מאות פעילי אקלים, ביניהם גרטה טונברג, הגישו בסוף השבוע תביעה לבית משפט בשטוקהולם נגד הממשלה השבדית, בטענה כי לא עשו מספיק פעולות בתחום האקלים - דבר שיפגע בסופו של דבר בדור העתיד.
2 צפייה בגלריה
גרטה טונברג בצעדה לבית המשפט
גרטה טונברג בצעדה לבית המשפט
גרטה טונברג בצעדה לבית המשפט
(צילום: TT News Agency/via REUTERS)
למעלה מ-600 צעירים, מתחת לגיל 26, חתמו על מסמך בן 87 עמודים, המהווה בסיס לתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בשטוקהולם. הצעירים רוצים שבית המשפט יקבע שהמדינה הפרה את זכויות האדם של אזרחי שבדיה בשל מדיניות האקלים שלה.
"שבדיה מעולם לא התייחסה למשבר האקלים כמו אל משבר", אמר אנטון פולי, דובר היוזמה בהובלת תנועת Aurora, שהכינה והגישה את התביעה. "שבדיה נכשלת באחריותה ועוברת על החוק". התביעה הוגשה כשברקע אזהרת המדענים כי אנחנו מתקרבים מאוד למצב מסוכן, שבו הטמפרטורות בכדור הארץ יהיו גבוהות ביותר מ-1.5 מעלות מאשר הממוצע לפני המהפכה התעשייתית. כדור הארץ מתחמם בשל פליטה של גזי חממה לאטמוספרה.
בוועידת האקלים של האו"ם, שהתקיימה החודש בשארם א-שייח שבמצרים, מנהיגים ביקשו לשמור על יעד זה של 1.5 מעלות בחיים, אך לא הגבירו את הקריאות להפחתת פליטת פחמן דו-חמצני, אחד מגזי החממה הגורמים להתחממות כדור הארץ.
2 צפייה בגלריה
הצעירים בדרך להגשת התביעה בשטוקהולם
הצעירים בדרך להגשת התביעה בשטוקהולם
הצעירים בדרך להגשת התביעה בשטוקהולם
(צילום: TT News Agency/via REUTERS)
הפרלמנט השבדי החליט כבר ב-2017, עוד לפני שטונברג החלה במחאת התלמידים שסחפה המונים ברחבי העולם, כי עד שנת 2045 המדינה הסקנדינבית תפסיק לפלוט גזי חממה לאטמוספרה והיא תהיה בעלת יכולת לספק 100% מהאנרגיה באמצעות מקורות מתחדשים וירוקים.
פעילי אקלים הגישו בשנים האחרונות תביעות משפטיות רבות נגד ממשלות וחברות, בהצלחה מעורבת. באחד התיקים המתוקשרים ביותר, בית המשפט העליון בגרמניה קבע בשנה שעברה כי על הממשלה להתאים את יעדי האקלים שלה כדי להימנע מפגיעה בצעירים. ממשלת גרמניה הגיבה בכך שהקדימה את היעד שלה לאיפוס הפליטות בחמש שנים עד שנת 2045. בנוסף הממשלה בגרמניה הורתה על צעדים שאפתניים יותר לטווח הקרוב והבינוני להשגת יעד זה.