מרכז המידע והמחקר בכנסת מפרסם הבוקר (שני) דוח, העוסק בניתוח כלכלי של הצעה לביטול הדרגתי של יבוא מקנה (משלוחים חיים) והסרת חסמי יבוא על בשר מצונן.
בישראל מייבאים לתעשיית הבשר מאות אלפי עגלים וטלאים דרך הים מדי שנה. בשנת 2021 856,630 עגלים וטלאים הובלו באוניות המשלוחים החיים לישראל (מתוכם 96,811 הועברו לרשות הפלסטינית). מדובר בעלייה של כ-42% לעומת שנת 2020 (601,741 בעלי חיים).
6 צפייה בגלריה
משלוח בקר
משלוח בקר
משלוח בקר
(צילום: באדיבות "ישראל נגד משלוחים חיים")
הדוח נכתב על ידי הכלכלנית בת חן רוטנברג, ולבקשת ח"כ יסמין סאקס פרידמן (יש עתיד). מהדוח עולה כי בטווח הארוך, ייתכן שיהיה ניתן לבטל את המשלוחים החיים ללא פגיעה כלכלית בצרכני הבשר.
לדוח המלא לחצו כאן
רוטברג ביצעה סקירה כלכלית של מחירי הבשר, יחד עם שקלול התחזיות, המעידות על עלייה בצריכת הבשר בישראל.
6 צפייה בגלריה
בעלי חיים במשלוחים החיים
בעלי חיים במשלוחים החיים
טלה במשלוחים החיים
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
מהדוח עולה, כי ביטול הדרגתי של המשלוחים החיים יוכל להתקיים אם תתאפשר "פתיחת שוק בשר מצונן לייבוא באמצעות הפחתה מלאה של המכסים ללא מכסות, הארכת חיי המדף, חיזוק המערך הלוגיסטי (הסמכת משגיחי כשרות וכדומה), ביצוע שחיטה כשרה על ידי גורמים מקומיים במדינות המקור ומתן אפשרות לייבא בשר מצונן לא כשר, העשויים להוביל להמשך הגידול החד ביבוא בשר מצונן, ולמיתון העלייה האפשרית במחיר הבשר הטרי בגין הפסקת יבוא מקנה בטווח הקצר, כך שבטווח הארוך יתכן ומחירו של הבשר הטרי לצרכן ירד".
באשר למשלוחי הטלאים (צאן), נכתב בדוח כי "לדעת גורמים מקצועיים במשרד החקלאות, אם יופסקו משלוחי הצאן החיים לישראל, יש ביכולת הגידול המקומי לענות על מידת הביקוש לבשר צאן, כיוון שדרך גידולו של הצאן הוא בדירים ולא במרעה וניתן לבנות דירים נוספים המכילים את הכמות הנדרשת".
6 צפייה בגלריה
בעלי חיים במשלוחים החיים
בעלי חיים במשלוחים החיים
בעלי חיים במשלוחים החיים
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
מנתוני משרד החקלאות עולה כי עד לחודש אוגוסט הגיעו לישראל 176,154 עגלים ו-498,048 טלאים. מדובר בעלייה בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, אז הגיעו 190,279 עגלים ו-455,328 טלאים. המדינות המייצאות משלוחים חיים לישראל הן אוסטרליה, רומניה, פורטוגל, צרפת, סרביה, ליטא והונגריה. ליבוא מקנה לישראל יש שלוש מטרות: שחיטה מיידית, פיטום (לשחיטה עתידית) ורבייה.
6 צפייה בגלריה
בעלי חיים במשלוחים החיים
בעלי חיים במשלוחים החיים
בעלי חיים במשלוחים החיים
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
המסע של בעלי החיים בים נמשך בין 18-3 ימים, אם אין תקלות. צפיפות בעלי החיים באוניה היא קשה: עגל מקבל מ”ר אחד לעגל בממוצע, וטלה 30 סמ”ר בלבד. במסע מתים בעלי חיים רבים והם מושלכים לים במקרים רבים. עם הגעת האוניות ישנן פעמים רבות בהן מתעכבת הורדת בעלי החיים משלל סיבות, עיכוב המשאיר את בעלי החיים עוד זמן רב בתנאי צפיפות קשים.
דוח מרכז המחקר של הכנסת התייחס גם לדו"ח שכתב מבקר המדינה בנושא והתפרסם ב-2019. מבקר המדינה בדק היבטים של פיקוח משרד החקלאות, ובפרט השירותים הווטרינריים, על יבוא של בקר וצאן לבשר ומניעת מחלות. במסגרת הבדיקה נבחנו תהליך אישור מדינות ליבוא מקנה ואופן פיקוח המשרד על יבוא המקנה וגידולו.
6 צפייה בגלריה
עגלים במשלוחים החיים
עגלים במשלוחים החיים
עגלים במשלוחים החיים
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
ממצאי הביקורת העיקריים בעניין יבוא בעלי החיים כללו ביקורת על השירותים הווטרינריים שלא קיימו ביקורים סדירים במדינות שאושר מהן יבוא מקנה; ביקורים אלו נדרשים לשם פיקוח על מידת עמידתן בתנאי תעודות הבריאות שעליהן חתמו. בביקורת עלו גם ממצאים המשקפים תחזוקה ירודה של האוניות המובילות מקנה מחו"ל עד כדי סכנות ממשיות לבעלי החיים ופגיעה בתנאי מחייתם באופן הגורם להם סבל רב. למרות זאת, משרד החקלאות לא נקט סנקציות כלפי יבואנים או בעלי אוניות שלא עמדו בהנחיות המשרד, למעט במקרים חריגים.
המבקר המליץ אז שמשרד החקלאות ימשיך לקדם את תעדוף הבשר המצונן מחו"ל חלף יבוא מקנה חי, כדי לתת מענה לאלו המבקשים לצרוך בשר טרי, בלי לגרום סבל לבעלי החיים בעת הובלות ימיות.
בארגון "ישראל נגד משלוחי חיים" ציינו כי הדוח לא שקלל נתונים משפיעים על מחירי הבשר בישראל, כגון מחלות המגיעות מהמשלוחים החיים וחלקם של בעלי החיים המגיעים לישראל כשהם לא מחוסנים ובסיכון בהידבקות ובהפצת מחלות.
6 צפייה בגלריה
עגלים במשלוחים החיים
עגלים במשלוחים החיים
עגלים במשלוחים החיים
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
ירון לפידות, ממייסדי ארגון ישראל נגד משלוחים חיים, הוסיף: "כבר שנים שאנו חושפים פרקטיקה קשה ואכזרית במשלוחים החיים בהן אלימות, חוסר בתנאי רווחה הולמים, צפיפות קשה, פליטת גופות בחופי הים, פליטת טונות של שפכים מאוניות היבוא ומעבר מחלות בין בעלי החיים. תמיד ידענו כי המשלוחים החיים האכזריים הם מותרות וכעת יש לנו גיבוי כלכלי מהכנסת וזה עוד בדו"ח מקל. אנו קוראים לכנסת ישראל לגלות אמפתיה ומוסריות כלפי בעלי החיים האומללים ולהפסיק באופן מיידי ולצמיתות את הפרקטיקה הנוראית הזאת".
ח"כ יסמין סאקס פרידמן: "החקיקה על עצירת המשלוחים החיים היא חקיקת הדגל שלי. השקעתי שעות רבות פגישות ודיונים כדי לנסות להגיע למתווה עם המשרדים הרלוונטים. הייתה התקדמות משמעותית אך לצערי הממשלה נפלה ולא יכולנו להתקדם. כשאחזור לכנסת הדבר הראשון שאעשה הוא להגיש מחדש את החקיקה ולהמשיך לעבוד עליה בכל הכוח. המשלוחים החיים חייבים להיפסק מכל כך הרבה סיבות. אני מודה לארגון ישראל נגד המשלוחים החיים ולכל שאר העמותות שפועלות לילות כימים, מתנדבים ומשקיעים את נפשם בתיעוד וקידום החקיקה, מלמדים גם אותי והופכים את כולנו לאנשים קצת יותר טובים".