מפקחי משרד החקלאות, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, מנעו לאחרונה חדירת נמלה פולשת מסוכנת שנמצאה בנמל אשדוד, במשלוח סכך מסין שיועד לסוכה.
הנמלה, ממין לנפיטמה הומיל (Linepithema humile) ומכונה "הנמלה הארגנטינאית", אותרה במסגרת ביקורת שגרתית. היא נחשבת למין פולש ואגרסיבי, ואף נמנית ברשימת 100 המינים הפולשים המסוכנים ביותר של האיגוד העולמי לשימור טבע (IUCN).
2 צפייה בגלריה
הנמלה לנפיטמה הומיל (Linepithema humile)
הנמלה לנפיטמה הומיל (Linepithema humile)
לנפיטמה הומיל (הנמלה הארגנטינאית)
(צילום: Shutterstock)
ברוב המושבות של הנמלים יש רק מלכה אחת. אבל לנמלה הזו יש מלכות רבות, וכולן מתרבות באותו זמן. בקן נמלים אחד יכולות להיות מיליוני נמלים פועלות. בנוסף לכך, הנמלה מגלה אגרסיביות רק לנמלים אחרות, והיא אדישה יחסית לנמלים ארגנטינאיות אחרות ממושבות מתחרות.
מדובר בנמלה גדולה יחסית, בגוון אדמדם שמקורה בארגנטינה. היא התפשטה לאזורים נרחבים בעולם באמצעות מסחר בינלאומי, כאשר בארצות הברית היא תועדה לראשונה במאה- 19. בכל מקום אליו פלש מין זה, הוא פגע במיני הנמלים המקומיות, עד כדי הכחדתם, וגרם לאי יציבות ולשינויים במערכות האקולוגיות המקומיות.
להשלכות הסביבתיות של פלישת הנמלה הארגנטינאית יש גם משמעות חקלאית, משום שהנמלה עשויה לפגוע במאביקים ואף בצומח המסתמך על נמלים אחרות להפצת זרעים. באזורים בהם פלשה הנמלה, כמו קליפורניה שבארצות הברית, סבורים כי התמעטות לטאות מקומיות קשורה לעובדה שהנמלה הארגנטינאית דוחקת את הנמלים המקומיות, עליהן מסתמכות הלטאות למזון.
2 צפייה בגלריה
הנמלה לנפיטמה הומיל (Linepithema humile)
הנמלה לנפיטמה הומיל (Linepithema humile)
לנפיטמה הומיל
(צילום: Shutterstock)
על פי חוות דעת של המשרד להגנת הסביבה, הדברה והכחדה של מין זה קשות לביצוע, עד בלתי אפשריות. בקליפורניה היא מגלה עמידות לחומרי הדברה. לאור זאת, ובהתאם לחוות הדעת, השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות ביצעו טיפול הדברה מניעתית באמצעות גז, המונע אפשרות זליגה של המזיק ארצה, וניתנה הוראה להחזיר את המכולה על כל תכולתה לסין.
ד"ר אריק שמאי, מנהל אגף הסגר צמחים בשירותים להגנת הצומח, משרד החקלאות: "מפקחי הגנת הצומח פרוסים בכל נמלי הכניסה לארץ, ולא בכדי. תפקידם הוא לוודא כי כל משלוח, מסחרי או פרטי, של חומרים צמחיים נקי ממזיקים, מחלות ושאריות אדמה, ואינו מהווה מין פולש העלול לפגוע במגוון הביולוגי ובערכי טבע". יש לציין כי רפורמת הייבוא של שר החקלאות עודד פורר מהווה אתגר וסכנה גדולה בכל הקשור למינים פולשים. חלה תוספת בתקנים של מפקחים, אך הם טרם אוישו, ושינוי האקלים רק הולך ומגביר את האיומים לפלישה עתידית.
ד"ר גל זגרון, מנהלת אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה אמרה כי "בכל מצב מוטב להקדים תרופה למכה, גם בבריאות הסביבה. מניעת חדירתה של הנמלה הארגנטינאית הצילה את חייהן של מיליוני נמלים מקומיות. לצד משבר האקלים, אנו נמצאים בעיצומו של משבר אקולוגי – בעלי חיים נכחדים מבלי שנרגיש, במיוחד חרקים החשובים לבריאות, שלנו ושל הסביבה. הנמלים תורמות לבריאות העולם שבו אנו חיים באופנים שרובנו כלל לא מכירים. כך למשל, לנמלי הקציר יש השפעה משמעותית על פוריות הקרקע ועל הצמחייה, והן כלי ממשק לשיקום שטחים פגועים. שיתוף הפעולה של המשרד עם השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות הובילו למניעת כניסתו של מין פולש זה ולשמירה על הסביבה. נמשיך לפעול למניעת כניסת מינים פולשים לישראל בשיתוף כל הגורמים הרלוונטיים".