הסוף לגרינווש? אחרי שנים שבהן קיבלה תרומות מחברות מזהמות, ואחרי ביקורת ציבורית רחבה, תקציב 2022 של רשות הטבע והגנים יהיה "נקי" מתורמים כאלו, דוגמת שברון וכיל שתרמו לרשות בשנים קודמות. בתחקיר "שומרים", שהתפרסם גם ב-ynet במרץ אשתקד, נכתב כי בשנים 2019-2017 קיבלה רט"ג תרומות בהיקף כולל של כ-7.4 מיליון שקלים מחברות מסחריות ומגופים אחרים.
אתמול (יום א') אישרה הממשלה את תקציב רשות הטבע והגנים לשנים 2022-2021. אחד הדברים הבולטים בתקציב לשנה הנוכחית הוא היעדר הנוכחות של תורמים מחברות מזהמות, חברות שתרמו מיליונים לרשות הטבע והגנים בעבר. למרות היעדר אותן תרומות, תקציב רשות הטבע והגנים לשנת 2022 גדל.
3 צפייה בגלריה
אסון נחל אשלים
אסון נחל אשלים
אסון נחל אשלים
(צילום: מארק כץ רשות הטבע והגנים)
עם זאת, בתקציב 2021 - שאושר גם אתמול אתמול, נכללות תרומות מחברת שברון (רציו חיפושי נפט) בסך 110,000 שקלים לתוכנית חינוכית "אני כרמלי", תרומה מחברת נשר בסך 150,000 שקלים לפיתוח תל גזר, ותרומה של 150,000 שקלים מחברת כיל לתכנית חינוכית בדרום "רותם המדבר". בפנייה ללשכת השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, ציינו כי התרומות הללו לא אושרה על ידה.
בדיון לאישור התקציב אמרה השרה להגנת הסביבה, כי "הוצג בפני מצב שבו רשות הטבע והגנים מקבלת תרומות מגופים מזהמים, בעיקר למטרות פעילות חינוכית. מבחינתי זה היה מצב בלתי מתקבל על הדעת. לכן, בתקציב 2022 לא יתקבלו תרומות מגופים מזהמים. אני מקווה שסיכום זה יבוא לידי ביטוי גם בתקציבים הבאים".
3 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג
(צילום: קובי קואנקס)
יש לציין כי ההחלטה של השרה זנדברג אינה מחייבת את השר או השרה שיחליפו אותה בעתיד. קבלת תרומות, מתנות ומענקים כפופות לאישור השר להגנת הסביבה ושר האוצר, כך שאין כל ביטחון שהמצב שבו הרשות תקבל תרומות מגופים שעליה לבקר ולפקח עליהם, לא יחזור על עצמו.
תקציב רט"ג לשנת 2021 עמד על כ-666 מיליון שקלים ואילו תקציב רט"ג לשנת 2022 הוא גבוה ויותר ועומד על כ-714 מיליון שקלים. בשנת 2022 צפוי גידול בהכנסות של כ-30%, בין היתר בגלל עליה במספר המבקרים הישראלים באתרים של הרשות. בנוסף, ברשות קיבלו הכנסות מאתרים חדשים שנפתחו באמצע 2021, בהם דור, חאן שער הגיא, עין חנייה ומגדל צדק. ההכנסות מאתרי הרשות יעמדו כל כ-131 מיליון שקלים.
"שינוי נוסף הוא, שרשות הטבע והגנים תתחיל לעסוק, בצורה משמעותית יותר בפעילויותיה, בנושא ההיערכות לשינויי האקלים", ציינה השרה זנדברג בדיון בממשלה. "משבר האקלים והמשבר האקולוגי הם משברים ששלובים זה בזה, מערכות אקולוגיות חזקות ומתפקדות יכולות לעזור לנו להתמודד בצורה טובה יותר עם המשבר האקלימי".
3 צפייה בגלריה
רעיה שורקי, מנכ"לית רשות הטבע והגנים
רעיה שורקי, מנכ"לית רשות הטבע והגנים
רעיה שורקי, מנכ"לית רשות הטבע והגנים
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
ברשות הטבע והגנים אמרו שהסדירו את נהלי התרומות, שהיו אמורות להתקבל אך לא אושרו. בנוסף הוחלט להפסיק לקבל תרומות מגורמים מזהמים, בהובלת המנכ"לית רעיה שורקי. עוד ציינו כי מתחילת ההליך המשפטי מול כיל בשנת 2019, והליך התביעה הייצוגית נגד כיל בעקבות אסון נחל אשלים, לא התקבלו תרומות מהחברה, וכי התרומות שהופיעו בשנת 2021 מומשו רק באותה שנה - אך התקבלו קודם לכן.