כינרת יקרה ואהובה, נקודת המבחן שלך מתקרבת: "בעוד 12 ימים, בתאריך 20.2, תהיה הנקודה המכרעת: אם הכינרת תוסיף עוד כ-40-35 ס"מ למפלס, תישקל פתיחת סכר דגניה", אמר ד"ר איל זיגל, מנהל תחום מים עיליים ברשות המים.

על פי נתוני המדידה של רשות המים, מפלס הכינרת עמד אתמול בבוקר (יום ה') על 210.25- והיא עלתה ב-3.5 ס"מ ביממה. הכינרת נמצאת במרחק של 1.46 מטר מהקו האדום העליון כשהספיקה היא של 45 מ"ק בשנייה. מפלס הגלישה הוא 208.80- מטרים.
בשבועיים האחרונים רשמו אנשי רשות המים תוספת של כ-80 ס"מ למפלס הכינרת. מדובר במים שהתווספו בעקבות הגשמים המרובים שירדו בצפון וזרמו לכינרת. "בשבועיים האחרונים המפלס עלה בכ-6 ס"מ בממוצע מדי יום, כך שאם הכינרת תעלה בממוצע עוד 3 ס"מ ביום, עד ל-20 בפברואר תישקל פתיחת הסכר", הסביר ד"ר זיגל.
הוא הוסיף כי "קיים צפי לעוד כמה ימי גשם, שעשויים להעלות את המפלס אפילו ב-7 ס"מ ביום, מה שיקרב אותנו לרמת המפלס שקובעת". הפעם האחרונה שבה נפתח הייתה לפני 29 שנה, ב-1995.
במקביל, ברשות המים החליטו בימים האחרונים להגביר את השאיבה מהכינרת, כדי להוריד את המפלס והמים מוזרמים למאגר המים הלאומי אשכול.
אושרי ילוז, מהנדס רשות ניקוז ונחלים כינרת, הסביר על העונה הנוכחית: "החורף התחיל באופן ממוצע, לקראת סוף דצמבר מדדנו ביומיים כמות ממוצעת של חודש חורפי טוב. היה עוד אירוע קטן, ואז קיבלנו את האירוע הממושך והמסיבי האחרון, ששבר שיאים היסטוריים מאז שנת 1991 של משך גשם, כשקיבלנו 14 ימי גשם רצופים.
5 צפייה בגלריה
המים ממשיכים לזרום לכינרת
המים ממשיכים לזרום לכינרת
המים ממשיכים לזרום לכינרת
(צילום: אביהו שפירא)
5 צפייה בגלריה
מבלים בכינרת
מבלים בכינרת
מבלים בכינרת
(צילום: אביהו שפירא)
ילוז התייחס למפלס בתקופה זו של השנה: "המפלס הוא מצוין נכון להיום, אנחנו 1.46 מטרים מהקו האדום העליון, שמשמעותו פתיחת סכר דגניה. המטרה של משק המים היא להשאיר מפלסי כינרת גבוהים ככל הניתן ויחד עם זאת לא לסכן את סובב כינרת בגלישת מים ולכן אנשי המקצוע שוקלים הכל. כמי שאחראי על זרימת כל הנחלים לכינרת, אני יכול לקבוע שהזרימה מצוינת, הכינרת ניזונה מעשרות נחלים שזורמים אליה. המרכזיים בהם: צלמון, עמוד והירדן, שהוא המקור המרכזי למילוי הכינרת".
עידן גרינבאום, יו"ר איגוד ערים כינרת, הוסיף: "עליית מפלס הכינרת היא הבשורה האופטימית ביותר בשבועות האחרונים, מתרגשים לראות את המפלס מטפס עוד ועוד מידי יום, אין לי ספק שהציבור הישראלי ייהנה מקיץ כייפי ונעים בעשרות חופי איגוד בכינרת".
5 צפייה בגלריה
הכינרת מתמלאת
הכינרת מתמלאת
הכינרת מתמלאת
(צילום: אביהו שפירא)
5 צפייה בגלריה
הכינרת, מבט מלמעלה
הכינרת, מבט מלמעלה
הכינרת, מבט מלמעלה
(צילום: אביהו שפירא)
יחזקאל ליפשיץ, מנהל רשות המים, סיכם: "לאור התרומה הברוכה בכמות הגשמים בשבועיים האחרונים, שהביאה לעלייה משמעותית במפלס הכנרת, רשות המים בוחנת את האפשרות להגברת השאיבות הן מהכנרת והן ממקורות נוספים. רשות המים מנהלת את משק המים בצורה מתכללת ועוקבת כל העת אחר השתנות המפלסים והצורך לבצע שינויים בתוכנית התפעול הפקת המים במקורות המים השונים ביחס לתכנית שאושרה לפני תחילת החורף".