מדי קיץ פקחי רשות הטבע והגנים מאתרים יעלים שנלכדים בגבי מים בנחל ורדית ונחל ברק שבערבה - ומצילים את חייהם. לפי ההערכות, בשנים האחרונות עשרות יעלים מצאו את מותם בגבים, לאחר שירדו לשתות מים ולא הצליחו לעלות חזרה.
3 צפייה בגלריה
אורן פרטיאל מחלץ את הגדי
אורן פרטיאל מחלץ את הגדי
אורן פריטל מחלץ את הגדי
(צילום: דני הדס, מתנדב רשות הטבע והגנים)
אורן פריטל, פקח רשות הטבע והגנים בערבה ותושב מושב עידן, סיפר כי "הפעם הראשונה שנחשפתי ליעלים שנתקעים בגבים הייתה לפני שלוש שנים. היה לנו אירוע של שבעה יעלים שנתקעו בתוך גב מים. איתרנו וחילצנו אותם, אבל הם חזרו לאותו מקום וכשהגענו הם כבר מתו. ומאז זה חזר על עצמו".
הגבים בנחלים בערבה יכולים להחזיק מים אל תוך הקיץ, והיעלים מסתמכים עליהם כעל מקור מים יחיד בעונת הקיץ. "כדי לשתות הם לוקחים סיכונים גדולים מאוד", מסביר פריטל. "הבעיה היא כאשר הסלע רטוב מירוקת הם מאבדים אחיזה והם נלכדים שם. מי שנפגע זה היעלים המבוגרים יותר או הצעירים מאוד. הגדיים מתים ראשונים".
3 צפייה בגלריה
הגדי לא הצליח לצאת מהגב
הגדי לא הצליח לצאת מהגב
הגדי לא הצליח לצאת מהגב
(צילום: דני הדס, מתנדב רשות הטבע והגנים)
3 צפייה בגלריה
מחלצים את הגדי
מחלצים את הגדי
מחלצים את הגדי
(צילום: דני הדס, מתנדב רשות הטבע והגנים)
פריטל מציין כי ברשות התמודדו עם השאלה מה המקום שלהם להתערב, כי מדובר לכאורה באירוע טבעי. "זו שאלה שאנחנו שואלים את עצמנו", הוא הודה. "אבל אנחנו בסוף מתערבים כי זו חיה בסכנת הכחדה ואנחנו נלחמים על השימור שלה. ישראל היא המאגר הגנטי הכי גדול של יעלים בעולם. אז אנחנו מרגישים שיש לנו אחריות להתערב ולנסות להקטין את התמותה".
בנוסף, ברשות הטבע והגנים החלו לשאוב מים מהגבים המסוכנים לגבים אחרים. פריטל גם בנה מערכת סולמות עם מומחה יעלים, וכעת גם הניחו שקתות מחוץ לגבים כדי,שהיעלים ישתו שם ולא יירדו למטה.
כדי למנוע מקרי מוות נוספים של יעל, הוקמה השנה יחידת ניטור יעלים בערבה, המורכבת ממתנדבים תושבי הערבה, ותפקידה לסייר ולנסות לאתר את היעלים הלכודים, בין היתר בסיוע מטיילים. "יש התגייסות ענקית של תושבי הערבה לסייע לחיות הבר. זו דבר ענק. הם נוסעים מרחקים אדירים כדי לחלץ את היעלים ולשמור עליהם". אמר פריטל.


במסגרת ההכשרה של המתנדבים, הם ערכו סיור בנחל ורדית, ולפתע מצאו גדי במקום. המתנדבים הצליחו לחלץ אותו ולשחרר אותו לטבע.
טל כרמי, רכזת מתנדבים במחוז דרום ברשות סיפרה, כי "לא הייתה לנו יכולת לחכות והיינו חייבים להקים יחידה מיוחדת כדי לטפל במלכודת האקולוגית שאליה נקלעים יעלים בנחלים ברק ו-ורדית. מהר מאוד התגייסו שמונה מתושבי האזור להקמת קבוצת מתנדבי סיירת יעל בערבה. כבר בסיבוב היכרות עם הנחלים ביחד עם שניים מהמתנדבים, הם זכו להתנסות 'על רטוב' כשפגשו יעל קטן בתוך נחל ורדית, שלא הצליח לעלות בחזרה לאחר ששתה ממי הנחל. הוא חולץ בהתרגשות רבה, ושוחרר לטבע. כיום מתבצעות סריקות קבועות של סיירת יעל בנחלים ונבנים שקתות לשתייה כדי למנוע את הירידה של היעלים לנחלים".