משלמים את המחיר של ייצור אנרגיה ירוקה: טורבינות הרוח גורמות למותן של עשרות ציפורים ועטלפים. למרות גודלן הקטן, היקף הפגיעה בעופות בחוות סירין שבגלבוע ובחוות גלבוע גבוה עד פי 5.7 בהשוואה לחוות רוח הפועלות במדינות אחרות בעולם. כך עולה מדו"ח של רשות הטבע והגנים. בחוות סירין נתגלתה חריגה מערכי סף ופגיעה משמעותית בעופות דורסים, חלקם בסכנת הכחדה. בשתי החוות, הנמצאות על ציר נדידה, התגלתה תמותה משמעותית של עטלפי חרקים, הנמצאים בסכנת הכחדה.

בחוות טורבינות הרוח סירין שבגלבוע פועלות 11 טורבינות בגובה 44 מטר, המופעלת על ידי חברת אפקון. אלא שחוות הרוח מייצרת לא רק אנרגיה נקייה, אלא גם פוגעת בבעלי כנף רבים, בהם עופות דורסים ועטלפים.
חוות גלבוע כוללת 14 טורבינות רוח בגובה 44 מטר. גם היא מופעלת על ידי חוות אפקון. לפי חוות דעת של חטיבת המדע באגף אקולוגיה של רשות הטבע והגנים, שתי החוות יחדיו גורמות לפגיעה קשה בעופות ובעטלפים. המסקנה מתבססת על דו"ח ניטור ובו ערכו אנשי הרשות "ספירת גופות" של פגרי העופות והעטלפים.
בכל חווה ישנם ערכי סף לפגיעה בבעלי כנף. חריגה מהערכים האלה משמעותה כי הטורבינות פוגעות פגיעה משמעותית בציפורים ובעטלפים בסביבה. אמנם שתי החוות אינן חורגות מערכי הסף המצטברים, אבל היקף הפגיעה בחיות, למרות גודלן הקטן, גבוה באופן משמעותי בהשוואה לחוות רוח הפועלות במדינות אחרות בעולם בצפון אמריקה ואירופה.
3 צפייה בגלריה
דיות שחורות על רקע טורבינות רוח
דיות שחורות על רקע טורבינות רוח
דיות שחורות על רקע טורבינות רוח
(צילום: לירון שפירא, החברה להגנת הטבע)
בפרויקטים דומים בחו"ל עומדת הפגיעה החציונית על 2.3 עופות לטורבינה בשנה. בחוות סירין נאמדת הפגיעה ב-13 עופות לטורבינה בשנה, ובחוות גלבוע הפגיעה נאמדת ב-4.3 עופות לטורבינה בשנה. מדובר בפי 1.9 עד פי 5.7 מפגיעת טורבינות הרוח באירופה ובצפון אמריקה. "בחוות סירין נתגלתה חריגה מערכי הסף ופגיעה משמעותית במיני עופות דורסים, חלקם בסכנת הכחדה", נקבע בחוות הדעת שנכתבה על ידי ד"ר נועם לידר, מנהל אגף אקולוגיה ברשות הטבע והגנים. גם לא מדובר בפגיעה חד פעמית, בדומה לאירוע חריג שהתרחש באביב 2019. אז נפגעו עופות דורסים רבים, שנמשכו לנברנים שהיו בשדה חקלאי סמוך. העופות הדורסים נמשכו למעשה למלכודת מוות.
בחוות גלבוע, צריך להדגיש, לא נמצאה חריגה מערכי הסף ופגיעה משמעותית בעופות דורסים. "עם זאת מצב זה עלול להשתנות בהתאם לאופי ניהול השטח בעתיד", מזהיר ד"ר לידר. בשתי החוות התגלתה תמותה משמעותית בעטלפי חרקים, כולם מינים בסכנת הכחדה. מדובר בפגיעה המסכנת את המשך השימוש של מינים אלו במרחב באזורי מחייה והזנה, ואף כמסדרונות אוויריים עבור מינים נודדים כמו היזנוב הגדול. הפגיעה החציונית בעטלפים היא פי 2.1 ל-2.6 מהפגיעה בעטלפים בטורבינות רוח במדינות אחרות. "ללא משטר הפעלה ייעודי למזעור הפגיעה בעטלפים", מזהיר ד"ר לידר, "קיים סיכון משמעותי להמשך קיומם של מינים אלו במרחב".
3 צפייה בגלריה
סכנה לעופות. דיות שחורות ליד טורבינת רוח
סכנה לעופות. דיות שחורות ליד טורבינת רוח
סכנה לעופות. דיות שחורות ליד טורבינת רוח
(צילום: לירון שפירא, החברה להגנת הטבע)
ד"ר לידר מציע לערוך בחינה משותפת עם מפעילי חוות הרוח על מנת למצוא את הפתרונות הטכנולוגיים כדי למזער את הפגיעה בבעלי הכנף השונים, תוך אובדן מינימלי של יכולת ייצור אנרגיה של חוות הרוח כאשר מסתכלים על הנתונים מגלים כי עשרות בעלי כנף מתו כתוצאה מפעילות טורבינות הרוח. בפועל, מדובר ביותר, שכן לא את כל הפגרים מאתרים בזמן. לפי דוח הניטור של רשות הטבע והגנים בין השנים 2021-2020 אותרו 57 פגרי עופות שנמצאו בחוות הטורבינות ברמת סירין. בין הנפגעים: תשע דיות שחורות, חסידות לבנות, חיוויאי, סיקסק, סלעית, עפרוני מצויץ, חוחית ותורים. הפגיעה בעטלפים קשה יותר, כ-70 פגרים נמצאו. בין המינים שנפגעו עטלפון לבן שוליים, אשמן גדול, יזנוב גדול ועוד.
בשנת הניטור הקודמת נמצאה מגמה דומה ואותרו 82 פגרי עופות, המשתייכים ל- 17 מינים ובהם חמישה מינים בסכנת הכחדה או מוגנים לפי אמנות בינלאומיות. שניים מהמינים, דיה שחורה וחסידה לבנה, נפגעו גם בתקופת הניטור הנוכחית. תמותת הדיות השחורות מטרידה במיוחד את שומרי הטבע. מדובר במין שנכחד במקנן בישראל. "הפעלתן של טורבינות רוח בצמוד לשדה חקלאי פעיל, ובמיוחד מסוג גידול הידוע כמושך נברנים במספרים גבוהים כמו אספסת, מסכן באופן משמעותי מגוון גדול של מיני דורסים ועופות מתלהקים גדולים הבאים לצוד בשדה", מציין ד"ר לידר.
3 צפייה בגלריה
בז מצוי
בז מצוי
בז מצוי
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
שומרי בעלי הכנף יודעים שבכל רגע המצב יכול להשתנות. לרעה. הפגיעה המאסיבית בעופות דורסים באביב 2019 עדיין טרייה בזיכרון. והחשש הגדול הוא שבעלי כנף בסכנת הכחדה, כמו נשרים, ייפגעו ולא יצליחו להשתקם. טורבינות הרוח משנות את סדרי העולם בצפון והנפגעים הגדולים הם הציפורים והעטלפים, בנוסף לנוף שהשתנה ללא היכר.
בחברה להגנת הטבע לא הופתעו מהממצאים. "לאור הממצאים המפורטים בדו"ח, החברה להגנת הטבע, קוראת למקבלי ההחלטות ולמוסדות התכנון, להימנע לגמרי מקידום של תכניות חדשות, של חוות טורבינות רוח נוספות", נמסר. "עד שיצטבר מספיק ידע יישומי בישראל, על השפעותיהן של טורבינות הרוח, על סביבתן, גם האנושית וגם הטבעית, בהיבטים של בריאות, פיתוח ודיור, נוף ותמותת בעלי כנף".
מחברת אפקון טרם נמסרה תגובה לממצאים בדו"ח.