מחאת פעילי הסביבה בגלזגו נמשכת: עשרות אלפים יצאו בצהריים (שבת) לצעדת מחאה בעיר שבה נערכת ועידת האקלים של האו"ם. המפגינים דורשים פעולה גלובלית נועזת יותר, על מנת לצמצם את פליטות גזי החממה באופן מיידי. זאת, כדי למנוע התחממות של יותר מ-1.5 מעלות מעל הרמה שהייתה טרם המהפכה התעשייתית. הפגנות נערכו בערים נוספות ברחבי העולם. בסיום הצעדה בגלזגו, שנמשכה כשעתיים, המפגינים האזינו לנאומים של פעילי סביבה בולטים וגם לשירים ובהם מסר לשמירה על כדור הארץ. ynet העביר שידור חי מהפגנת המחאה בלונדון וגלזגו
4 צפייה בגלריה
רוצים להציל את כדור הארץ
רוצים להציל את כדור הארץ
רוצים להציל את כדור הארץ
(צילום: EPA)
סטודנטים, פעילי סביבה וגם אזרחים מודאגים יצאו לרחובות העיר, למרות מזג האוויר הגשום. הם אחזו ידיים וצעדו מערבה מפארק קלווינגרוב לעבר כיכר ג'ורג', שבמרכז העיר. המפגינים צעקו "צדק אקלימי עכשיו". מדובר במצעד די ססגוני, שבו צעדו גם נגנים, שהשמיעו מוזיקה מסגנונות שונים.
הצועדים הניפו דגלים, בין היתר דגלים אדומים, דגלים של סקוטלנד וגם דגלים של הרשות הפלסטינית נראו בהפגנה. הם נשאו בין היתר כרזות עם הכיתוב "הקפיטליזם הורג את כדור הארץ". כמה מהמפגינים אמרו כי החברות הגדולות אשמות במשבר האקלים והם קראו קריאות בעד הסוציאליזם.
4 צפייה בגלריה
מפגינים בגלזגו
מפגינים בגלזגו
מפגינים בגלזגו
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
המונים בהפגנה בגלזגו
המונים בהפגנה בגלזגו
המונים בהפגנה בגלזגו
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
כדור הארץ זקוק לעזרה
כדור הארץ זקוק לעזרה
כדור הארץ זקוק לעזרה
(צילום: AP)

בנוסף הונפו כרזות, שעליהן נכתב בין היתר: "תפסיקו לסכן את האקלים", "מאדים גרוע, הצילו את כדור הארץ" ו"אין לנו כוכב לכת אחר", "מפלס פני הים עולה".
המפגינים מתחו ביקורת על מנהיגי העולם, שלדברי הפעילים לא הצליחו עד כה לייצר את הפעולה המהירה והדרושה להצלת כדור הארץ. הפגנות אקלים נערכו גם בערים אחרות ברחבי אירופה, כולל לונדון, פריז, דבלין, קופנהגן, ציריך ואיסטנבול.

"ועידה של 'בלה, בלה, בלה'"

גם אתמול נערכה הפגנה גדולה בגלזגו. גרטה טונברג, שהחלה את מחאת התלמידים לפני יותר משלוש שנים בהפגנת יחיד מול הפרלמנט בשטוקהולם ומאז סחפה אחריה מיליונים ברחבי העולם, אמרה אתמול בפתח נאומה בהפגנה בגלזגו כי ועידת האקלים היא "כישלון". טונברג בת ה-18 הוסיפה: "אנחנו לא צריכים עוד הבטחות ריקות מתוכן", וזכתה לתשואות רמות מהקהל. "אנחנו לא יכולים לפתור את המשבר באותן שיטות שהכניסו אותנו לתוכו מלכתחילה", היא אמרה עוד. "מה יידרש כדי שהאנשים שבשלטון יתעוררו?"


פעילת האקלים משבדיה התייחסה להתחייבויות של מנהיגי המדינות ואמרה: "ההתחייבויות מלאות בפרצות. יש כאלה שמתעלמות מפליטות היסטוריות וצדק אקלימי, וזה כל מה שאנחנו מקבלים". היא הוסיפה כי "המנהיגים לא עושים כלום. הם יוצרים פרצות באופן אקטיבי כדי להועיל לעצמם".
היא הוסיפה ש"נראה שהמטרה העיקרית של המנהיגים היא להמשיך את הסטטוס קוו" של פליטות גזי החממה. טונברג, שקראה את נאומה מדף, כינתה את ועידת האקלים כ"פסטיבל עולמי של גרינווש" (טיוח ירוק), "כישלון" ו"תרגיל ביחסי ציבור". לאחר מכן היא הוסיפה: "זו חגיגה בת שבועיים של עסקים כרגיל ו'בלה, בלה, בלה'".