים בתמונה? ענן ענק של חומרים המורכבים בעיקר מגז ואבק בין כוכבי, שמתלכדים ביניהם תחת כוחות המשיכה עד שהם יוצרים גוש גדול של חומר, מה שנקרא בעגה המקצועית פרוטוסטאר - קדם-כוכב - אחד השלבים הראשונים במחזור החיים של כוכב. בשלב הזה יש התפרצות של חלקיקים, חלקם משוגרים במהירות מטורפת - ואותם גם ניתן לראות בתמונה. למערכת החדשה ובה הכוכב קראו החוקרים HH34.
ולסיום קבלו את המלכה החדשה בפארק חיות הבר באנגליה – גורת הקרנף הלבן קוויני, ששמה ניתן לה על שם המלכה אליזבת השנייה, שמציינת 70 שנה על כס המלכות הבריטי.
3 צפייה בגלריה
הקרנפית קוויני
הקרנפית קוויני
הקרנפית קוויני
(צילום: מתוך עמוד הטוויטר: CotswoldWildlifePark)
קוויני היא אחד ממני הקרנפים שנמצאים בסכנת הכחדה, והיא נולדה להורים מונטי וננסי, שהביאו לעולם עוד ארבעה קרנפים נוספים, אבל כאן מדובר בצאצאית מתוקה במיוחד.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי