ארכיאולוגים יפנים חשפו חרב ברזל באורך 2.3 מטרים, במהלך חפירות בתל קבורה מהמאה ה-4 ליד העיר נארה במערב המדינה.
3 צפייה בגלריה
חרב הברזל שהתגלתה בנארה שביפן
חרב הברזל שהתגלתה בנארה שביפן
חרב הברזל שהתגלתה בנארה שביפן
(צילום: Nara City Board of Education)
החרב עצמה - לפי החוקרים - הייתה ארוכה מכדי להילחם בה, כך שמטרתה הייתה להגן על האדם שנטמן עימה מפני רוחות רעות.
ריקו מוראסה, ארכיאולוג ממרכז המחקר הארכיאולוגי בעיר נארה, היה זה שחשף את החרב בעת חפירות תל הקבורה טומיו מארויאמה (Tomio Maruyama), שממוקם מעט מערבית לנארה ומתוארך למאה ה-4 לספירה, בתקופת קופון (Kofun) - תקופה בהיסטוריה של יפן שנמשכה בערך משנת 250 לספירה ועד שנת 538 לספירה.
3 צפייה בגלריה
צילום רנטגן שבוצע לחרב שהתגלתה בנארו
צילום רנטגן שבוצע לחרב שהתגלתה בנארו
צילום רנטגן שבוצע לחרב שהתגלתה בנארו
(צילום: Archaeological Institute of Kashihara)
החרב הארוכה היא דוגמה ל"דאקו" (Dakō) - חרב עם להב גלי, המזכיר פגיון א-סימטרי אינדונזי שנקרא קריס (Kris). חרבות דאקו נמצאו בקברים יפניים עתיקים אחרים, אבל גודלה של החרב שהתגלה בנובמבר אשתקד יוצא דופן. "היא גדולה פי 2 מכל חרב אחרת שנמצאה עד כה ביפן", אמר מוראסה ל-Live Science.
קופון הם תלי קבורה שנבנו עבור השכבה השלטת בין המאה ה-3 לספירה למאה ה-7 לספירה ביפן. גודלם של הקופון נע בין מטרים בודדים למאות מטרים, כשמספרם בארץ השמש העולה נאמד בכ-160 אלף והם פזורים ברחביה. הקופון טומיו מארויאמה בנארה, שבו נמצאה החרב, הוא אחד הגדולים ביפן (קוטרו 100 מטרים וגובהו 10 מטרים), כשלדבריו של מוראסה, הקופון מנציח את קבורתו של אדם הקשור למשפחת יאמאטו הקיסרית - הקבוצה האתנית הדומיננטית כיום ביפן - אם כי בחפירות של התל נחשף רק ארון קבורה גדול מעץ ומספר חפצים חשובים מתקופת קופון, כמו כלי חקלאות מברזל, כלי אוכל ומכלים עשויים נחושת, ולא שרידי אדם.
3 צפייה בגלריה
העתק של חרב הברזל, במקום בו נחשפה
העתק של חרב הברזל, במקום בו נחשפה
העתק של חרב הברזל, במקום בו נחשפה
(צילום: Public domain)
בחפירות האחרונות התגלתה גם מראת ברונזה גדולה במשקל 5.7 ק"ג, דמוית מגן, שאורכה כ-60 ס"מ ורוחבה כ-30 ס"מ, שבדומה לחרב הגדולה, גם כן נועדה להגן על המת מפני רוחות רעות, כך לדברי הארכיאולוגים היפנים.
"התגליות הללו מצביעות על כך שהטכנולוגיה של תקופת קופון היא מעבר למה שדמיינו", אמר קוסאקו אוקבאיאשי, סגן מנהל המכון הארכיאולוגי של מחוז נארה בעיר קאשיהרה לסוכנות הידיעות Kyodo News. הארכיאולוג סטפן מיידר, מומחה בחרבות יפניות וייצור חרבות עתיקות, אמר ל-Live Science כי חרבות הדאקו שנמצאו בתלי קבורה יפניים אחרים היו בעיקרן טקסיות. "למרות שהתגלו במרוצת השנים גם חרבות רבות ששימשו ללחימה, חרב הדאקו שנמצאה כעת היא אובייקט יקר ערך השייך לבני המעמד הגבוה".