מה מותר או אסור להם לאכול? מתי אסור לספר אותם ולמה אסור לקלל ליד או את הכלב? פגשנו את חיליק מרום, יו"ר ארגון הווטרינרים לחיות בית, וטרינר ראשי במרפאת "וט חולים" ובעלים של שלושה כלבים בעצמו, כדי לברר אחת ולתמיד מה הדברים שאסור לעולל לכלבים שלנו. כל התשובות בסרטון ובכתבה:

"לעולם לא אתן לכלב שלי לאכול מאכלים שיזיקו לו"

שוקולד, אבוקדו, ענבים וצימוקים, בצלים, שום ועוד הם מאכלים שמסכנים את הכלבים שלנו וגורמים לגוף שלהם להשמיד את כדוריות הדם האדומות. בשוקולד, למשל, יש רעלן גדול בשם תאוברומין, שעלול לגרום לנזק בכבד ובכליות הכלבים ולפגיעה חמורה - כמו לדימומים, בחילות ואפילו מוות.
אגב, כלל לא מומלץ לתת לכלב שום מאכל עם ממתיק מלאכותי - הדבר גורם לכשל כליות באופן מיידי. עוד אסור בשום אופן לתת לכלב לאכול אבוקדו, ענבים ו/או צימוקים, פקעות, שורשים, בצלים ושום שמסוכנים מאוד וגורמים לגוף להשמיד את כדוריות הדם האדומות בעצמו.

"לעולם לא אתן לכלב לשחק עם עצמות של עוף"

אנשים נותנים עצמות עוף לכלב שלהם כצ'ופר, אבל עצמות של עוף - בניגוד לבקר - נשברות בקלות ובזוויות חדות מאוד, כמעט כמו זכוכית וזה מסכן מאוד את הכלב שלכם ועלול לגרום לקרקע במעיים.

"לעולם לא אספר כלב בעונות הקיצון"

אם תספרו כלב שעיר בחורף תשאירו אותו חשוף בבית לפגעי מזג האוויר, ובמקביל כלב מסופר בקיץ חשוף לשמש בצורה ישירה בשעות החמות של היום. הפרווה של הכלב מורכבת מפרווה פנימית וחיצונית ויש לה ייעוד חשוב לבידוד החום/קור של הגוף.
7 צפייה בגלריה
תספורת? לא בקיץ או בחורף
תספורת? לא בקיץ או בחורף
תספורת? לא בקיץ או בחורף
(צילום: חגי דקל)
כלב שמספרים אותו ומוציאים אותו בשעות החמות הוא כלב בסיכון, כיוון שאנחנו חושפים אותם למכות שמש וחום קיצוני. כשאנחנו מספרים כלב בחורף חייבים לספק לו חום גוף חיצוני ואם זה בקיץ אסור לכלב הזה לצאת בשום צורה שהיא בשעות שיש שמש ישירה. זה לא אומר שאי אפשר לעולם לספר את הכלבים שלכם, אם מתנהלים נכון - תספורת עוזרת לו, ואם לא מתנהלים נכון אנחנו חושפים אותו לנזק קיצוני.

"לעולם לא אוציא את הכלב לטיול בשעות הכי חמות מבלי להבין על איזה משטח אנחנו הולכים"

טמפרטורת האספלט במדרכות בישראל מגיעות ל-70-60 מעלות. כפות הרגליים של הכלבים שלנו לא מתוכננות לזה, הן לא תחליף לנעליים. "לראייה - כלבי עוקץ וכבאות ברחבי העולם הולכים על מגפיים קטנים על מנת למנוע מהם פגיעות בכפות רגליים, אז הכלב לא עמיד ו'הסוליה' שלו זה לא הבלנסטון שלי".
7 צפייה בגלריה
טיול? לא בשיא החום על אספלט
טיול? לא בשיא החום על אספלט
טיול? לא בשיא החום על אספלט
(צילום: חגי דקל)
בהקשר הזה ד"ר מרום מפציר גם לעולם לא להשאיר את הכלב ללא צל, אפילו לא לכמה דקות. "החום מאוד פוגע בכלבים, אפילו יותר מבני האדם והם משמעותית יותר חשופים למכות חום מאיתנו", הוא הסביר.

"לעולם לא אשאיר כלב ברכב עם חלונות סגורים וללא מזגן, גם אם זה רק לכמה דקות"

פעולה זאת מסכנת את בריאותו של הכלב, וכמו שלא תשאירו ילד סגור ברכב ללא מזגן, אין סיבה שתעשו זאת לכלב שלכם. אם כבר רכב, לא מומלץ לנסוע עם הכלב ברכב נוסע בצורה שהוא יכול לקפוץ, וגם חשוב לדאוג שהכלב קשור ברכב בצורה שלא מסכנת אותו בזמן הנסיעה.
7 צפייה בגלריה
ברכב - רק קשור
ברכב - רק קשור
ברכב - רק קשור
(צילום: חגי דקל)

"לעולם לא אתן לכלב שלי תרופות שמיועדות לבני אדם מבלי שקיבלתי לכך הנחיה חד משמעית מהווטרינר"

אנשים לא יודעים, אבל אקמול או אדוויל יכולים להרוג כלבים, אנשים עושים את זה כל הזמן והכלבים מקבלים הרעלות מתרופות. ד"ר מרום סיפר שלא מזמן הגיע אליו פקינז במשקל 4 ק"ג, שקיבל אקמול של הילד וכתוצאה מכך נכנס לטיפול נמרץ ונאבק על חייו במשך חמישה ימים.

"לעולם לא אגרום לכלב שאינו בנוי לכך לצאת לפעילות גופנית מאומצת"

כלבים עם פנים דחוסות מבוקסר גדול ועד לפאג, שיצו ופקינז לא בנויים לפעילות גופנית, כמו לרוץ אחרינו.
7 צפייה בגלריה
כלב פאג
כלב פאג
כלב פאג
(צילום: Shutterstock)
"אני רואה אנשים שיוצאים ומריצים כלבים מהגזעים האלו. הם עלולים למות ממכת חום כי הדרך היחידה שלהם לפנות חום מהגוף היא בהלחתה (נשימה מהירה) והם לא מסוגלים לעשות את זה", הסביר ד"ר מרום.

"לעולם לא אדבר לכלב או על הכלב בצורה לא יפה"

ישנם מחקרים שמוכיחים שמבחינה התפתחותית-ורבלית כלבים לומדים להבין בין 200-150 מילים וגם צמדי מילים. מרום מסביר שאם נדבר על הכלב לא יפה, נגיד "אוי הוא ממש טיפש, הוא מתנהג לא יפה", סביר שהוא מבין את מה שאמרתם והוא חד משמעית נעלב.
7 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
(צילום: shutterstock)
"זה שהם לא יכולים לדבר, לא אומר שהם לא מבינים והיום יודעים שזה לא רק האינטואיציה שלהם", אמר ד"ר מרום. לדבריו, הטענה הזאת הוכחה בעזרת ניסוי ש"אלכסה", סייעת וירטואלית שמפותחת על ידי אמזון, דיברה לכלב וראו שהוא מגיב באופן שונה למילים שונות, גם כשאין בהן כל אינטואיציה.

"לעולם לא אקשור את הכלב שלי בשרשרת או רצועה באופן קבוע"

אנשים קושרים את הכלבים שלהם לעיתים לכל החיים ולדעתו של ד"ר מרום זה לא פחות ממזעזע: "מבחינת התחושה של הכלב זה מקביל לשלשלאות של עבדים בתקופות אפלות של האנושות. אנחנו פשוט לא מתייחסים לזה ככה, כי משחר ההיסטוריה אנשים קשרו כלבים בשלשלאות, אבל זה נורא ואיום".

"לעולם לא אתן לכלב שלי לשתות מים מבריכת שחייה"

ד"ר מרום מספר שכלבים רבים מגיעים אליו עם הרעלת כלור, כשהם משלשלים ומקיאים את נשמתם. "הכלב לא יודע שהמים לא טובים לו - הוא צמא, אז הוא שותה".

"לעולם לא אשתמש בקולר חנק דוקרני"

קולר מסוג זה פוצע את הכלב ובמרפאה של ד"ר מרום מקבלים עשרות מקרים בשנה של פציעות שהזדהמו מחתכים עמוקים בעור ומרימות של זבובים. "זה מאנשים שהם לא בהכרח רעים", מסביר הווטרינר. "זה מה שהמאלף אמר להם ומכרו להם בחנות ואנשים מוותרים על שיקול דעת עצמי והגיון ממישהו שכיבכול בעל מקצוע".
באופן כללי ד"ר מרום מפציר בקליינטים שלו לעולם לא לוותר על שיקול הדעת העצמי שלהם והחמלה לכלב ואם בעל מקצוע אומר משהו שנשמע לא הגיוני, שמעורר ספק, כדאי ללכת לחוות דעת שנייה ושלישית.

"לעולם לא אלך עם הכלב בלי רצועה אם ידוע לי שצפויה סופת ברקים ורעמים או לפני מטח זיקוקי דינור"

הכלבים נבהלים מההדף, עלולים לברוח ולסכן את עצמם.
7 צפייה בגלריה
גורי כלבים
גורי כלבים
גורי כלבים
(צילום: shutterstock)

"לעולם לא אנטוש את הכלב שלי"

לפעמים אנשים בלית ברירה, בגלל דרמות בחיים האישיים או בן משפחה שנפטר נאלצים למסור את הכלב שלהם ולמרות שזה מאוד עצוב זה עדיין קורה. "נטישת בעל חיים זה לעולם לא. זה לא מוסרי, זה לא ערכי, וגם לא חוקי וזה הדבר הכי מגעיל שאדם יכול לעשות", אמר ד"ר מרום.

"לעולם לא אפסיק להיות קשוב לצרכים של הכלב שלי ותמיד אתייחס אליו כאחד מבני המשפחה"

ד"ר מרום מסביר שאם אתם קשובים לבעל החיים שלכם - הוא תמיד ישתף אתכם ברגשות שלו. "אני יודע מתי הוא כאוב, כעוס, מפוחד או משועמם וברגע שאני קשוב אליו אפילו לכמה שניות אני יכול לתת מענה לצרכים שלו", הוא אמר.
7 צפייה בגלריה
כלב בבדיקה אצל וטרינרית
כלב בבדיקה אצל וטרינרית
כלב בבדיקה אצל וטרינרית
(צילום: shutterstock)
בהקשר הזה מרום הסביר כי הכלבים אמנם חיה אינטליגנטית, אבל ברמה ההתפתחותית שלהם הם מתנהגים כמו ילד בן שנתיים. "אז במקום לכעוס עליו ולצעוק עליו - להראות לו 'הנה צעצוע, תשחק', זה כמו לצעוק על ילד קטן שהוא ילד רע".