חפרפרת כיס צפונית נדירה נצפתה לאחרונה בחולות מערב אוסטרליה, ומדובר בתצפית שנייה בתוך שישה חודשים בלבד. הגילוי מפתיע חוקרים כיוון שמדובר במין חמקמק, שנצפה רק פעמים בודדות במשך עשור.

סיירים הבחינו בה "גולשת" על הדיונות. גודלה של החפרפרת כגודל כף היד – עם מראה משונה ומיוחד, זהוב, פרוותי עם טפרים גדולים והיא באורך ממוצע של כ-10 סנטימטרים.
מכיוון שהחיות האלה נראות לעיתים רחוקות כל כך, גודל האוכלוסייה שלהן נותר בגדר תעלומה מוחלטת. את רוב הזמן שלהן הן מבלות כ-2.5 מטרים מתחת לפני הקרקע, ויוצאות החוצה רק במזג אוויר קריר יחסית.
3 צפייה בגלריה
החפרפרת העיוורת
החפרפרת העיוורת
החפרפרת העיוורת
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק Kanyirninpa Jukurrpa)
לחפרפרת הכיס אין עיניים, אבל היא נווטת מעולה וזה למעשה המומחיות שלה. היא עושה זאת, בניגוד לרוב היונקים החופרים, גם בלי להשאיר אחריה עקבות משמעותיים כגון מנהרות חלולות, כיוון שהיא מטשטשת וממלאת את השבילים תוך כדי תנועה.
ומכאן, לאירוע המדובר בעולם השבוע – ליקוי החמה המלא שנראה בצפון אמריקה. בזמן שעשרות מיליוני בני אדם זכו לצפות בירח מסתיר לחלוטין את השמש במשך כ-4 דקות, צילומי לוויין מראים כיצד נראה הליקוי - מהחלל.
הצל העצום של הירח צולם נע על פני צפון אמריקה במהירות מדהימה של 2,400 קמ"ש. בנוסף לווידאו שפורסם (שמורכב מאלפי צילומים בודדים של הלוויין של NOAA), תמונות נוספות צולמו על ידי אסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית.
בתמונות ניתן לראות את קנה המידה המדהים של האירוע הקוסמי הנדיר הזה. אגב, האסטרונאוטים לא היו שם "במקרה", בנאס"א דאגו שתחנת החלל תעבור דרך הליקוי – ותמרנו בהדרגה את מיקום התחנה.
3 צפייה בגלריה
צל על כדור הארץ, כפי שתועד מתחנת החלל
צל על כדור הארץ, כפי שתועד מתחנת החלל
צל על כדור הארץ, כפי שתועד מתחנת החלל
(צילום: נאס"א)

ולסיום, מבצע החילוץ הנועז להצלת צבים מול חופי דרום אפריקה בגלל מזג האוויר המשתולל. כ-200 צאצאים של צב ים חום, מין המצוי בסכנת הכחדה, נסחפו לאורך קו החוף, עקב סופות קיצוניות - והגיעו למרכז להצלת צבים בקייפטאון.
מתנדבים, ביחד עם אנשי צוות, לקחו את הניצולים לטיפול נמרץ, בדקו את מצבם הרפואי והאכילו אותם בסרדינים טריים. זו התקופה בשנה שנחשבת קריטית עבור צבי הים - ומסמנת את השלב הפיגוע ביותר עבורם כדי לשרוד.
3 צפייה בגלריה
אחד מצבי הים
אחד מצבי הים
אחד מצבי הים
(צילום: רויטרס)
ללא התערבות מרכז הצלת הצבים, נתונים סטטיסטיים עדכניים מראים שרק צב אחד או שניים מכל אלף צאצאים – מגיע לבגרות. מאמצי שימור המין נושאים פרי, והם ישתקמו במרכז במשך כתשעה חודשים, לאחר מכן ישוחררו בחזרה לאוקיינוס.