שרידיו של קו ביצורים שתוחם את ח'ייבר - נווה מדבר המרוחק כ-150 ק"מ צפונית לעיר מדינה בסעודיה - נחשפו זה עתה ותוארכו לתקופה שלפני כ-4,000 שנה. מהתגלית ההיסטורית עולה כי מדובר באחד מקווי הביצורים הארוכים הידועים מתקופה זו, כשממצא זה שופך אור חדש על הדינמיקה התרבותית, החברתית והכלכלית בצפון-מערב חצי האי ערב.
במשך מאות שנים היה נווה המדבר מקום שבו שחנו שיירות שחצו את המדבר. במקום התפתחה התיישבות סביב עצי התמר וסדרה של סכרים עתיקים שנבנו למטרת אגירת מי גשמים.
3 צפייה בגלריה
עצי התמר בנווה המדבר ח'ייבר שבערב הסעודית
עצי התמר בנווה המדבר ח'ייבר שבערב הסעודית
עצי התמר בנווה המדבר ח'ייבר שבסעודיה
(צילום: Shutterstock)
כעת, מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Archaeological Science: Reports, שאותו ערכו חוקרי המרכז הלאומי למחקר מדעי (CNRS) בצרפת והוועדה הממלכתית של אל-עולא (RCU) בסעודיה, חשף כי נווה המדבר הוקף חומה, שתוארכה לתקופה שלפני כ-4,000 שנה ונחשבת לאחת הגדולות במידותיה מאותה תקופה קדומה.
יחד עם נווה המדבר תימא (Tayma) שממוקם בצפון ערב סעודיה, כ-400 ק"מ ממזרח למצרי טיראן, מוכרים השניים כגדולים בנווי המדבר המבוצרים שיש למדינה בעלת השטח הגדול ביותר בחצי האי ערב להציע. בעוד שמספר נווי מדבר מוקפים החומה מתקופת הברונזה כבר תועדו בעבר, תגלית זו שפכה אור חדש על הכיבוש האנושי בצפון-מערב חצי האי ערב, וסיפקה הבנה טובה יותר של המורכבות החברתית המקומית בתקופה הפרה-אסלאמית.
בהצלבת סקרי שטח ונתוני חישה מרחוק עם מחקרים אדריכליים, העריכו החוקרים את ממדיו המקוריים של קו הביצורים העתיק. אורכו היה 14.5 ק"מ (לשם השוואה, אורך החומות של תימא הוא כ-19 ק"מ), עובי החומה נע בין 1.70 ל-2.40 מטרים וגובהה נאמד בכ-5 מטרים.
3 צפייה בגלריה
שחזור דיגיטלי של החומות שהקיפו את נווה המדבר ח'ייבר, אשר מתוארכות כבנות 4,000 שנה
שחזור דיגיטלי של החומות שהקיפו את נווה המדבר ח'ייבר, אשר מתוארכות כבנות 4,000 שנה
שחזור דיגיטלי של החומות שהקיפו את נווה המדבר ח'ייבר, אשר מתוארכות כבנות 4,000 שנה
(צילום: Khaybar Longue Durée Archaeological Project, M. Bussy & G. Charloux)
3 צפייה בגלריה
שרידי מבנים מנווה המדבר ח'ייבר בערב הסעודית
שרידי מבנים מנווה המדבר ח'ייבר בערב הסעודית
שרידי מבנים מנווה המדבר ח'ייבר
(צילום: Shutterstock)
החומה הזו, שפחות ממחצית אורכה (41%) השתמר כיום - 5.9 ק"מ (לרבות 74 מבצרי באסטיון) - הקיף שטח של כמעט 11 אלף דונם. על פי הערכות החוקרים, מועד בנייתו של קו הביצורים נע בין השנים 2250 ל-1950 לפנה"ס, זאת בהסתמך על תיארוך פחמן-14 של דגימות אשר נאספו במהלך חפירות שבוצעו בשטח.
המחקר מאשר כי נווה המדבר ח'ייבר השתייך בבירור לרשת של נווי מדבר המבוצרים בצפון-מערב חצי האי ערב, אולם גילוי שרידי הביצורים סביבו מעלים שאלות עליהן מעוניינים החוקרים להשיב, כמו למשל הסיבה שבגינה נבנה קו הביצורים (אם כי ההשערה הברורה מאליה הייתה כי מדובר בקו הגנה מפני הנוודים שחצו את המדבר והיו עלולים לפשוט על ההתיישבות במקום), מהם מאפייני האוכלוסייה שבנתה אותו, ומה היה טיב יחסיה של אוכלוסייה זו עם אוכלוסיות שהתיישבו מחוץ לגבולות נווה המדבר הזה. בשורה התחתונה, תגלית ארכיאולוגית זו סוללת את הדרך ומהווה צעד נוסף בדרך להבנת העבר הפרהיסטורי, הפרה-אסלאמי והאסלאמי של צפון-מערב חצי האי ערב.
אגב, נווה המדבר ח'ייבר (Khaybar) הוא מקום שבו ישבו יהודים במשך שנים רבות מתקופת התנ"ך ועד לעליית האסלאם וכיבוש המקום על ידי מוחמד וצבאו בשנת 629 לספירה, זאת במסגרת קרב ח'ייבר. בעקבות זאת נהרגו חלק מהתושבים היהודים, והשאר גורשו מחצי האי ערב.