עובדים פוגעים בבעלי חיים שמגיעים לישראל במשלוחים חיים
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)

סרטון שצולם לאחרונה על ידי ארגון "ישראל נגד משלוחים חיים" מציג פגיעה בבעלי חיים בעת הורדתם מאוניית משלוחים חיים בנמל מספנות ישראל בחיפה.
בתיעוד ניתן לראות כי העובדים עושים שימוש במכשירים כדי לזרז את העגלים ולהעביר אותם למשאיות השינוע, ובכך פוגעים בהם. לפי "ישראל נגד משלוחים חיים", מדובר בשוקרים חשמליים. "מהתיעודים ניכר כי השתמשו בשוקרים החשמליים כלפי בעלי החיים גם כשלא היה להם לאן ללכת ולהתקדם" אמרה א', פעילת הארגון שהייתה עדה למראות.
5 צפייה בגלריה
פגיעה בבעלי חיים שהגיעו מהמשלוחים החיים
פגיעה בבעלי חיים שהגיעו מהמשלוחים החיים
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים )
המסע של העגלים, שאותם ניתן לראות בסרטון, החל בנמל מידיה שברומניה, וערך כחמישה ימים. למעלה מ-3,100 עגלים היו באונייה אחת.
בישראל מייבאים לתעשיית הבשר מאות אלפי עגלים וטלאים דרך הים מדי שנה. כיום, ישראל מקבלת משלוחים חיים מפורטוגל, רומניה, הונגריה, ליטא, צרפת, סרביה ואוסטרליה.
5 צפייה בגלריה
עגלים במשלוחים החיים
עגלים במשלוחים החיים
עגלים במשלוחים החיים
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים )
מסעות המשלוחים החיים אורכים בין שלושה ל-18 ימים (אם אין תקלות ועיכובים), ומתנהל בתנאי רווחה קשים בהם צפיפות קשה, תנאי מזג אוויר קשים מעבר מחלות בין בעלי החיים, פציעות ועוד. תיעודים הראו גופות בעלי חיים רבות שנפלטו אל חופי הים של ישראל במרוצת השנים, כשהאחרון היה לפני כשבועיים בחוף החותרים, דרומית לחיפה.
מתחילת השנה הגיעו לישראל 672 אלף עגלים וטלאים, וזאת שלושה חודשים לפני סוף השנה. בשנה הקשה ביותר עד כה, 2019, הגיעו לישראל 691,327 בעלי חיים.
5 צפייה בגלריה
בעל חיים מת שנמצא בחוף החותרים
בעל חיים מת שנמצא בחוף החותרים
בעל חיים מת שנמצא בחוף החותרים
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים )
האוניות מגיעות לשלושה נמלי ים שונים: נמל מספנות ישראל בחיפה מקבל כ-70% מכלל האוניות בשנה, נמל אשדוד (20%) ונמל אילת (10%). מרגע הגעת האוניות ישנן פעמים רבות בהן מתעכבת הורדת בעלי החיים משלל סיבות, עיכוב המשאיר את בעלי החיים עוד זמן רב בצפיפות.
5 צפייה בגלריה
פגיעה בבעלי חיים שהגיעו מהמשלוחים החיים
פגיעה בבעלי חיים שהגיעו מהמשלוחים החיים
פגיעה בבעלי חיים שהגיעו מהמשלוחים החיים
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים )
משאיות ההובלה פורקות את בעלי החיים בתחנות הסגר. מטרת השהיה בהסגרים היא לבחון האם בעלי החיים חולים, וכן מתן חיסונים. כל תחנות ההסגר הפעילות כיום הינן בידיים פרטיות, לעיתים אף בידי היבואנים עצמם. לאחר השהייה בתחנות אלו במשך שמונה ימים, הרוב המכריע של בעלי החיים מועבר לפיטום האורך בין ארבעה לשמונה חודשים. לאחר שהם עולים במשקל, מעבירים אותם לבית מטבחיים, שם הם נשחטים.
שש הצעות חוק לעצירת המשלוחים החיים הוגשו עד כה מאז שהחל מושב הכנסת הנוכחית, כאשר מהות הצעות החוק היא הפסקה מדורגת של כ-25% מדי שנה, עד עצירתן המוחלטת. על ההצעות חתומים כ-13 חברי כנסת מכל הקשת הפוליטית.
5 צפייה בגלריה
עגלים במשלוחים החיים
עגלים במשלוחים החיים
עגלים במשלוחים החיים
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים )

תגובות

משרד החקלאות: " המשרד רואה בחומרה כל הפרה של חוק צער בעלי חיים, וימשיך למצות את הדין בכל האמצעים העומדים לרשותו עם אלו העוברים על החוק. הצילום נעשה ממרחק רב ולכן לא ניתן לקבוע כיצד נעשה השימוש בשוקר, ולכן המקרה הועבר ליחידת הפיצו"ח במשרד החקלאות לחקירת המקרה. משרד החקלאות קורא לכלל הציבור לדווח למוקד המשרד על כל אירוע שעולה ממנו חשש לצער בעלי חיים, בטלפון: 6016*".
נמל מספנות ישראל: "הנמל מחויב לתת שירות לכולם. זאת במסגרת כתב ההסמכה שניתן לו על ידי המדינה. יודגש כי הנמל לא מעורב בפריקת האוניה. פריקת האוניה מבוצעת על ידי היבואן".
מירון לפידות, ממייסדי ארגון "ישראל נגד משלוחים חיים": "על אף שהגשנו מספר פעמים בעבר תלונות על שימושים בשוקרים חשמליים, משרד החקלאות מעולם לא דיווח לנו על טיפול בתלונות אלו. אנו מאמינים כי היעדר טיפול, ענישה ואכיפה מצד המשרד מהווה תמריץ ליבואנים להתאכזר לבעלי החיים. מדהים שבימים בהם כל העולם מדבר על הוספת אמנת התזונה מהצומח להסכם פריז, ובזמן שמשרד החקלאות בימים אלה מבטיח הבטחות סרק בוועדת פסגת המזון באו"ם, בוחר המשרד לעצום עיניים, שלא לומר לעודד, את התעשיות האכזריות ביותר, שלצד אכזריותן מסוכנות גם לנו ולכדור הארץ כולו. נמשיך לעקוב, לתעד, להגיש תלונות ולקדם את הפסקת המשלוחים החיים באופן מידי ולצמיתות".