ראיתם פעם איך נראים עקבות של צבועים, חזירי בר, איילים, זאבים, גיריות, חסידות וינשופים? מדמיינים איך נראים גללים של נוטריות, שפנים, קיפודים וחרדונים? מגדיר עקבות של חיות בר חדש, שהופק על ידי אנשי מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם" והגשש אסף בן דוד, הופץ בימים האחרונים ליחידות שדה שונות בצה"ל, בראשן יחידת הגששים, שבזכות נוכחותם המתמדת בשטח, עירנותם והיכרותם עם הסביבה, הם מספקים מידע רב ערך אודות עולם החי ומסייעים באיסוף מידע הנחוץ לאכיפת חוקי השמירה על הטבע.
במגדיר קיימת חלוקה לפי שם החיה, תפוצתה בישראל, עובדות שמסייעות בזיהוי שלה בשטח, דגמי תנועה אופיינים לה, איורים ועוד. כמו כן, ישנו מדריך לצילום ותיעוד העקבות, על מנת ליצור מסד נתונים ארצי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך המדריך)
גיא סלעי, מנהל המיזם, הסביר כי "היום אנחנו יותר ויותר רואים את החיבור ברמות השטח את הצורף בגששות ככלי עבודה. גם ביחידות מיוחדות וגם עם יחידות איסוף. יצרנו פרק מבואות כי חלק מהגששים לא קרואים טוב. אנחנו רוצים לדעת מהם איך בעלי החיים נראים במרחב, תיעוד של העקבות, דיווחים על בעלי חיים פוגעים ועוד. זו קפיצת מדרגה".
לדבריו, "זה כלי שמחבר אנשים לטבע ולסביבה. פתאום לפתוח להם את העיניים שיש להם עולם שהם לא מודעים אליו. הם מסתכלים ורואים שפתאום לפניהם היו בשטח 6 בעלי חיים". לגששים ולחיילים קבוצות וואטסאפ, שבהן הם מעדכנים על העקבות וחיות הבר, וכך יכולים גם לסייע לאתר חיות פצועות ואפילו למנוע ציד לא חוקי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך המדריך)
3 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך המדריך)
במסגרת פעילותה השוטפת של יחידת הגששים, מפקדיה וחייליה מעבירים באופן תדיר לגורמי המקצוע, בזמן אמת, נתונים הנאספים בשטח, ובכללם תצפיות בעלי חיים ואירועים המתרחשים בגזרותיהם. בנוסף, חיילי היחידה יוצאים מעת לעת למבצעי איתור מלכודות ציד. כל מחזור לוחמים שמתגייס, עובר את הכשרת "גשש שומר טבע", במסגרתה הם לומדים, בין היתר, לזהות עקבות ונתיבי מעבר בעלי חיים. בשנים האחרונות הצילו החיילים גירית, צבוע מצוי, צבי ישראלי, חוברה מדברית, דיה שחורה וחיות בר נוספות.
אל"מ חסן אבו סולב, מפקד בית הספר לגששים, אמר כי "באמצעות ההדרכה המרובה שמקבלים הגששים בבה״ס הם מצליחים לאסוף מידע ולזהות את החיות ודרכן בטבע, בין היתר על מנת לדאוג לחיות. הגששים משתמשים בכלים שרכשו ולומדים כיצד לזהות פגיעה של חיה בשטח, ובמקרה הצורך מעדכנים את פקחי האזור לגבי מלכודות לא חוקיות של ציידים וכך נפתח הליך משפטי כנגד התופעה. המדריך החדש בו משתמשים הגששים תורם להצלת חיות הבר בשטח, ומוסיף כלים למטרה. מעבר לכך, הוא ממקצע את הגששים בציר המקצועי".