בעיריית נתניה התלהבו כל כך לקיים את אירוע המכביה בעיר בחודש יולי הקרוב. הם חשבו כמעט על הכול. באילו בתי מלון יתארחו הספורטאים וכמה כסף ויוקרה הם ירוויחו מהמכביה. אבל דבר אחד הם שכחו: את הסביבה. השטח שעליו מארגני המכביה יקימו את המתקנים נמצא בצפון חוף פולג, בשטח חוף ים וחול טבעי לחלוטין. בין היתר מתוכננים לקום במקום מגרשי כדורעף, קיר טיפוס, מתחמי ישיבה, יציעים ובמה. בנוסף יוקמו שבילי נגישות ומכולות ודוכני מזון.

בהליך תכנוני מזורז, לפי סעיף 266ה' לחוק התכנון והבנייה, ניתן צו לפטור מתוכנית והיתר בנייה על ידי שרת הפנים איילת שקד. מדובר בהליך מיוחד, במסגרתו שר הפנים יכול להעניק פטור מהיתר או תוכניות כדי לבצע עבודות לצורף פרויקט בעל חשיבות לאומית או כלל מחוזית.
5 צפייה בגלריה
חוף פולג בנתניה
חוף פולג בנתניה
חוף פולג בנתניה
(צילום: עומרי סלנר, החברה להגנת הטבע)
לדוגמה, מתקני חשמל זמניים שחברת החשמל נדרשת להקים במהירות, פרויקט להנחת צינור דלק וסכר שנדרש בכינרת, ואפילו נעשה בו שימוש להקמת מבנים זמניים עבור השגרירות האמריקנית באירוע בעל חשיבות דיפלומטית. אלא שאירוע ספורט, כזה שמתקיים מזה כמה שנים ושניתן היה להיערך אליו מבעוד מועד, הוא שימוש חריג.
אסף זנזורי, רכז מדיניות תכנון בחברה להגנת הטבע, מסביר: "מדובר בהליך שהוא בעצם אנטי תכנוני. תחשבו שבהליך תכנוני מקובל מגישים תוכניות לוועדות, עוברים על התוכניות, מקבלים היתרים והיא מופקדת להתנגדויות. כלומר, הציבור יכול לתת הערות. במקרה הזה - זה לא קורה".
5 צפייה בגלריה
אבקוע של צב ים - גן לאומי פלמחים
אבקוע של צב ים - גן לאומי פלמחים
אבקוע של צב ים. ארכיון
(צילום: יניב כהן רשות הטבע והגנים)
ברשות הטבע והגנים, הגוף הממשלתי האחראי על שמירת ערכי טבע, נוף ומורשת, לא התנגדו לקיים את האירוע תחת מגבלות כאלה ואחרות. זאת, למרות שהמכביה צפויה להתקיים בעונת ההטלה של צבי הים. נקבות צבי ים מגיעות לבגרות מינית בגילאים 25-20, ויש חשש שתוספת של פעילות אנושית אינטנסיבית עלולה לפגוע בפוטנציאל של צבות ים להגיע ולהטיל ביצים בחופים. "בכל עונות השנה אנחנו מחלצים צבי ים מהחוף", סיפרה הפעילה הסביבתית המקומית, ריקה אידלמן. "בקיץ אנחנו מוצאים אותם תקועים בתוך שקיות, ולעיתים במהלך סריקות בחוף איתרנו קנים".
החברה להגנת הטבע הביעה את התנגדותה לקיום האירוע על חוף הים, על מסדרון אקולוגי שמחבר בין שמורת האירוסים מצפון ושמורת נחל פולג מדרום. בסיורים באזור איתרו אנשי החברה עקבות של חיות בר רבות, ביניהן גם צבאים. בחוות דעת של האקולוג והזואולוג ד"ר בעז שחם מהאוניברסיטה העברית, הוא הסביר כי המסדרון האקולוגי שעליו צפויים להיבנות מתקני המכביה, משרת חיות רבות. בין בעלי החיים הרבים באזור ניתן לציין את גרביל החוף, נחושית החולות, שנונית השפלה, צבי יבשה וקיפוד החולות.
5 צפייה בגלריה
השטח שייפגע בשל התחרויות
השטח שייפגע בשל התחרויות
השטח שייפגע בשל התחרויות
(צילום: משה פרלמוטר, החברה להגנת הטבע)
כל המינים האלה מאוימים בדרגות שונות של סכנת הכחדה על פי הספר האדום של ישראל. בנוסף, גם חיות כמו חוגלות, נמיות, דורבנים ואפילו שועלים ותנים נצפו באזור. "הקמה והפעלה של מתחם הספורט תפגע בפעילות בעלי החיים וסביר להניח שגם תפגע בחלק מהחיות עצמם פיזית", הוא כתב.
ד"ר שחם הוסיף כי "אי אפשר לשלול נוכחות של הסרטן חולון החוף, למשל. המין הזה נפגע מאוד בעשורים האחרונים מהשפעות האדם על הסביבה החופית, וניתן להתייחס אליו כאל 'מין דגל' שעלינו לשאוף לשמרו ולטפחו".
אמנם אנשי המכביה הצהירו כי ידאגו להשאיר את רצועת החוף עם חול נקי ואיכותי בסיום הפעילות, אבל כל זה יושג באמצעות כלים מכאניים וסינון וניפוי חול. "יש כאן התעלמות מוחלטת מהעובדה שיש מערכת אקולוגית שלמה בתווך החולי מתחת לפני החול... בחוף החולי מתקיימת מתחת לפני השטח מערכת אקולוגית מסועפת ומגוונת, הכוללת מיקרואורגניזמים שונים ובהם חיידקי קרקע, פטריות ואצות זעירות, חסרי חוליות זעירים ובהם חרקים, נמטודות ועוד".
5 צפייה בגלריה
שטח שולי וטבעי, שעליו אמורים להתקיים תחרויות
שטח שולי וטבעי, שעליו אמורים להתקיים תחרויות
שטח שולי וטבעי, שעליו אמורים להתקיים תחרויות
(צילום: משה פרלמוטר, החברה להגנת הטבע)
"עלינו לטפל בחופים כמשאב לאומי, במיוחד בעידן של שינויי אקלים", נכתב בהתייחסות החברה להגנת הטבע לתוכנית המכביה. "חופי הים הם מהאזורים הרגישים ביותר מבחינה ציבורית, ופיתוח לאורכם מביא באופן קבוע התנגדות ציבורית גדולה - ובצדק רב. אנו סבורים כי אין לקדם את הליך הקמת המתחם במסגרת צו דרקוני, שעוקף את הליך ההתנגדויות והערות הציבור, דווקא במרחב שהוא כה חשוב לציבור".
ארגוני הסביבה פנו למועצה הארצית לתכנון ולבנייה, והלינו על המהלך "הדורסני", כפי שהם מכנים אותו.
רואי הסינג, מנכ"ל המכביה, נעלב מהטענות על הפגיעה הסביבתית הצפויה. "נאמר בפרוש כי אין ולא הייתה לנו כוונה לפגוע בערכי טבע ולא בזכות הציבור ליהנות מחוף הים ומעבר חופשי", כתב בתגובה לטענות של החברה להגנת הטבע. "ההיפך הוא הנכון. במקרה הזה המכביה מטיבה על הציבור ומאפשרת לכל אדם להגיע לסביבה החופית וליהנות מיום כיף בים ללא עלות".
הסינג הסביר כי בתחילה החלו בהליך תכנוני מסודר, אך בחודש יוני האחרון עיריית נתניה הודיעה כי עליהם לקבל היתרי בניה. "כיוון שהזמן קצר והליכים מורכבים... נאלצה המכביה בשיתוף עיריית נתניה להתחיל בהליך לקבלת פטור מהיתר. ברור לכל כי המכביה עומדת בפרמטרים לקבלת פטור מהיתר, זהו אירוע לאומי, ציוני ויהודי חשוב מאין כמוהו". עוד ציין כי "הלקח הופנם ובעוד ארבע שנים בבואנו לתכנן מחדש את לוח הזמנים, נביא עובדה זו מראש".
ארגון חיים וסביבה, ארגון הגג של כלל ארגוני הסביבה בהם "צלול", "אדם טבע ודין", "מגמה ירוקה", "הורים למען האקלים" ועוד, פנו לשר התרבות והספורט חילי טרופר בבקשה לעצור את התוכנית לבניה על החוף. "אסור שבשם אירוע ספורט חשוב ומבורך זה, תיהרס רצועת חוף רגישה ומיוחדת זו".
5 צפייה בגלריה
חוף פולג בנתניה
חוף פולג בנתניה
חוף פולג בנתניה
(צילום: עומרי סלנר, החברה להגנת הטבע)
מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "מדובר באירוע זמני (כחודש ימים) ולאחריו המתחם יפורק והחוף יחזור לקדמותו. הבקשה אושרה הן על ידי המועצה הארצית והן על ידי שרת הפנים שחתמה על הצו שפורסם ברשומות ביום 8.2.22. יודגש כי התכנון לווה באקולוג מומחה ולהליך בוצע תיאום עם מנהל התכנון ועם רשות הטבע והגנים מתוך רצון לצמצם למינימום את השפעת האירוע על הסביבה החופית. שטח אתר המכביה יגודר, בהתאם להנחיות רשות הטבע והגנים ובאופן שיאפשר את המשך הטלות צבות הים".
עוד נמסר כי "כיוון שלא תתקיים במתחם פעילות לילה ואמצעי תאורת חירום יכוונו כלפי החוף, האירוע לא צפוי לפגוע בפעילותם הטבעית של צבי הים. לצערנו, הארגונים הירוקים שוב בוחרים בדרך קיצונית, תוך שהם פועלים באופן אקטיבי להכשלת האירוע. חשוב לציין שאירועים בעלי אופי מקומי (ולא בינלאומי כפי שמדובר עכשיו) אשר התקיימו בחופי תל אביב וכללו מתקני חוף משמעותיים יותר - זכו ליחס שונה לחלוטין".
מהמכביה ה-21 נמסר בתגובה: "המכביה ה-21 , אירוע הספורט הגדול בישראל, תיפתח ביולי הקרוב ובמסגרתה יתחרו אלפי ספורטאים וספורטאיות מרחבי העולם בעשרות ענפי ספורט שונים. אירועי החוף הצפויים בפולג קיבלו את כלל האישורים הנדרשים בליווי מקצועי של רשות הטבע והגנים שתבעו תנאים קפדניים להקמה ולתפעול האירועים לצד השמירה על הסביבה ובעלי החיים. נדגיש כי עד לרגע זה לא קיבלנו כל פניה ישירה בנושא מארגוני הסביבה, ושמענו את טענותיהם רק דרך התקשורת".