מטבע כסף נדיר בן כ-1,200 שנה ועליו דמותו של קרל הגדול - אחד הדיוקנאות הידועים היחידים של הקיסר, שנעשו במהלך חייו - התגלה לאחרונה ועבר מסע מחווה בצרפת, דרך אתר eBay ועד למוזיאון בגרמניה.
2 צפייה בגלריה
מטבע הכסף הנדיר עם דיוקנו של קרל הגדול
מטבע הכסף הנדיר עם דיוקנו של קרל הגדול
מטבע הכסף הנדיר עם דיוקנו של קרל הגדול
(צילום: Stadt Aachen/Route Charlemagne)
המטבע אותר על ידי חוואי צרפתי, שרצה לבנות בית אך היה חסר אמצעים כלכליים. הוא נזכר כי ירש מסבו, איכר ממחוז בצרפת, אוסף מטבעות. לאחר שעבר על האוסף העתיק, גילה החוואי כי בין המטבעות, נמצא מטבע ועליו דמותו של קרל הגדול - מטבע המכונה דנאריוס (אחד המטבעות במערכת הכספים הרומית, שהיה בשימוש אחרי שנת 211 לפנה"ס). הוא העמיד את המטבע למכירה פומבית באתר eBay.
"יש לנו כמה מומחים שבודקים בקביעות מה יש ב-eBay בנוגע לארכיאולוגיה", אמר פרנק פוהל, מנהל קבוצת מוזיאונים עירוניים באאכן שבגרמניה, המתמקדים בהיסטוריה תרבותית לאתר LiveScience. "אחד מהם הפנה את תשומת ליבי למטבע כסף שנמכר בצרפת, שיכול להיות דינאריוס אמיתי של קרל הגדול". צוות המוזיאון החליט להגיש הצעה, שלשמחתם הרבה הייתה ההצעה הזוכה. המטבע, שעליו הוטבעה לא רק דמותו של קרל הגדול אלא גם התואר הקיסרי שלו: IMP(erator) AVG(ustus), התייחסות לאוגוסטוס קיסר (הקיסר הרומי הראשון) ותואר ששימש את הקיסרים הרבים של האימפריה הרומית. "מחירו לא היה כל כך יקר. אנחנו מאוד מרוצים", אמר פוהל.
קרל הגדול שלט בין השנים 768 עד 814 לספירה. הוא היה מלך הפרנקים ומלך לומברדיה והפך לשליט הראשון שאיחד את מערב ומרכז אירופה, בשל כוחו הפוליטי והצבאי והודות ליחסיו הקרובים עם הוותיקן. בנוסף, הוכתר קרל הגדול לקיסר הרומאים על ידי האפיפיור לאו השלישי, ביום חג המולד - 25 בדצמבר 800.
הדיוקן שעל מטבע הכסף העתיק, מציג לא רק את זר עלי הדפנה שעל ראשו ואת הבגד שעל גופו של הקיסר, אלא גם את מציג את פניו העגולות, שפמו וצווארו הקצר. כל אלה מוצגים על המטבע שקוטרו כ-1.9 ס"מ, כשההערכות הן שישנם כ-50 מטבעות דינאריוס הנושאים את דיוקנו של קרל הגדול מימי חייו. "לרוב מופיע על המטבעות מסוג זה רק שם הקיסר ולא דיוקנו", הסביר מרג'אנקו פיליקיץ', נומיסמטיסט ועוזר מחקר בקבינט המטבעות של קרן שלוס פרידנשטיין גוטה בגרמניה, שלא קשור לרכישת המטבע, שעל גבו יש מבנה, שעליו צלב נוצרי ונראה כמו שילוב בין מקדש רומי לכנסייה.
2 צפייה בגלריה
גב מטבע הכסף הנדיר עם מבנה המשלב מקדש רומי וכנסייה
גב מטבע הכסף הנדיר עם מבנה המשלב מקדש רומי וכנסייה
גב מטבע הכסף הנדיר עם מבנה המשלב מקדש רומי וכנסייה
(צילום: Stadt Aachen/Route Charlemagne)
מומחי המוזיאון קבעו כי המטבע שוקל כ-1.5 גרם והוטבע ככל הנראה באאכן, בשל חשיבותה של העיר, שכן שם נולד קרל הגדול ושם גם מת מאוחר יותר. יחד עם זאת, תאריך ההטבעה שלו לא ברור. "למרות שהוא כבר הוכתר בשנת 800, הוא לא השתמש בתואר 'הקיסר אוגוסטוס' עד 812. היה לזה קשר ליחסיו הדיפלומטיים עם הביזנטיון, הידועה גם בשם האימפריה הביזנטית או האימפריה הרומית המזרחית. במקום זאת, קרל הגדול השתמש בתואר הקיסר השולט באימפריה הרומית", הסביר פוהל.
לבסוף, בשנת 812, האימפריה הביזנטית הכירה בקיסרותו של קרל הגדול, אז הוא התחיל להשתמש בתואר שחקוק על המטבע, מה שהפך את השנה לתאריך אפשרי להטבעתו. למעשה, ניתן היה להטביע את המטבע גם בשנת 813, כאשר בנו של קרל הגדול, לואי החסיד, מונה לקיסר שותף והכין מטבעות דומים.
"קרל הגדול היה חולה במהלך שלוש עד ארבע השנים האחרונות לחייו, כלומר בסביבות 814-810, והיה מודאג במיוחד לגבי עתידה של האימפריה", אמר פיליקיץ'. "נותר לו רק בן אחד, שאותו מינה לקיסר שותף ב-813".
לדבריו, תיאוריה אחת היא שמטבעות הדיוקנאות נוצרו בשנה האחרונה לחייו של קרל הגדול. רעיון נוסף הוא ש"מטבעות אלו נועדו במיוחד כדי להנציח את איירוע הכתרתו של הקיסר ולכן לא באמת שימשו ככסף כמו שאר הדיאנריוס של קרל הגדול, שאכן קיימים במספרים גדולים משמעותית, ללא דיוקן ותואר קיסרי", הוסיף פילקיץ'. לכן, קשה לומר כמה היה שווה המטבע הזה באותה תקופה. "כמות הכסף די נמוכה. אבל אם היו לאדם מסוים 12 עד 20 דינאריוס, סביר להניח שהיה באפשרותו לקנות פרה", אמר פוהל.