נחש קוברה לבקן ונדיר תועד זוחל לתוך בית בהודו במהלך סופה. בעל החיים הארסי חיפש כנראה מסתור מפני הגשמים העזים שירדו אז, ונלכד בבטחה על ידי מומחי חיות בר מקומיים, לפני ששוחרר בחזרה אל הטבע.
השכנים הבחינו בחבר "החיוור" מתפתל בתוך המים על הקרקע - הישר לבית בדרום הודו, בתחילת החודש. אורכו של הנחש הארסי כמטר וחצי, והוא זוהה כקוברה הודית לבקנית, מין נחש מסוכן, שידוע בהכשות הקטלניות שלו, שמכונה גם קוברת משקפיים.
3 צפייה בגלריה
הנחש הלבקן
הנחש הלבקן
הנחש הלבקן
(צילום: WNCT)
בעוד שלבקנות עלולה להיות חיסרון עבור בעלי חיים אחרים, לא כך עבור נחשים, שכמו הנחש הזה הגיע לגודל מרשים ולא נטרף בטבע. ייתכן, אומרים החוקרים, שהצבע שלו הצליח דווקא לבלבל את האויב, ולא להסגיר אותו.
ועכשיו, לגילוי בחלל. מעל ל-60 ירחים שלא היו ידועים עד כה זוהו מקיפים את כוכב הלכת שבתאי. רק בפברואר האחרון סיפרנו לכם במבזק החדשות הטובות על הירחים החדשים של צדק, שהביאו אותו לשיא חדש. כעת, שבתאי עושה זאת שוב ומחזיר עטרה ליושנה עם מספר הירחים הידועים הגדול ביותר.
כעת יש לשבתאי 145 ירחים המוכרים באופן רשמי. כך שאם צדק רוצה לכבוש מחדש את המקום בצמרת, נצטרך לגלות עוד עשרות ירחים חדשים סביבו. החדשות הטובות, חוץ מההישג של שבתאי, הן היכולות המדעיות של חוקרים לאיתור ירחים קטנים סביב כוכבי לכת ענקיים. מדובר בירחים קטנים מאוד, שקוטרם הוא עד 2.5 ק"מ בלבד.
3 צפייה בגלריה
שבתאי וירחים
שבתאי וירחים
שבתאי וירחים
(צילום: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute)
ולסיום, קבלו את הסיפור הביזארי והמעניין הבא: אדם שנורה בראשו התעורר כשהוא רואה את העולם בצורה קצת אחרת. מחקר שפורסם לאחרונה מביא את אחד המקרים המוזרים בהיסטוריה של פגיעה מוחית.
אדם שנורה בראשו ב-1938 במהלך מלחמת האזרחים בספרד, שרד - אלא שכשפקח את עיניו, הוא ראה הכול הפוך. אנשים וחפצים נראו למטופל, שנקרא במחקר מטופל M, כשהם באים מהצד הנגדי למקום שבו הם היו בפועל, או הפוכים כשהמים הם שמיים. הוא גם שמע הפוך וחוש המישוש שלו גם פעל הפוך. הוא הצליח לקרוא הפוך, גם אותיות וגם מספרים - מבלי שהמוח שלו הבין את ההבדל בין השניים.
3 צפייה בגלריה
האיש שראה הפוך
האיש שראה הפוך
האיש שראה הפוך
(צילום: García-Molina et al., Neurologia, 2023)
מטופל M היה מסוגל גם לקרוא את השעה בשעון מכל זווית. המטופל נחקר במשך כמעט 50 שנה על ידי מומחה ספרדי, והניתוח שלו הוביל לשינוי משמעותי באופן שבו אנו רואים את המוח האנושי.