צה"ל שוב עורך אימונים בשמורת הטבע חרמון, זאת למרות שבשנים האחרונות שריפות שפרצו במהלך האימונים גרמו לשריפה של אלפי דונמים של חורש טבעי. בשנת 2020 פרצו בשטחי השמורה לפחות 10 שריפות בשל פעילות צבאית, שפגעו בכ-7,800 דונם. השריפות גרמו לנזקים ארוכי טווח באחת מהשמורות המרהיבות בצפון. באחד האימונים פרצה שריפה שכילתה למעלה מ-1,500 דונם חורש טבעי.
5 צפייה בגלריה
השריפה במהלך התרגיל הצבאי
השריפה במהלך התרגיל הצבאי
השריפה במהלך התרגיל הצבאי לפני כשנתיים
(צילום: עמי דורפמן, רשות הטבע והגנים)
בחברה להגנת הטבע ביקשו מהצבא שלא לפגוע בטבע במהלך האימונים. לא רחוק משטח האימונים הייתה טריטוריית קינון של אירניה, אחת הציפורים המקננות הנדירות בישראל.
מנכ"לית החברה להגנת הטבע, איריס האן, פנתה לאלוף פיקוד צפון אמיר ברעם בבקשה למנוע פגיעה אנושה בטבע במסגרת האימונים. "שטח האימונים המדובר הנו אזור ערכי ביותר מבחינה אקולוגית הנמצא בתוך שמורת טבע החרמון", היא כתבה.
5 צפייה בגלריה
ההכנות לתרגיל צה"ל
ההכנות לתרגיל צה"ל
ההכנות לתרגיל צה"ל
(צילום: רט"ג)
בחברה להגנת הטבע אמרו כי יש בשמורה מגוון נרחב של צמחים ייחודיים ונדירים. כ-650 מיני צומח מתפרשים על פני שטח של כ- 10 קמ"ר בלבד. לשם השוואה, בכל שטח מדינת ישראל ישנם כ-2,450 מיני צומח. כלומר, באזור הזה נמצאים רבע מהמינים של ישראל. בשמורה יש מרבדי סתוונית קצרת עלים, צמח בסכנת הכחדה, פריחת רצועית הגליל וחלמוניות בהר שזיף.
"השטח מאופיין בחורש עצי אלון ועצים נוספים הייחודיים לחרמון, והוא מהווה בית גידול ייחודי למינים רבים של בעלי חיים: יונקים, זוחלים ועוד", כתבה האן לאלוף הפיקוד. "עבור כ-20 מיני ציפורים זהו אתר הקינון היחידי בישראל או העיקרי והחשוב שבהם. על מינים אלו נמנים בין היתר ירגזי חרמון, סיטת צוקים, חכלילית סלעים חרמונית, בזבוז לבנון, עלווית חורף, עלווית לבנת בטן, שיחנית גדולה ועוד". החרמון הוא המקום היחידי שבו ניתן למצוא את המינים האלה.
5 צפייה בגלריה
סיטת צוקים
סיטת צוקים
סיטת צוקים
(צילום: אוהד בנימיני, החברה להגנת הטבע)
5 צפייה בגלריה
סתוונית קצרת עלים
סתוונית קצרת עלים
סתוונית קצרת עלים
(צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
5 צפייה בגלריה
עלווית חורף
עלווית חורף
עלווית חורף
(צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
בחברה להגנת הטבע ביקשו כי הצבא יפעל בשמורה בהתאם לאמנת צה"ל-רשות הטבע והגנים, על פי ההנחיות של גורמי הטבע ואקולוגיים.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "האימונים בפיקוד הצפון בכלל ובמרחב הר החרמון בפרט הינם אימונים מתואמים המתבצעים בהתאם לסיכום בין צה״ל לרשות הטבע והגנים במחוז הצפון. פיקוד הצפון רואה חשיבות גדולה ביותר בשמירה על החי והצומח במרחבו. ישנו תיק הוראות מיוחד אשר תפקידו להדגיש מה הם השטחים המותרים והאסורים לאימון בשטח ההר וכן התקופות בהן ניתן או אסור לקיים אימונים כלל (למשל בתקופת קינון הציפורים). לצד הייחודיות הטבעית במרחב זה, חשוב לציין שאזור החרמון הוא מרחב מדמה לחימה בזירה הצפונית וקיימת חשיבות רבה לקיום אימונים כחלק משמירת הכשירות של כוחות צה״ל לחירום ולמלחמה בלבנון".
עוד נמסר מדובר צה"ל כי "האימונים בתקופה הקרובה נבחנו באופן מדוקדק, הוצגו לרשות הטבע והגנים ואושרו תוך מאמץ משולב לשמור על איזון עם החי והצומח בחרמון. שיתוף הפעולה בין צה״ל לבין רשות הטבע והגנים ימשיך להתקיים בהתאם לסיכומים ולאמנות בין הגופים. המענה למכתבה של הגברת איריס האן מטעם 'החברה להגנת הטבע' יועבר במישרין לפונה".
מרשות הטבע והגנים נמסר: "לצערנו חרף האמור בתגובת דובר צה"ל, האימונים במתווה הקיים בשמורת הטבע חרמון לא תואמו וסוכמו כהלכה עם רשות הטבע והגנים והרשות מצדה אינה יכולה לאשר ולהסכים להם. יתרה מזו, ניכר כי במקרה זה פיקוד הצפון של צה"ל בחר להתעלם מחששות ממשיים שהוצגו לו על פגיעה מהותית בטבע במסגרת אימונים באזור השמורה באופן שתוכננו, ומחלופות אחרות שנבחנו והוצעו לו על מנת לאפשר זאת, מתוך הבנת הצורך הביטחוני. לצערנו אלוף הפיקוד בחר לבסוף להפעיל צו אלוף באופן חד צדדי במסגרת סמכותו, המתעלם מהשיח בין הצדדים. צר לנו שזו הדרך שפיקוד הצפון של צה"ל בחר לפעול בה במקרה זה".