בשיתוף מרכז מדעני העתיד
זה היה קיץ עטור הישגים מרשימים לנבחרות ישראל במדעים לבני נוער (ביולוגיה, כימיה, מדעי מחשב, מתמטיקה ופיזיקה), שהתחרו באולימפיאדות הבינלאומיות: 22 מדליות. מתוכן 4 מדליות זהב וציון לשבח, 13 מדליות כסף ו-5 ארד.
האולימפיאדות הבינלאומיות לבני נוער (IO's), שמתקיימות בחסות ארגון אונסק"ו, מושכות אליהן את התלמידים והתלמידות שהם בטופ העולמי – בני נוער שמצטיינים בתחומי המדע וסקרנים לפתור בעיות מורכבות.
"המשאב העיקרי של מדינת ישראל הוא המוח הישראלי. אנחנו חייבים לקדם את התלמידים מגיל צעיר", מסביר אלי פריד, מנכ"ל מרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס, על החשיבות בקיום הנבחרות: "תלמידים מחוננים בחטיבות הביניים והתיכון שיכולים ורוצים, חייבים לקבל מענה במסגרות שונות. לכן משרד החינוך יחד עם מרכז מדעני העתיד משקיעים יחד מאמץ רב כדי לקבל כל תלמיד שמתאים ולמצוא את המקום הנכון עבורו".
ואיך זה עובד?
התוכנית מנסה לאתר את התלמידים החזקים ביותר מבחינה לימודית. אלו שאוהבים לפתור בעיות מורכבות ותחומי המדע והמחקר מסקרנים אותם במיוחד. כך שבעתיד הלא רחוק בכלל יוכלו לייצג את מדינת ישראל בכבוד. "אנחנו לא נרתעים לדבר על תחרותיות ומצוינות", אומר פריד, "גם ברמה האישית וגם ברמה הקבוצתית. אנחנו מעודדים וגאים בהישגיות. בנוסף, ההשתתפות בנבחרת מהווה עבור התלמידים תוכנית לימודית לכל דבר".
במהלך התוכנית התלמידים מקבלים ליווי וחיזוק לימודי אקדמי, הם פוגשים את קבוצת השווים שלהם בארץ ובעולם וכך הם מקבלים חיזוק וקידום משמעותי. "אצל תלמידים מחוננים ומצטיינים היכולת הקוגניטיבית רצה קדימה", מוסיף פריד, "לכן במהלך האימונים אנחנו שמים דגש גם על מיומנויות אחרות כמו פיתוח חשיבה יצירתית, פתרון בעיות, חשיבה מחוץ לקופסא וכלים נוספים שילוו אותם בהמשך דרכם באקדמיה, בצבא או בתעשייה".
3 צפייה בגלריה
מרכז מדעני העתיד
מרכז מדעני העתיד
(צילום: משרד החינוך ומרכז מדעני העתיד)

"המשאב העיקרי של מדינת ישראל הוא המוח הישראלי"

המיונים לנבחרות ישראל במדעים נמצאים בימים אלה בעיצומם. בשלב א' של המיון יערך מבחן מקוון באורך של 90 דקות (בעברית ובערבית) ובשני מועדים. ניתן לגשת גם דרך בית הספר וגם עצמאית. בני הנוער שיעברו את השלב הראשון יוזמנו למפגשים פיזיים שחלקם דורשים למידה עצמאית.
למי זה מתאים?
"אנחנו מחפשים תלמידים מכל הארץ עם תשוקה משמעותית וכמיהה למדע וטכנולוגיה וכל תלמיד שרוצה לנסות – אין לו מה להפסיד", אומר בגאווה מוהנא פארס, סמנכ"ל חינוך טכנולוגי במשרד החינוך ומוסיף: "המבחן פתוח לכל התלמידים בישראל והוא נערך גם במסגרת בית הספר וגם באופן מקוון כדי שכל תלמיד ותלמידה שגרים בכל קצוות הארץ יוכלו לגשת ולנסות".
הלימודים עצמם בנבחרות מתקיימים באוניברסיטאות לצד שיעורים מקוונים ולמידה וירטואלית. כל נבחרת עוברת את האימונים באוניברסיטה אחרת: כימיה בטכניון, מדעי המחשב באוניברסיטת בר-אילן, מתמטיקה במתקני מכון ויצמן למדע, פיזיקה באוניברסיטת בן גוריון וביולוגיה באוניברסיטת תל אביב.
"אתם לא צריכים להיות עם ציון 100 במתמטיקה, אלא צריכים להיות סקרנים לחקור ולגלות", מדגיש פארס, "תלמידים שמתחרים בפיזיקה או במדעי המחשב לא חייבים ללמוד את התחום בבית הספר".
איך אתה ממליץ להתכונן לקראת המבחן הקרוב?
"להיכנס לאתר של מדעני העתיד, לנסות לפתור את השאלות של שלב א' ואולי הכי חשוב - להיעזר באנשים", ממליץ פארס, "משנים קודמות אנחנו יודעים שמאוד עוזר ללמוד בחבורה כשכל אחד נותן את הדגש שלו לפתרון השאלה. אלו שאלות קשות אמנם, אבל אפשר לפתור אותן".
3 צפייה בגלריה
מדעני העתיד
מדעני העתיד
(צילום: באדיבות משרד החינוך ומרכז מדעני העתיד)
כיצד ההשתתפות בנבחרת תורמת לתלמידים?
"זה קרש קפיצה משמעותי", מחדד פריד, "המעטפת שהתלמידים מקבלים במסגרת הנבחרת מעניקה להם את היכולת למצות את הפוטנציאל שלהם באופן מיטבי. בנוסף, אנחנו משקיעים בהם גם אחרי גיל 18 והיום יש לנו כ-2,400 בוגרים ובוגרות בתוכניות מדעני העתיד שמשתלבים ברשת בוגרים שכוללת פעילויות משותפות, הזדמנויות, תמיכה כספית ומלגות לימודים. אנחנו רואים את בוגרי התוכנית ביחידות הטכנולוגיות ויחידות המודיעין בצבא, הם מאוד מצליחים ומתקדמים מהר בלימודים אקדמיים, בתעשייה ובמדע".
מלבד אלפי המשתתפים שמוכשרים לתחומים הקשים והיוקרתיים ביותר – התוכנית תורמת גם לסביבה הקרובה ולמדינת ישראל בכלל. "אמנם בסופו של דבר רק חמישה תלמידים מתחרים באולימפיאדה ביפן למשל, אבל זה חשוב לעולם המדעים בישראל; זה משנה את השיח הבית ספרי, הקהילתי, מעלה את המוטיבציה ומראה לבני הנוער שהם יכולים. אנחנו רואים שזה מעורר ומגביר מצוינות", אומר פארס ומוסיף: "זה מועיל למדינת ישראל ומציב אותנו בחזית העולם המדעי".
3 צפייה בגלריה
מדעני העתיד באוניברסיטת תל אביב
מדעני העתיד באוניברסיטת תל אביב
מדעני העתיד באוניברסיטת תל אביב
(צילום מסך)
פארס מסכם ואומר: "זה חשוב לעתיד המדע, הטכנולוגיה, הכלכלה והחברה במדינת ישראל. אם אתם תלמידים ויש לכם כמיהה ואהבה למדע, זה מסקרן אתכם ובוער בכם – תבואו. אל תסתכלו על הציון שלכם בבית ספר, תנסו ותרשמו. לא תפסידו. כל שלב שאתם עוברים זה רק לטובתכם".
רוצים לייצג את ישראל באולימפיאדות בינלאומיות במדעים? המיונים לנבחרות בעיצומם! לפרטים נוספים חפשו ברשת: נבחרות ישראל הצעירה במדעים
בשיתוף מרכז מדעני העתיד