מעט מאוד ידוע על נתיבי הנדידה ואזורי החריפה של התור המצוי, החולף דרך ישראל. לכן, צפרי החברה להגנת הטבע מנסים להשיג מידע על הציפור המיוחדת, הנמצאת בסכנת הכחדה, באמצעות הצמדת משדרים לתורים. עד כה מושדרו ארבעה תורים.
2 צפייה בגלריה
תור מצוי
תור מצוי
תור מצוי
(צילום: ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע)
ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע, ד"ר יוסף כיאט, מנהל מרכז הטיבוע בחברה להגנת הטבע, וכמה מתנדבים, הצליחו למשדר ארבעה תורים בעמק המעיינות, באמצע רשתות שפרשו לפנות בוקר בשבועיים האחרונים. "הקמנו רשתות בחושך, ועם עלות השחר המתנו לתורים שיתחילו לזוז. זה לקח קצת זמן, אך אחרי השעה 8:00 התור המצוי הראשון נלכד, ולגבו הוצמד משדר מיוחד, שמשקלו 1.4 גרם בלבד, האוסף מיקומי GPS מדויקים ומשדר אותם אלינו. כך, אנחנו יכולים ללמוד על התנועה שלו, בצורה מדויקת", אמר ד"ר פרלמן.
על המשדרים מותקנים פאנלים סולאריים קטנים הטוענים את סוללת המכשיר, כך שפוטנציאלית ניתן לצפות לנתונים מהמשדר במשך שנה או שנתיים לפחות.
בחברה להגנת הטבע מסבירים כי לתורים המצויים אורבות סכנות רבות לאורך חייהם, כמו לכל ציפור נודדת, וכי מסע הנדידה כרוך במאמץ פיזי אדיר, כולל חצייה של מכשולים כגון ים סוף ורצועת המדבר החרבה בצפון אפריקה. "בכל שלבי חייהם, בית הגידול שלהם משתנה, כתוצאה מהרס בתי גידול וגם שינוי האקלים משפיע על אורחות חייהם. תורים מצויים פגיעים, כמו ציפורים אחרות, לפגיעה מתשתיות - טורבינות רוח, קווי מתח, גדרות וכדומה. בנוסף, למרבה הצער, מדי שנה ניצודים מיליוני תורים מצויים סביב אגן הים התיכון ובמזרח התיכון. ללא ספק הם ניצודים גם באפריקה אך המידע על כך מועט. מהמשדרים נוכל ללמוד, למרבה הצער, גם על גורמי התמותה של התורים - נאחל להם חיים ארוכים ומלאי זרעים טעימים, אך המציאות שלהם קשה ולא לטובתם", הוסיף ד"ר פרלמן.
2 צפייה בגלריה
תור מצוי
תור מצוי
תור מצוי
(צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
התור המצוי נמצא בסכנת הכחדה עולמית השלישית בחמורתה. גם בישראל הוא מוגדר בסכנת הכחדה, בדרגה מעט פחות חמורה, אך הוא סובל מצניחה דרמטית בגודל האוכלוסייה העולמית שלו, במיוחד באירופה, שם בחלק מהמדינות גודל האוכלוסיה ירד בעשורים האחרונים ב-90% ויותר. התור המצוי סובל מציד חסר מעצורים, וגם מהרס ודרדור בתי גידול. רק באירופה מוערך כי 2-4 מיליון תורים מצויים ניצודים באופן חוקי מדי שנה, ועוד 600 אלף ניצודים בצורה בלתי חוקית סביב אגן הים התיכון.
במדינות המזרח התיכון השכנות לנו מתקיים צייד מאסיבי של תורים מצויים. התור המצוי זוכה בשנים האחרונות לתשומת לב מצד ארגוני שמירת טבע, כולל המיזם Flight for Survival של BirdLife International. גם בישראל התור מצוי נכלל ברשימת המינים המותרים בציד, אך בשתי עונות הציד האחרונות לא ניתן לצוד תורים מצויים בזכות הוראות שעה שהוציאו השרות להגנת הסביבה גילה גמליאל (לשנה אחת) ולאחר מכן תמר זנדברג (לשלוש שנים נוספות).