בשיתוף מרכז מדעני העתיד
ישראל ידועה במחקרים מדעיים ובפיתוחים רפואיים ששינו את העולם. הצעירים המבריקים של ימינו, אשר לומדים בימים אלו בחטיבה ובתיכון, צפויים להיות החוקרים פורצי הדרך של המחר. הזמנו לשיחה את שחר זכריה, סיגל קרויטורו, אלון אלכסנדר ודניאל חן, כולם בוגרי ובוגרות תוכניות אלפא ואודיסיאה של משרד החינוך ומרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס, כדי לספר על המחקרים פורצי הדרך בהם הם משתתפים, ועל החוויה שלהם מהתוכניות, שחשפו אותם בגיל צעיר לעולם האקדמיה והמחקר.
שחר מספרת כי הדרך שלה התחילה בנוער שוחר מדע בבית הספר היסודי, מה שהוביל לכך שקיבלה מכתב בדואר שהציע לה להשתתף במיונים לתוכנית אודיסיאה. "לא ידעתי מה זה או למה אני הולכת", היא אומרת. "אבל סבתא שלי דחפה אותי ואמרה לי שתמיד טוב לנסות. מזה שהגעתי במקרה, הגעתי למצב שאני ממש רוצה ומחכה לזה. בסופו של דבר, רציתי להיות מדענית, זה תמיד היה בי".
"תוכנית אודיסאה פועלת במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ, ומאפשרת ללמוד קורסים אקדמיים", מוסיפה סיגל. "השתתפתי בתוכנית בטכניון ועשיתי תוכנית רחבה כך שיצא לי לטעום מהכל. זה בהחלט עזר לי להבין מה אני רוצה לעשות".
3 צפייה בגלריה
מדעני העתיד פאנל
מדעני העתיד פאנל
סיגל קרויטורו ושחר זכריה
דניאל מספרת כי היא לקחה חלק בתוכנית אלפא, אשר מספקת לנערים ולנערות הזדמנות לקחת חלק במחקר, "הרגשתי שזה עולם אחר, כי זו הפעם הראשונה שנותנים לך ללכת דרך ואין לה נקודת סוף. בקורס יש חומר ללמוד ומועד סיום, אבל במחקר את לא יודעת מה תגלי". דניאל מציינת שעבורה לחוות את זה בגיל צעיר העניק לה המון כלים, מה שמהווה יתרון משמעותי בהמשך.
אלון, גם הוא בוגר התוכנית, משתתף במחקר בבית החולים שיבא אשר בוחן תמונות היסטולוגיות באמצעות Machine Learning. אל התפקיד הנוכחי, הוא מספר, הגיע דרך רשת הבוגרים של המרכז, הנקראת אסכולה. "מועלות לשם כל מיני הזדמנויות ואחת מהן היא ChallengeIL, הכוללת שיתופי פעולה עם התעשייה. אחת מההצעות הייתה של שיבא, למחקר המשלב מדעי המחשב, ביופסיות וסרטן. זה היה נשמע לי מעניין והלכתי לזה". כיום המחקר שהוא עוסק בו מהווה בסיס לתזה שלו לתואר שני, "כך שלתוכנית ולרשת הבוגרים שלה יש חלק משמעותי במה שאני עוסק בו היום, מחקרית ואקדמית".
3 צפייה בגלריה
מדעני העתיד פאנל
מדעני העתיד פאנל
אלון אלכסנדר
"זה מטורף שהקוד שלי עושה באמת שינוי משמעותי בחיים של אנשים"
"המחקר שלי נכנס תחת מטריה של רפואה מותאמת אישית באמצעות AI", אומרת שחר. אנחנו מנסים לחזות את תהליך המחלה של חולי טרשת נפוצה ואצל איזה חולה תחמיר ואצל מי לא, ובהתאם לתת למטופל את הטיפל שהכי מתאים לו כדי למנוע את ההתדרדרות מראש".
סיגל משתפת כי היא עובדת בסטארט-אפ בשם AIVF, אשר מאפשר לבחור עוברים שיש להם יותר סיכוי להפוך לילדים בריאים. "זה באמת מדהים ומשמעותי. לאחרונה עזרנו לזוג שהיה לו קשיים להיכנס להיריון להביא לעולם זוג תאומות מקסימות. זה מרגש ומטורף לדעת שהקוד שלי עושה באמת שינוי משמעותי בחיים של אנשים".
דניאל מספרת כי המחקר שלה נוגע בשאלות אתיות, "כמו שאלות של פרטיות, זכויות יוצרים, ושאלות פתוחות ומעניינות על עד כמה מצליחים למדל אספקטים מסוימים של תודעה בכלים של בינה מלאכותית, ומה המשמעות של זה בכלל. איך אנחנו מבינים מה זה אומר להיות בן אדם". היא משתפת גם כי בעבודה שלה ביחידת PTSD באסף הרופא (מרכז רפואי שמיר), "אנחנו מתעסקים הרבה בתחום של בריאות הנפש ופוסט טראומה, מה שהופך להיות רלוונטי מתמיד בעקבות המלחמה". לדבריה "בזכות הכלים האלו יש הרבה יותר אפשרויות לזהות מאפיינים ולהעמיק את ההבנה שלנו על תופעות שהן בדרך כלל מורכבות או דורשות מחקר מאוד משמעותי".
רוצים לקחת חלק בתוכניות 'מדעני העתיד'?
בימים אלה ההרשמה לתוכניות לתלמידות ולתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך ומרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס בעיצומה. התוכניות מיועדות לתלמידות ולתלמידים בכיתות ז'-ט' והן פועלות במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ. התוכניות: אלפא (תוכנית למחקר בתחומים מדעיים), אודיסיאה (תוכנית ללימודים אקדמיים במדעים), אידיאה (תוכנית למחקר בתחומים הומניסטיים) ומצוינות למדע (תוכנית הזנק מדעי לתלמידות מצטיינות במדעים).
ההרשמה לתוכניות תסתיים ב 21/1/24.
בשיתוף מרכז מדעני העתיד