שינויי האקלים, הגורמים נזקים בתחומים רבים, פוגעים גם בעגבנייה הישראלית. כדי למנוע את היעלמותה מהמדפים נערך בימים אלה פרויקט משולב של מכון וולקני ומשרד החקלאות.
בשנים האחרונות נרשמה ירידה חדה ביבולי העגבניות בישראל ובאיכות היבול שמגיע למדפים עקב עומסי חום כבדים, כמו גם גלי קור קיצוני. החום והקור מורידים את יכולת העמידות של העגבנייה מפני וירוסים ומחלות, ופוגעים במרקם ובטעם שלה. התוצאה: מחסור בעגבניות, מה שגורם לעליית מחירן.
2 צפייה בגלריה
(צילום: ד"ר אור שפרלינג)
על פי נתוני הלמ"ס והחטיבה למחקר כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות, בשנים האחרונות חלה ירידה משמעותית ביבול העגבניות, רק בארבע השנים האחרונות חלה ירידה של כ-30%: בשנת 2016 יוצרו 180 אלף טונות עגבניות, ובשנת 2020 עמדנו על כ-130 אלף טונות עגבניות ישראליות. כ-75% מהעגבניות באות מהנגב. מרבית הגידולים הם מהעונה בלבד, וגם בה סובלות העגבניות מווירוסים ומחלות שפוגעים בכמות היבול.
בתקופת הקיץ פוחת בממוצע כ-30% מהיבול של העגבנייה הישראלית, ובחורף מדובר בהפחתה של כ-10% מהיבול. כדי לנסות ולהתגבר על כך, בעונות הסתיו והחורף, העגבניות מגודלות בבתי צמיחה, ובאביב ובחודשי הקיץ העגבניות מגודלות בבתי רשת.
השנה החלו חוקרי מכון וולקני וחוקרי מו"פ דרום ורמת הנגב בבדיקות של טכנולוגיות שונות, במטרה לנסות לגדל עגבניות ללא תלות במזג האוויר. החוקרים יגדלו עגבניות בחממות משוכללות, תוך שילוב מגוון של טכנולוגיות שיאפשרו להגדיל את כמות היבול מידי שנה. בין היתר יבחנו מערכות שיפעלו לצנן את החממות המבוקרות ובתי הצמיחה שיקימו, שיביאו להורדת הטמפרטורה בעד 15 מעלות באמצעות שטחים לחים. בנוסף, ישתמשו בבקרת אקלים, יבחנו את ההשפעה של מסך תרמי ועוד. סך התקציב לצורך הפרויקט עומד על כ-4.5 מיליון שקלים למשך ארבע שנים.
במקביל, חוקרי מכון וולקני בהובלת ד"ר מיכל ליברמן לזרוביץ יחד עם ד"ר אור שפרלינג מנסים למצוא את העגבנייה האולטימטיבית שתהיה עמידה לאירועי חום. "מטרת העל היא לזהות תכונות גנטיות שמאפשרות עמידות לחום", הסביר שפרלינג. במסגרת המחקר הקימו חדר חום במכון בגילת בנגב, שמהווה בעצם חדר "עינויים" עבור העגבניות. החוקרים מגדלים עגבניות ומתעדים את הצמיחה, שוקלים ומצלמים אותן באינפרא אדום כדי לראות את הטמפרטורה שלהן.
2 צפייה בגלריה
(צילום: ד"ר אור שפרלינג)
החוקרים מייצרים בחדר "אירועי חום", במטרה לזהות את העגבניות העמידות ביותר ולמצוא מה מאפשר לעגבניות להיות עמידות לתנאים קיצוניים יותר. "בעמידות לחום אנחנו לא יודעים מה מאפשר לצמח להיות עמיד. אולי הוא ממשיך לעשות פוטוסינתזה כשחם כשצמח אחר מפסיק? אולי הוא מצמצם את איבוד המים לעומת צמח אחר שקמל? יש הרבה אפשרויות על השולחן", אמר החוקר.
לפי הדו"ח האחרון של ה-IPCC - ישראל, שנמצאת בים התיכון, תסבול מעלייה חדה יותר בטמפרטורות בהשוואה לממוצע העולמי. "בישראל יש יותר אירועי חום מבעבר בקיץ, כמו בעולם כולו", אומר ד"ר שפרלינג. "כולנו במצב הזה. אנחנו רוצים להרחיב את אזורי הגידול שלנו דרומה, לאזורים חמים יותר. ישראל היא מדינה קטנה שמתעסקת בשיווק מוצרים טכנולוגיים לכל העולם. השוק הגדול הוא צמחים עמידים לחום. למי שיהיה את המוצר הזה - הוא ימכור הרבה מאוד לזה".
שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר הסביר כי "המציאות המשתנה מביאה אותנו לשינויים של ממש בחקלאות. מטרת המיזם הנוכחי היא לבחון את הדרך הטובה ביותר למקסום היבול החקלאי על אף עומסי החום והקרות שפוקדים אותנו. ככל שננטרל את תנאי האקלים מתנאי הגידול, נוכל לדון גם בייצוא עגבניות לחו"ל, ולפתח את השיטות הללו גם עבור שאר ענפי התוצרת החקלאית".
במחקר משתתף גם אלכס ברונשטיין מהטכניון.