המלטה ראשונה של ראם לבן תועדה השבוע בזמן אמת על ידי פקח רשות הטבע והגנים בשמורת הטבע חי בר יוטבתה. צפו ברגעי ההמלטה:


אריק סוכר, פקח רשות הטבע והגנים בשמורת חי בר יוטבתה, סיפר על הרגעים המרגשים: "ההמלטה ארכה כ-20 דקות. זה מרגש לראות המלטה של ראם לבן וזהו מזל לתפוס את זה בלייב. זוהי ההמלטה הראשונה של נקבה מספר 1 בשמורה".
סוכר, שהבחין יום קודם להמלטה בנקבה מתבודדת, הוסיף: "בתקופה הזאת אנחנו מבצעים מעקב צמוד אחר גרעין הרבייה בשל ההשבות לטבע. בחודשים נובמבר - דצמבר השבנו לטבע 12 פרטים וזה מרגש מאוד. מדהים לראות את האמא שומרת על העגל בהתחלה ומנקה אותו שעות אחרי ההמלטה וכמובן התגובה של העדר מסביב, שכל אחד בא להריח ולראות את הוולד".
הפקח הוסיף כי כמה ימים לאחר ההמלטה האם מחביאה את הוולד ומאוד מגוננת עליו. "אנחנו מבצעים מעקב מרחוק״, הוא אמר.
1 צפייה בגלריה
הגור, האם והחברים לעדר אחרי ההמלטה
הגור, האם והחברים לעדר אחרי ההמלטה
הגור, האם והחברים לעדר אחרי ההמלטה
(צילום: אריק סוכר, רשות הטבע והגנים)
הראם הלבן נחשב לאחד הפרסתנים המרהיבים. מדובר בבעל חיים מעלה גרה גדול ממדים, שנעלם מנופי ישראל בסוף המאה ה-19 והוחזר לראשונה לטבע לפני כ-20 שנה. בזכות התאמתו לתנאי המדבר הקיצוניים, הוא יכול לשרוד ימים רבים מבלי לשתות. הוא תלוי במזונו בעצי השיטה וניזון מעלים, פרחים ותרמילים של העצים.
ד״ר טל פולק, אקולוגית ערבה ברשות הטבע והגנים, הוסיפה: ״מדובר בבעל חיים חברתי שחי בעדרים של עד עשרה פרטים, הכוללים זכר שליט, כמה נקבות דומיננטיות וצאצאיהם. בכל קבוצת ראמים, הנקבה הדומיננטית היא זו שמכוונת את העדר במשך היום ובמהלך חיפוש מזון. תפקידם של הזכר הדומיננטי ושאר הזכרים האחרים הוא להגן על העדר מפני טורפים". לגבי ההמלטות, היא הוסיפה: "המלטות מתקיימות לאורך השנה, אך מרביתן באביב. משך ההיריון הוא עד 10 חודשים. העגל צמוד ויונק עד גיל חודשיים בדרך כלל, לאחר מכן מתחיל לאכול עצמאית, אבל יכול להמשיך לינוק עד גיל שנה".
רשות הטבע והגנים מבצעת השבות לטבע של הראמים מגרעין הרבייה בשמורת הטבע חי בר יוטבתה. עשרות ראמים הושבו בשנים האחרונות בחזרה לטבע באזור הערבה והנגב הדרומי כיום קיימים כ-100 פרטים בטבע ובשמורת הטבע חי בר יטבתה נותרו כ-120 פרטים. לאחרונה תועדה ראם נקבה, ששוחררה לטבע, ביחד עם שני ראמים שנולדו באזור הר הנגב.