שוב מאות לווייתנים נמצאו מתים באי באזור אוקיאניה: כ-240 לווייתנים מהמין נתב גדול-סנפיר נמצאו ללא רוח חיים לחופי האי פיט, הנמצא סמוך לניו-זילנד. כך הודיעו היום (ג') הרשויות במדינה. לפני כמה ימים נמצאו 215 לווייתנים מתים בחופי האי צ'טהאם הסמוך. מקרה נוסף אירע בסוף החודש שעבר, אז יותר מ-100 לווייתנים ממין מנתב גדול-סנפיר נמצאו מתים בחוף המערבי של טסמניה, דרומית לאוסטרליה.
2 צפייה בגלריה
הלווייתנים המתים באחד האיים
הלווייתנים המתים באחד האיים
הלווייתנים המתים באחד האיים
(צילום: Project Jonah, טוויטר)
דייב לונדקוויסט, יועץ טכני ימי במחלקת השימור במדינה, אמר כי צוות מיוחד הגיע לאי פיט, הנמצא כ-600 ק"מ דרומית מזרחית לניו-זילנד, והרדים את הלווייתנים ששרדו. "ההחלטה הזו אף פעם לא נלקחת בקלות ראש, אבל במקרים כאלה זו האופציה האנושית ביותר", הסביר לונדקוויסט. הוא הוסיף כי אנשי מחלקת השימור לא מנסה להחזיר לווייתנים לאוקיינוס בשל סכנת הכרישים, העלולים לפגוע בלווייתנים וגם בבני אדם.
דארן גרובר, המנהל הכללית של ארגון הצדקה Project Jonah, העוסק בניסיון להציל לווייתנים הזקוקים לעזרה, אמר שגם לא היו מספיק אנשים לחלץ את הלווייתנים שהגיעו לחוף.
2 צפייה בגלריה
מאות הלווייתנים בחופי טסמניה
מאות הלווייתנים בחופי טסמניה
מאות הלווייתנים בחופי טסמניה בחודש שעבר
(צילום: רויטרס)
חוקרים אמרו כי האזור של ניו-זילנד ואוסטרליה הן "נקודות חמות" שבהם לווייתנים, החיים במים העמוקים באוקיינוס, מגיעים לחופים - ושם הם מתים. הסיבה לכך אינה ידועה, אך הועלו השערות בעבר.
מדען הים אולף מינקה מאוניברסיטת גריפית' באוסטרליה אמר בחודש שעבר שטמפרטורות חמות יותר יכולות גם לשנות את זרמי האוקיינוס ולהזיז את מקורות המזון המסורתיים של הלווייתנים. "הם יגיעו לאזורים שונים ויחפשו מקורות מזון אחרים", הסביר מינקה. "כשהם עושים את זה, הם לא במצב הגופני הטוב ביותר, כי הם עלולים להיות מורעבים. הדבר יכול להוביל אותם לקחת יותר סיכונים ואולי להתקרב לחוף".



לוויתני נתב גדול-סנפיר נחשבים לחברותיים במיוחד, ונוטים להתקבץ בלהק של 20 עד 100 פרטים, הנעים במהירות של 3.3 קילומטר לשעה. הם בעלי יכולת התפרצות המביאה אותם למהירות של 16 קילומטר לשעה. הם מסוגלים לשחות כ-200 קילומטר ביום בחיפוש אחר מזון. על פי נתוני קרן הטבע העולמית (WWF) אורכו הממוצע של זכר הוא 5.7 מטר ואילו אורכן של הנקבות הוא 4.5 מטר. הזכרים שוקלים כ-2.3 טון ולעומתן, הנקבות שוקלות 1.3 טון. באיגוד השימור העולמי (IUCN) מציינים כי תצפיות שנערכו בסוף שנות ה-80 גילו כי ישנם כ-750 אלף לוויתני מהמין המדובר,