תולעת הפוגעת בעיניים של כלבים, חתולים ובני אדם התגלתה לראשונה בכלב בישראל. התולעת, ששמה המדעי הוא Onchocerca lupi, יכולה לגרום לנזק קשה ובלתי הפיך לראייה, ובמקרים קיצוניים גם לעיוורון. היא נפוצה בעיקר בכלבים וחתולים, אך ישנן עדויות מרחבי העולם שגם בני אדם נדבקו.
3 צפייה בגלריה
כלב רץ על הדשא
כלב רץ על הדשא
כלב רץ על הדשא
(צילום: Shutterstock)
הכלב שנדבק חי בירושלים בעת הזיהוי, שאירע בשנת 2018. ההיסטוריה של הכלב כוללת מספר מקומות מחיה, ולכן לא ניתן לדעת היכן נדבק. יש לציין כי מעולם לא עזב את ישראל.
בסקירה שפורסמה לאחרונה בכתב העת Yale Journal of Biology and Medicine, תיאר פרופ' גד בנעט מבית הספר לרפואה וטרינרית בפקולטה לחקלאות מזון וסביבה באוניברסיטה העברית את המקרה הישראלי, מאפייניו והסיכונים שמתגלמים ממנו.
3 צפייה בגלריה
זיהוי התולעת Onchocerca lupi ברחבי העולם
זיהוי התולעת Onchocerca lupi ברחבי העולם
זיהוי התולעת Onchocerca lupi ברחבי העולם
(צילום מסך מתוך המאמר )
המקרה הראשון של התולעת התגלה בשנת 1967 בזאב בגאורגיה, ומאז תופעות נוספות של התולעת בכלבים, חתולים ובני אדם תועדו ברחבי המזרח התיכון, אירופה וצפון אמריקה. ריבוי המקרים של הדבקת אנשים בתולעת העלו את העניין של הקהילה המחקרית בביולוגיה שלה, שעדיין אינה ידועה.
עם גילוי המקרה גם בישראל, עולה חשש כי קיימים מקרים נוספים בשנים האחרונות באזור שאינם מדווחים. פרופ' גד בנעט: "העובדה שהתולעת התגלתה בישראל בכלב שמעולם לא עזב את המדינה מעידה שישנו מעגל הדבקה בטפיל במדינה, ולכן קיימת סכנה עתידית גם לבני אדם ולכלבים נוספים".
3 צפייה בגלריה
חתול
חתול
חתול
(צילום: shutterstock)
פרופ' בנעט: "מכיוון שהנושא הזה איננו מוכר לרופאים, וטרינרים ולציבור, חשוב שהדבר יגיע למודעות רחבה כדי שאפשרות הדבקה בתולעת תעלה כאשר מגיעים לטיפול אנשים או בעלי חיים עם סימני מחלה מתאימים". התסמינים של הדבקה בתולעת בכלבים שרצוי לשים אליהם לב הינם דלקת בעין, בלחמית וברקמות שסביב העין. בבני אדם יכולה התולעת לגרום דלקת בעין וברקמות סביב לה, וכן בעמוד השדרה.
המחקר נעשה יחד עם ד"ר אליסיה רוחס מאוניברסיטת קוסטה ריקה, ד"ר דניאל יסעור-לנדאו מהמכון הווטרינרי ע"ש קימרון במשרד החקלאות וד"ר חוי צרפתי, וטרינרית פרטית שקיבלה לראשונה את המקרה ועסקה בטיפול הקליני בו.
למאמר שפורסם בעקבות הגילוי של התולעת בישראל לחצו כאן