בשיתוף טויוטה ישראל
בימוי: יעל לינזן, הפקה: ניצן כהן
עולם ההייטק והחדשנות הוא הקטר שמוביל את הכלכלה בישראל, את זה כולנו יודעים. אבל היום, יותר מתמיד, חברות חדשנות ויזמות שואפות לא רק להצמיח את הכלכלה, אלא גם להשפיע על הסביבה ולעצב חברה טובה יותר.
תכירו את החברות שעושות טוב לאנשים, לסביבה ולעתיד: בשבועות הקרובים תצא דנה גרוצקי למסע על גלגלים ברחבי ישראל כדי לפגוש את היזמים, הרעיונות והפיתוחים שיצעידו אותנו לעתיד טוב יותר.
בכל פרק תעלה גרוצקי לרכב החשמלי שלה טרמפיסט שהוא יזם שעושה טוב בעולם. והפעם גרוצקי פוגשת את שרון ברק, Co Founder & CTO של סולוטום, חברה המפתחת תחליף אקולוגי לפלסטיק. צפו בפרק בראש העמוד

הפלסטיק ישרוד אלף שנים

היבשת השביעית – כך נוהגים לכנות רצועה בשטח של 1.6 מיליון קמ"ר, הגדולה פי 80 משטחה של מדינת ישראל. ביבשת הזו לא מתגוררים בני אדם וגם לא בעלי חיים, זהו למעשה "אי" ענק שמכיל כמויות אדירות של פלסטיק – אריזות, מכלים, בקבוקים, חבלים, רשתות דייגים ועוד.
הפלסטיק הוא חומר סינתטי, שהחל להיות בשימוש תעשייתי רחב החל משנות ה-50 של המאה הקודמת. בפחות ממאה שנים, הפך הפלסטיק לאחד המזהמים הגדולים ביותר על פני כדור הארץ.
3 צפייה בגלריה
מפה שפורסמה במחקר
מפה שפורסמה במחקר
"אי" ענק שמכיל כמויות אדירות של פלסטיק – אריזות, מכלים, בקבוקים, חבלים, רשתות דייגים ועוד.
(צילום: מתוך המחקר)
הפלסטיק מזהם לא רק מפני שהוא מייצר הררים של אשפה ופסולת, הוא גם פולט גזי חממה בתהליך הייצור והסילוק שלו.
והמטריד מכל - הפלסטיק הוא חומר שההתפרקות שלו היא איטית ביותר. בקבוקי פלסטיק ואריזות מזון יתחילו להתפרק רק אחרי 500 עד 700 שנים. שקיות ניילון יחלו את ההתפרקות שלהן רק אחרי 1,000 שנים!
וגם כשהם יתחילו בתהליך של התפרקות, מוצרי הפלסטיק לא באמת יתכלו וייעלמו מהעולם, אלא יהפכו לחתיכות קטנות של מיקרו פלסטיק. אותן חתיכות מיקרו פלסטיק מצויות כבר היום בכל מקום על פני כדור הארץ, גם במעמקי הים ובבטן האדמה.
אין ספק כי בעיית זיהום הפלסטיק היא בוערת ואקוטית. חברת סולוטום הישראלית נולדה במטרה להיאבק בבעיה הסביבתית החשובה הזו. החזון: לצמצם את צריכת הפלסטיק ברחבי העולם.

הפלסטיק האורגני שמתמוסס במים

מידי שנה בני האדם מייצרים כ-400 מיליון טון של פלסטיק. גם אם נקפיד להשתמש במוצרים רב פעמיים, לא נוכל להפסיק לגמרי את השימוש בפלסטיק, כיוון שהוא נמצא כמעט בכל מקום – בחומרי בניין, בכלי הרכב, במוצרי האלקטרוניקה ואפילו בחיתולים ובבגדים.
סולוטום נולדה במטרה למצוא תחליף מתכלה ובר קיימא לפלסטיק. "פיתחנו תחליף פולימרי שנראה ומתנהג כמו פלסטיק, ובסוף החיים שלו הוא מתמוסס במים ונעלם לגמרי", אומרת שרון ברק, Co Founder & CTO של סולוטום.
3 צפייה בגלריה
דנה גרוצקי פוגשת את היזמת שרון ברק מחברת סולוטום
דנה גרוצקי פוגשת את היזמת שרון ברק מחברת סולוטום
דנה גרוצקי פוגשת את היזמת שרון ברק מחברת סולוטום
(צילום: ירון שרון)
הרעיון לסטארט אפ, מספרת ברק, מהנדסת כימיה במקצועה, נולד לפני מספר שנים כשעבדה במחלקת פיתוח ומחקר בחברה שפיתחה תוספים לתעשיית הפלסטיק. לאחר שהתוודעה לנזק הסביבתי העצום של מוצרי הפלסטיק, היא החליטה להקדיש את חייה למאבק בבעיה.
ברק פיתחה תרכובת פולימרית עמידה וייחודית, והקימה את סולוטום לפני כחמש שנים ולאחר גיוס של 4.6 מיליון דולר ממשקיעים.
כיום החברה מונה 23 עובדים, ומפתחת מוצרים המחליפים את אריזות וקופסאות הפלסטיק הסינתטיות עבור חברות ותאגידים כמו קוקה קולה, קולגייט ואיביי. ברק מסבירה כי התחליף הפולימרי שסולוטום מפתחת הוא פשוט וקל ליישום בכל קו ייצור רגיל של פלסטיק.
סולוטום נבחרה לאחד מהסטארט אפים המבטיחים לשנת 2020 וכן זכתה בפרסים, בין היתר נבחרה למקום הראשון בתחרות "חדשן השנה" של סיגייט.
3 צפייה בגלריה
משתתפי תחרות "חדשן השנה" של סיגייט
משתתפי תחרות "חדשן השנה" של סיגייט
שרון ברק עם התחליף הפולימרי שנראה ומתנהג כמו פלסטיק
(צילום: דודו רוזן)
ברק מעידה שהיא עצמה מקפידה על חיים ברי קיימא. "במשפחה שלנו אנחנו לא משתמשים בשום פלסטיק חד פעמי. יש לי שני ילדים קטנים, ואני מחתלת אותם בחיתולים רב פעמיים".
צפו בפרק בראש העמוד – המפגש של דנה גרוצקי עם שרון ברק מסולוטום
בשיתוף טויוטה ישראל