מראה עצוב מאוד בגליל העליון: כ-5,000 עגורים מתים נצפו באגמון החולה, 250 באזור השמורה ועוד כ-30 פרטים בעמק יזרעאל. כך נמסר מרשות הטבע והגנים. שמורת הטבע החולה תישאר סגורה לפחות עד השבת הקרובה. בנוסף התגלה הנגיף בלולים במושב מרגליות בגבול הצפון וכתוצא מכך החל תהליך המתת כחצי מיליון תרנגולות.
3 צפייה בגלריה
עגורים מתים במים בעמק החולה
עגורים מתים במים בעמק החולה
עגורים מתים במים בעמק החולה
(צילום: גיא אילון, רשות הטבע והגנים)
לאור ההתפרצות הגוברת של שפעת העופות בקרב העגורים באגמון החולה, השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הגיעה היום לסיור במקום, יחד עם נציגי רשות הטבע והגנים וקק"ל. השרה תמר זנדברג קיימה הערכת מצב יחד עם הגורמים בשטח, ועקבה אחר תמונת המצב כפי שעלתה מתיעודי הרחפנים.
השרה להגנת הסביבה אמרה: "אנחנו בעיצומה של התפרצות חריפה מאוד של שפעת העופות שפוגעת בעגורים. זו למעשה אחת הפגיעות החמורות ביותר בחיות הבר אי פעם בישראל. אלפי עגורים כבר מתו מהמחלה, מאות אלפי תרנגולות הושמדו בלולים, ועדיין לא ידוע אם ישנה התפשטות לחיות בר נוספות. יחד עם כל הגורמים, משרדי הממשלה, רשות הטבע והגנים וקק"ל, אנו עוקבים אחרי המציאות בשטח. נפעל לטפל בה בצורה הנכונה והסביבתית ביותר".
3 צפייה בגלריה
עגורים מתים במים בעמק החולה
עגורים מתים במים בעמק החולה
עגורים מתים במים בעמק החולה
(צילום: הדס כהנר, רשות הטבע והגנים)



ממלאת מקום מנכ"ל רשות הטבע והגנים, רעיה שורקי, הוסיפה: "בהמשך להערכות המצב וניטור תחלואת שפעת העופות בשטח נכון להיום, בניטור מקיף שבוצע באגמון החולה, תועדו כ-5,000 עגורים מתים בשטח אגמון החולה, שהוא אתר הלינה המרכז את מרב האוכלוסייה של העגורים בישראל. כמו כן, נצפו כ-250 עגורים מתים בעמק החולה מחוץ לאגמון, וכ-30 עגורים פגועים בשאר אזורי הארץ, רובם בעמק יזרעאל".
ברשות הטבע והגנים שבים ומציינים כי ככלל בתקופה זו יש להימנע ממגע עם עופות בר ועם הפרשותיהם, ובמקרה ומזהים בשטח מיני עופות פגועים או מתים אסור לגעת בהם ויש לדווח על כך מיד למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639*.
3 צפייה בגלריה
עובדי משרד החקלאות בלול הסמוך למושב מרגליות
עובדי משרד החקלאות בלול הסמוך למושב מרגליות
עובדי משרד החקלאות בלול הסמוך למושב מרגליות
(צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר)
אתמול פורסם כי שפעת עופות התגלתה בסוף השבוע האחרון בלולים נוספים ליד מושב מרגליות הסמוך לגבול לבנון. במקבץ הלולים 320 אלף תרנגולות מטילות, שיומתו כדי למנוע את התפשטות המחלה. השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות בודדו את הלולים, עצרו את שיווק הביצים הן מהלול והן מתחנת המיון שקלטה ביצים מהמתחם, והחלו בפעולות הכנה לטיפול במוקד ההתפרצות. השירותים הווטרינרים מבצעים ניטור בכל חוות הלולים שבאזור.
לולים אלו והלולים שהתגלתה בהן המחלה בתחילת השבוע, שבהן היו כ-244 אלף תרנגולות, משווקים כ-14 מיליון ביצים בחודש בשוק המקומי (מתוך שוק של כ-200 מיליון ביצים שנצרכות בחודש בישראל). לולים אלו מצטרפים ללולי המטילות שנמצאו נגועים בשפעת עופות בתחילת השבוע. כדי למנוע מחסור בשוק, משרד החקלאות נערך לפתיחת ייבוא של 70 – 100 מיליון ביצים ללא מכס כבר בתחילת השבוע.
עקב השמדת הלולים במרגליות, כביש 886 בין צומת משגב עם למנרה ייסגר מיום שלישי למשך 10 ימים. מהמועצה האזורית גליל עליון נמסר כי סגירת הכביש נדרשה על ידי משרד החקלאות.