הטיסות חזרו ואיתן ההברחות: בשנת 2022 חלה עלייה של למעלה מ-170% במספר ניסיונות ההברחה של תוצרת חקלאית בנתב"ג.
3 צפייה בגלריה
הרבה אננס וגם ספר במזוודה
הרבה אננס וגם ספר במזוודה
הרבה אננס וגם ספר במזוודה
(צילום: משרד החקלאות)
על פי נתוני השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, בשנת 2022, סיכלו מפקחי משרד החקלאות את כניסתם לישראל של למעלה מ-4.5 טונות של תוצרת צמחית, הכוללת ירקות, פירות, זרעים, חלקי עצים ואפילו שתילים על ידי נוסעים ישראלים ותיירים עם הגעתם ארצה דרך נתב"ג.
בעוד שבשנת 2021 נתפסו 460 נוסעים (70% מהם ישראלים) שניסו להכניס ארצה תוצרת חקלאית ללא האישורים המתאימים, הרי שבשנה שעברה נתפסו 1,259 נוסעים, מתוכם 48% ישראלים והיתר זרים. מדובר בנגזרת בעייתית של החזרה לשגרה, לאחר שנתיים של שמיים כמעט סגורים בעקבות הקורונה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: משרד החקלאות)
במשרד החקלאות מבהירים כי כל ניסיון הברחה, שלעיתים נעשה בתום לב, חושף את ענפי הצומח והסביבה האקולוגית הישראלית לחדירת מזיקים חדשים. "יכולות להיות להברחה אחת השלכות הרות אסון ובלתי הפיכות לחקלאות ולאיזון האקולוגי", אומרים המומחים.
אז אילו פירות וירקות כיכבו בהברחות? 53% מכל התפיסות היו של פירות, כאשר בראש "מככב" האננס עם 380 ק"ג של הברחות שנתפסו. עוד בראש טבלת הפירות: תפוחי עץ, בננות, תותים ופירות יער. בסך הכל 2,467 ק"ג.
3 צפייה בגלריה
פירות במשקל של כ-7 ק"ג שנתפסו
פירות במשקל של כ-7 ק"ג שנתפסו
פירות במשקל של כ-7 ק"ג שנתפסו
(צילום: משרד החקלאות)
נתון מעניין נוסף שייך לפקעות יאם, המיועדות גם לאכילה. הן הגיעו לצמרת ההברחות. אחריהן, ירקות כגון פלפלים חריפים, עגבניות ומלפפונים. גם מקומם של ארבעת המינים לחג הסוכות לא נפקד מהרשימה. אתרוגים, לולבים, הדסים וערבות, הוברחו לארץ ונתפסו, והיו גם נסיונות להבריח תמרים ואגוזים.
מאין הבריחו הכי הרבה? יש רשימה של 30 מדינות, ובראשן גאנה עם 570 ק"ג. במקום השני הודו, ממנה ניסו להבריח ארצה 550 ק"ג תוצרת חקלאית בכבודת יד. מאוזבקיסטן נתפסה תוצרת צמחית בהיקף של 300 ק"ג. מסרי-לנקה ומארה"ב 210 ק"ג מכל מדינה.