האם טלסקופ החלל ג'יימס ווב מצא את הגלקסיה העתיקה ביותר שנראתה אי פעם? שבועיים בלבד לאחר שהתמונות הראשונות שלו הוצגו לעולם, ייתכן מאוד שטלסקופ החלל מצא גלקסיה שנוצרה לפני 13.5 מיליארד שנים.
הגלקסיה, הידועה בשם GLASS-z13, מתוארכת ל-300 מיליון שנים לאחר המפץ הגדול, כ-100 מיליון שנים מוקדם יותר מכל מה שזוהה בעבר. אסטרופיזיקאי מאוניברסיטת הרווארד אמר: "זהו פוטנציאל לאור הכוכבים הרחוק ביותר שמישהו ראה אי פעם".
3 צפייה בגלריה
הגלקסיה הקדומה
הגלקסיה הקדומה
הגלקסיה הקדומה
(צילום: נאס"א)
עם זאת, למרות שהגלקסיה הזאת הייתה קיימת בעידן הקדום ביותר של היקום, גילה המדויק לא ידוע לנו. היא יכולה הייתה להיווצר בכל זמן במהלך 300 מיליון השנים הראשונות אחרי המפץ הגדול. גילה אמנם מתוארך למיליארדי שנים, אבל הממצאים הללו עוד חדשים למדע.
צוות הכולל 25 אסטרונומים מכל העולם הגישו את המחקר לביקורת עמיתים. בנאס"א עוד לוקחים משנה זהירות, אבל טוענים "זה נראה מבטיח מאוד".
ועכשיו, נשארים בעבר, אבל הלא כל כך רחוק, עם ממצא מפתיע מאוד. טבעת ויקינגית מזהב נמצאה באופן לא צפוי במאגר של תכשיטים זולים במכירה פומבית שנערכה באינטרנט.
הטבעת עשויה מזהב ועליה חוטי מתכת מלופפים. היא נמצאה בערמה של תכשיטים שאישה מנורבגיה רכשה. ארכיאולוגים סבורים שהטבעת עשויה להיות בת יותר מאלף שנים, ושהיא הייתה שייכת למפקד ויקינגי רם דרג.
3 צפייה בגלריה
הטבעת הוויקינגית
הטבעת הוויקינגית
הטבעת הוויקינגית
(צילום: Vestland County)
האישה שקנתה את התכשיטים התעניינה בכלל בתכשיט אחר, אבל כשקיבלה את הקופסה בדואר, הטבעת מיד בלטה. "זה היה בהיר ומוזהב, היא נראתה מיוחדת ובעלת ערך. בנוסף, היא הייתה כבדה מאוד". כשבדקו אותה, גילו שהיא שוקלת 11 גרם, בערך פי 3 מטבעת זהב של ימינו באותו גודל.
הרוכשת הייתה עמוק בתוך התעלומה, והסקרנות הובילה אותה לארכיאולוגים, הם ניתחו את הטבעת ואישרו – זו אכן טבעת זהב מתקופת הוויקינגים – שלצערה של הרוכשת – לא תקשט את ידה, אלא תוצג במוזיאון בעוד כמה חודשים.
ולסיום, קבלו את גיבור היום. בורדר קולי עזר לצוות חילוץ למצוא את הבעלים שלו, לאחר שזה נפל ממדרון תלול של 21 מטרים ביער בקליפורניה.
3 צפייה בגלריה
הכלב הגיבור והחילוץ
הכלב הגיבור והחילוץ
הכלב הגיבור והחילוץ
(צילום: Nevada County Search and Rescue)
האיש שנפל שבר את מותניו וכמה מהצלעות שלו, למחרת הוא הצליח לזחול לנקודה שבה הייתה קליטה סלולרית, ולהזעיק עזרה. כשהמחלצים הגיעו לאזור השומם והגדול, הם מצאו את הכלב שקפץ והסתובב במעגלים. ואז, הוביל אותם לבעליו, שהקים מחסה כהסוואה מטורפים. המחלצים לא האמינו. "זה נשמע כמו סרט. עקבנו אחרי הכלב ישירות אל הקורבן". האיש הועבר למקום מבטחים, הכלב נלקח לטיפול גם הוא - ואף קיבל ארוחת ערב.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי