גוברת הסכנה לאתרי מורשת בני אלפי שנים, הסמוכים לחופים ביבשת אפריקה, בשל עליית מפלס פנים הים, הנגרם עקב שינויי האקלים. לא מדובר בתחזית קודרת לעוד מאות שנים, אלא על פי מחקר חדש הדבר עלול לקרות ב-30 השנים הקרובות.
3 צפייה בגלריה
קרתגו בתוניסיה
קרתגו בתוניסיה
קרתגו בתוניסיה
(צילום: shutterstock)
לפי חוקרים, מפלס פני הים עולה בקצב מהיר יותר ב-30 השנים האחרונות, בהשוואה לממוצע במאה ה-20 והסכנות לשיטפונות, גלי חום ושריפות הופכות נפוצות יותר ויותר.
ממחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Nature Climate Change, עולה כי 56 אתרים היסטוריים ביבשת אפריקה נמצאים כעת בסכנה, במקרה ששיטפון של "פעם במאה" יפגע בהם, וכי עד שנת 2050 - אם פליטת גזי החממה תימשך בקצב הנוכחי - מספר האתרים שעלולים להיפגע יהיה גבוה הרבה יותר.
"יש מסר חשוב שההתחממות הגלובלית גורמת לאובדן ונזק למורשת, ואנחנו מקווים שהדבר יוביל לפעולה", אמר ניקולס סימפסון, פוסט-דוקטורט ביוזמת האקלים והפיתוח האפריקני באוניברסיטת קייפטאון בדרום אפריקה, שהיה אחד ממחברי המחקר בריאיון ל-CNN.
3 צפייה בגלריה
תיפאזה באלג'יריה
תיפאזה באלג'יריה
תיפאזה באלג'יריה
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
הריסות סברתה בלוב
הריסות סברתה בלוב
הריסות סברתה בלוב
(צילום: shutterstock)
במחקר נמצא כי המספר הגדול ביותר של אתרים הנמצאים תחת איום נמצא בצפון יבשת אפריקה, בתוניסיה, לוב ואלג'יריה. סימפסון הסביר שחשוב להבין את הסיכונים באקלים העתידי, כיוון שאירועי קיצור עלולים לגרום לנזק חמור, ושינויי האקלים מגבירים את הסבירות והתדירות שלהם. "בשנות ה-70, מה שהיה פעם אירוע של פעם ב-100 שנה, קרה פעם ב-100 שנה", הוא אמר. "אבל כשמפגעי אקלים מתגברים - 'אירוע של 100 שנה' עשוי להתרחש פעם ב-10 שנים".
החוקרים מקווים כי ממצאי המחקר יסייעו לתעדף אתרים בסיכון ולהדגיש את הצורך בפעולת הגנה מיידית. הדבר יכול לכלול פתרונות הנדסיים כמו חומות ושוברי גלים, אבל גם לבצע פעולות שיקום וניהול תשתיות אקולוגיות, המספקות הגנה טבעית. סימפסון אמר ל-CNN כי במיוחד אפריקה, חיוני להעלות את המודעות לסכנות הנובעות משינויי האקלים.
בעבר מיפה מחקר מדעי אתרים עתיקים שנמצאים בסכנה, בשל שינויי האקלים, לחופי הים התיכון, באירופה ובצפון אמריקה – אך זו הפעם הראשונה שמתבצע מחקר לגבי האתרים באפריקה עצמה. "הקשר בין שינויי האקלים והמורשת באפריקה אינו נחקר באופן מעמיק, ובהשוואה ליבשות אחרות, אנחנו יודעים מעט מאוד", אמר החוקר מדרום אפריקה. לדבריו, בדיקה שנערכה אשתקד מצאה שבין 1990 ל-2019 המחקר על אפריקה קיבל רק 3.8% מהמימון למחקרים בנוגע לשינוי האקלים.
התרגום באחריות ynet