שימו לב לחרק הזה, שמכונה "החרק הנדיר בעולם", שעושה לא פחות מקאמבק לאחר שכמעט הוכחד באי הלורד האו, בית הגידול הגדול ביותר שלו - על ידי חולדות שזללו אותו.

בעברית הוא נקרא מלקונאי, או חרק מקל (וגם בכינוי "לובסטר יבשתי") וחוקרים משערים שנשארו כמוהו בטבע עשרות בודדות של פרטים. ב-2001 המין התגלה מחדש ומדובר עדיין באוכלוסייה שברירית ומיוחדת.
כעת, גן חיות בסן דייגו מזמין מבקרים לראות את אחת החיות האוסטרליות יוצאות הדופן, כחלק מהמאמצים העולמיים לשמר ולהרחיב את המין – וזו גם דרך מצוינת להעלות את המודעות לבעלי חיים פחות מוכרים, אבל מיוחדים וחשובים במינם.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Zoos Victoria)
עצם ההישרדות של המין מדהימה, ואפשר לנקוף זאת לזכות הנקבות, שיכולות לשבט את עצמן דרך רבייה א-מינית. לנקבות התנהגות נוספת יוצאת דופן, מכיוון שיש להן סוג קשר מיוחד עם הזכרים. הן מובילות את הקשר והזכרים עוקבים אחר הפעילות שלהן. בהרבה מובנים הם תלויים בה. גם בלילה – זוג המקלונאים ישן כשהזכר מחבק את הנקבה עם הרגליים שלו.
ועכשיו, לשאלה אמיתית לגמרי: האם צמחים מדברים האחד עם השני? התשובה היא כן. תקשורת ואינטראקציה בין צמחים ידועות למדע וחוקרים ממשיכים לנסות לפענח את התופעה המרתקת הזאת, שבאה לידי ביטוי בעיקר בתנאי סכנה שמצריכים אזהרות מפני תוקפים.
הפעם, צוות של חוקרים יפנים פרסם סרטון הדמיה בזמן אמת דרך מיקרוסקופ, כדי לחשוף כיצד צמחים מקבלים ומגיבים לקריאות מצוקה. הביולוגים המולקולריים הניחו את ה"סכנה" בדמות זחלים על עלים, ודימו את התגובות של הצמח השלם - נטול הסכנה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Aratani et al. Nature Communications, 2023)
מה שנראה לאחר מכן נקרא "איתות סידן" - פעולה שגם תאים אנושיים משתמשים בה כדי לתקשר. הצמחים שלא נפגעו קיבלו את ההודעה של השכנים הפצועים והאכולים שלהם, והגיבו במהירות ובחדות באיתותי סידן שהסתעפו על העלים. מחבר בכיר של המחקר שפורסם ב-Nature אמר: "מדובר על תקשורת יסודית, סמויה מן העין, שממלאת תפקיד מרכזי בהגנה מפני איומים".
ולסיום, נחזור לחיות הנדירות - והפעם - במים. אחד הלווייתנים הנדירים בעולם נתפס בעדשת המצלמה מול חופי תאילנד, באחת הפעמים הבודדות בהיסטוריה: הכירו את לווייתן אומורה. הוא מזכיר במראה שלו את לווייתן גדול הסנפיר, רק שהבטן והלסת התחתונה שלו לבנות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק Kongkiat Kittiwatanawong)
התיעוד שצולם בקרב אנשים על סירת התיירים בפוקט, התגלו כייחודי מאוד, נוכח המראה הלבן והבוהק של הלווייתן, שתועד לראשונה באזור הזה בכדור הארץ. מה שגרם לגורמים רשמיים לחפש אותו במשך ימים כדי לדלות עוד פרטים ומידע על בעל החיים המיוחד.
צילומי רחפן של צלם מקומי הבחינו בלפחות ארבעה לווייתני אומורה אחרים באזור - חדשות טובות ומפתיעות מאוד, לאחר שהמין הזה זוהה בחיים בפעם הראשונה רק ב-2015. מכיוון שכל כך מעט ידוע למומחים על לווייתן מהמין הזה, מדובר בלא פחות מפריצת דרך מסקרנת כדי להמשיך ולהכיר את החיה המופלאה הזאת.