תקווה חדשה: לראשונה מאז 1994 בקע בארץ גוזל של עוזניית הנגב. האירוע ההיסטורי מפיח תקווה חדשה במאמצים הרבים שנעשו לשימור הדורס הגדול והכול בזכות עירנותו של אזרח פולני, שהבחין בביצה בקן בשידור החי, במסגרת פרויקט "עופות דורסים בשידור חי".


"הסיפור הזה הוא דוגמה מעולה למה שקורה כשמחקר יוצא מהמעבדה אל השטח: ההחלטה לפתוח את שידורי המצלמות לציבור הרחב ביוטיוב יצרה קהילת מתנדבים ומתנדבות מרחבי העולם שמנטרים התרחשויות באתרי קינון שונים, ובזכות מתנדב מפולין יכולנו ליידע את רשות הטבע והגנים שהוטלה ביצה והם הגיעו לקן כדי לקחת הביצה תוך 15 דקות בלבד", מספר ד''ר מוטי צ'רטר ממכון שמיר למחקר ואוניברסיטת חיפה. "עכשיו כשמחזירים את הגוזל שבקע לקן - אותה קהילת מתנדבים ומתנדבות ימשיכו לנטר את ההתרחשויות בקן ויוכלו להתריע אם קורה משהו לגוזל, ולמעשה יגדילו את הסיכוי שלו לשרוד". עוזניית הנגב נמצאת בסכנת הכחדה עולמית (EN) ובירידה בכל תחומי תפוצתו. אוכלוסיית המין בעולם מוערכת ב-6,530 פרטים בוגרים ותחום התפוצה ברחבי אפריקה והמזרח התיכון הולך ומצטמצם עקב הרעלות ופגיעה על ידי האדם. קצב הירידה הוא של 3.5% בשנה.
בעבר עוזניית הנגב קיננה בכל רחבי האזור המדברי במזרח התיכון, בין היתר בישראל. כיום נותרה אוכלוסייה קטנה של כמה מאות זוגות וזו כנראה הערכה מופרזת. בישראל המין נכחד כמקנן ב-1989. לפני כ-70 שנה עוד קינן המין עד מרכז מדבר יהודה (נחל חצצון) בצפון ובכל רחבי האזורים המישוריים וערוצי הנחלים הרחבים עם עצי שיטה בנגב המערבי (עד צומת צאלים בצפון-מערב), במכתש רמון ובערבה. שרידי הקינים עדין ניכרים על כמה עצי שיטה. הסיבה להכחדה בישראל היתה הפרעות, ציד ושוד קינים (יצוא גוזלים לאירופה בשנות ה-70) והרעלות עם פיתוח החקלאות בערבה.
״לפני כמה שנים החלטנו להעביר את כל העוזניות שהוחזקו בשבייה בישראל לחי-בר כרמל מפאת גילם המבוגר", סיפר נעם לידר, מנהל אגף אקולוגיה חטיבת מדע ברשות הטבע והגנים. "חשבנו שכך לפחות הם יבלו את יתרת חייהם בתנאים המיטביים שיגאל מילר וצוות החי-בר מספקים. שום דבר לא הכין אותנו לרצף האירועים שהובילו בסופו של דבר לבקיעה של גוזל ראשון של עוזניית הנגב לאחר שנים רבות!".
2 צפייה בגלריה
אחד ההורים מגן על הגוזל
אחד ההורים מגן על הגוזל
אחד ההורים מגן על הגוזל
( ד"ר מוטי צ'רטר, מכון שמיר למעקב אוניבריסת חיפה)
תוכנית השימור לעופות לדורסים של רשות הטבע והגנים מסמנת את עוזניית הנגב כמין בקדימות גבוהה להשבה לטבע, וזאת לאחר שנכחד כמין מקנן בישראל לפני יותר מ-30 שנה. הסכמי אברהם סימנו עידן חדש של שיתוף פעולה סביבתי בין איחוד האמירויות לישראל וארגוני שמירת טבע בעולם, וכעת מקווים ברשות הטבע והגנים שיוכלו לשתף פעולה עם האמירויות גם במשימה החשובה להשבת עוזניית הנגב לטבע הישראלי.
בישראל יש שלושה פרטים של עוזניית הנגב בשבי, שתי נקבות וזכר. הפרט הצעיר ביותר הוא זכר שנלכד בחי-בר כרמל בשנת 2015 אחרי שנכנס לכלוב הנשרים. הוא היה במצב גופני ירוד וסבל ממחלת דם. הנקבה, בת 28, נאספה כשהיא חלשה ברפת של קיבוץ קטורה בערבה ב-1997. באופן מפתיע השניים הפכו לזוג. הנקבה השנייה נאספה מהטבע בתחילת שנות ה-80 וגילה הוא 40 לפחות.
לפני כחודשיים הטילה אחת הנקבות את הביצה בחי בר כרמל. את הביצה העבירו למדגרה ובמקומה הניחו אנשי רשות הטבע והגנים ביצת דמה. לפני כמה ימים בקע הגוזל ולאחר מכן הוחזר לקן. "לבקיעה זו, יש חשיבות רבה במינוף המאמצים המשותפים והדגמת היכולות שלנו בישראל", אומר לידר. "אנו מקווים שתוכנית ההשבה לטבע, שתתבסס על גרעיני רבייה בשבי בעזרת מומחים וגני החיות בישראל, תוביל בעתיד לשחרור מוצלח של פרטים לטבע מהחי בר יוטבתה, ונזכה לראותם מקננים שוב על עצי השיטה בערבה ובהרי אילת".
2 צפייה בגלריה
זוג העוזניות והביצה
זוג העוזניות והביצה
זוג העוזניות והביצה
( ד"ר מוטי צ'רטר, מכון שמיר למעקב אוניבריסת חיפה)
"מאז שנחתמו הסכמי אברהם ישראל מחפשת כל הזמן שיתופי פעולה", הוסיף לידר. "בין ישראל לאיחוד האמירויות יש זהות אינטרסים ושנינו מעצמה של שמירת טבע. יש לנו כיום שיתוף פעולה מדהים עם האמירויות במאמצי השימור של ציפור החוברה. בחצי האי ערב קיימים כ-600 זוגות עוזנייה מקננים, ופנינו אל האמירויות כדי לשתף פעולה בנושא. אנחנו התחלנו בצעדים אופרטיביים בנושא. הפנטזיה שלנו היא נמרים. לא בטוח שנחזיר לישראל נמר, אבל הם קיימים בעומאן ובתימן. הם בפירוש התעניינו גם בזה".
לידר הוסיף כי "ברגע שיהיו פרטים נוכל לייצר כלוב ענק סביב כמה עצי שיטה בחי-בר ונתחיל ללמד אותם לקנן על עצי שיטה ולייצר את הדור הבא. כשיגיע הדור הבא נשחרר אותם עם נקודות האכלה כדי למנוע הרעלה, ונוודא שאין תשתיות חשמל שמוקמות ויפגעו בהם. זה ייקח זמן. זו חיה שמתחילה להתרבות רק בגיל 6. בקיעת גוזל העוזנייה מראה שאנחנו מסוגלים לעשות את זה ואנחנו מוכנים לאתגרים, למרות שהם נראים פסיכיים. אני מוכן לצאת להרפתקה הזו. יש לנו צוותי מחקר מעולים ושיתוף פעולה עם מיטב אנשי המקצוע מהצד השני של המדבר".
פרויקט "עופות דורסים בשידור חי", החושף באמצעות מצלמות אונליין המשדרות 24/7 את עולמם החבוי של הדורסים הגדולים והמסתוריים המקננים בישראל, החל בחודש ינואר עונת שידור חדשה, שבה ניתן לצפות בעוד עופות דורסים ברחבי הארץ בזמן אמת.
תוכלו גם להיכנס לצפות ולעזור לעוזניות: https://www.youtube.com/watch?v=TqkK2vxTJcI
לצפייה בשידור חי בעופות דורסים נוספים, היכנסו ל-https://www.youtube.com/c/CharterGroupBirdcams