סבכי קוצים, ציפור שיר קטנה, שטובעה באביב 2021 בתחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד של החברה להגנת הטבע, נמצא מתה בשבוע שעבר בכוויית. זו הפעם הראשונה שציפור שטובעה בישראל נמצאת בכווית, מרחק של כ-1,200 ק"מ מישראל.
3 צפייה בגלריה
סבכי קוצים
סבכי קוצים
סבכי קוצים
(צילום: יותם בשן, החברה להגנת הטבע)
בחברה להגנת הטבע אמרו כי המסלול שעברה הציפור היה מישראל לרוסיה, ומשם היא עברה לאפריקה דרך כוויית. מאפריקה חזרה הציפור צפונה דרך כוויית ושם היא מתה.
מנהל מרכז הטיבוע בחברה להגנת הטבע, ד"ר יוסף כיאט, ציין שמדובר בממצא מעניין מאוד, שמרחיב את הידע הקיים על צירי הנדידה של ציפורי השיר במזרח התיכון. "זה מרמז על שימוש בשני צירי נדידה נפרדים באביב ובסתיו - באביב הציפורים האלה מגיעות לאזור שלנו אחרי חצייה של המדבר ואז הן חולפות אצלנו, בישראל, באזור שהוא ירוק ושופע יותר, אך המסלול שלהן ארוך יותר בשל כך. לעומת זאת, בסתיו המצב הפוך, הן מגיעות מאזורים צפוניים ושופעים וממשיכות למדבר ואז לאפריקה ולכן מסוגלות להשתמש במסלול יותר קצר, אך מדברי יותר (במפרץ הפרסי)".
3 צפייה בגלריה
סבכי קוצים בטיבוע
סבכי קוצים בטיבוע
סבכי קוצים בטיבוע
(צילום: מי כנרת קורמן, החברה להגנת הטבע)
ד"ר כיאט הוסיף: "על מנת לשמור על הציפורים האלה אנו זקוקים לשיתוף פעולה אזורי רחב, באתרי הקינון במערב אסיה (רוסיה), באתרי החריפה (באפריקה) וגם לאורך מסלולי הנדידה, בישראל ובמדינות אחרות במזרח התיכון. סבכי קוצים הוא מין המקנן גם בישראל ושמירה על שטחים פתוחים יכולים לסייע לאוכלוסייתו המקומית לשרוד ולהמשיך להתקיים בנוף הישראלי".
בחברה להגנת הטבע הוסיפו כי סבכי הקוצים הוא ציפור שיר קטנה ובעלת מקור דק המשמש ללכידת חרקים, הוא חובב שדות בור ושטחים פתוחים. בעבר היה מקנן נפוץ במרכז ועקב פיתוח אינטנסיבי וחקלאות מתועשת (חממות וגידולי שדה אינטנסיביים) הפך לנדיר למדי. "בשובם מאזורי החריפה באפריקה מגיעים זכרי סבכי הקוצים מעט לפני הנקבות. הם תופסים טריטוריות, שעליהן הם מכריזים בשירה רמה מראש השיחים ובהמשך גם תוך כדי מעופי ראווה טיפוסיים: הם מטפסים לגובה של 30-20 מטרים באוויר ומנמיכים בהדרגה - מדי פעם עוצרים ושוהים באוויר כשכנפיהם מתוחות מעלה ורגליהם שמוטות מטה. כל זאת בכדי להכריז קבל עם ועדה מי הוא "בעל הבית" כאן ולהשוויץ בפני עלמות החן באזור ביכולותיו", הוסיף ד"ר כיאט.
3 צפייה בגלריה
סבכי קוצים בטבע
סבכי קוצים בטבע
סבכי קוצים בטבע
(צילום: יותם בשן, החברה להגנת הטבע)
התחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד של החברה להגנת הטבע היא אתר הטבע העירוני הראשון מסוגו בארץ, ומהווה מוקד משיכה לציפורים צבעוניות ואלפי מטיילים וקבוצות בכל עונות השנה.